نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی بدون توجه به مذهب برای همه مردم دنیاست
کد خبر: 3819748
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸

نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی بدون توجه به مذهب برای همه مردم دنیاست

گروه فرهنگی ـ عضو نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در همدان گفت: این نهضت، دین یا مذهب خاصی را در نظر ندارد و برای تمامی مردم در سرتاسر جهان سبک زندگی صحیح و صالح را آموزش می‌دهد.

نهج البلاغه؛ زبان فطرت انسانها/ آداب خواندن نهج‌البلاغه از قرآن برگرفته شده استزهرا روشن‌روان، دبیر ریاضی و عضو نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی از سال 1392 توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع بنیان‌گذاری شد.
وی افزود: این نهضت، دین یا مذهب خاصی را در نظر ندارد و برای تمامی مردم در سرتاسر جهان سبک زندگی صحیح و صالح را آموزش می‌دهد.
روشن‌روان توضیح داد: در سنگ‌اندازی‌های دشمن، سنگ انداختن ما درست نیست بلکه ما باید با استفاده از این گنج نهان از غربت و گمراهی، خود را نجات دهیم و نباید از ارزش‌های نهج‌البلاغه غافل شویم.
روشن‌روان با اشاره به سخن سید رضی در قرن چهارم هجری مبنی بر «من یقین دارم زمانی خواهد رسید که نهج‌البلاغه دنیا را تحت سیطره خود در می‌آورد» بیان کرد: روزی را می‌بینیم که نهج‌البلاغه به دنیا حکومت می‌کند و سبک زندگی آن در مقابل سبک زندگی آمریکایی حاکم می‌شود.
وی افزود: با این نهضت امتی را خواهیم ساخت که دیدگاه متفاوتی دارند و در زیر پرچم آقا امام زمان(عج) جمع می‌شوند چرا که نهج‌البلاغه زبان فطرت انسان‌هاست.

نهج‌البلاغه نظام‌سازی صحیح را آموزش می‌دهد
روشن‌روان با اشاره به اهداف اصلی تشکیل این نهضت تصریح کرد: بعد از 5 سال مطالعه و تحقیق به روی نهج‌البلاغه دانشمندان و عالمان به این نتیجه رسیدند که اگر این کتاب از آخر به اول خوانده شود یعنی از حکمت‌ها آغاز شود بهتر درک و راحت‌تر فهمیده می‌شود.
وی با بیان اینکه در خواندن و درک نهج‌‎البلاغه الگوی ما قرآن است، ابراز کرد: در طرح نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی همانطور که برای آشنایی کودکان با قرآن از جز 30 و سوره‌های آسان‌تر آغاز می‌کنیم در نهج‌البلاغه نیز از حکمت‌ها که کوتاه‌تر هستند شروع می‌کنیم و سپس نامه‌ها و بعد خطبه‌ها را مطالعه می‌کنیم.
روشن‌روان با اشاره به اینکه هر کاری آداب و رسومی دارد، تصریح کرد: طبق حکمت 5 نهج‌البلاغه، قانون زندگی حرفه‌ای آگاهی به آدابِ هر کاری است، در این بین نقاط قوت و ضعف را نیز باید بشناسیم، آداب خواندن نهج‌البلاغه از قرآن برگرفته شده است.
وی با اشاره به سخن شهید مطهری مبنی بر اینکه هر کتابی که خوب بود حداقل یک بار روزنامه‌وار آن را بخوانید، افزود: نهج‌البلاغه کتابی است که به ما راه و رسم زندگی درست و نظام‌سازی صحیح را آموزش می‌دهد پس باید یک بار هم که شده آن را روخوانی کرده همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «هر آنچه شما می‌خواهید در نهج‌البلاغه وجود دارد» قطعاً درک آن رشد فکری را حتی برای کسانی که منتظر امام زمان‌(عج) نیستند هم به‌دنبال دارد.
روشن‌روان گفت: این طرح به تعداد افرادی که خواستار تهیه کتاب نهج‌البلاغه باشند کتاب ارزان قیمت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و با این کار سعی در رشد فرهنگ گفتمان و حکمت در عصر امام زمان‌(عج) داریم.

کمک 7 میلیون تومانی نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی همدان به سیل‌زدگان
وی افزود: نهضت مذکور در شهر همدان برای سیل‌زدگان اخیر، حدود 7 میلیون تومان را جمع‌آوری کرده و این نهضت نیز در کمک‌های مردمی کشوری حدود 47 میلیون تومان سهیم شد.
این عضو گروه نهج‌البلاغه‌خوانی در همدان با اشاره به اینکه در این طرح در همدان به مرحله تدبر رسیده‌ایم، یادآور شد: این نهضت سعی دارد خواندن آسان نهج‌البلاغه را در 6 مرحله در مساجد، خانه‌ها و پایگاه‌ها به مردم آموزش دهد، دنیا تشنه سبک زندگی است و نهج‌البلاغه سبک درست زندگی را به مردم آموزش می‌دهد.
روشن‌روان با اشاره به اینکه دانشمندان خارجی که از ادیان مختلف هستند نهج‌البلاغه را به همین روش مطالعه می‌کنند، بیان کرد: «جرج سجعان جرداق» نویسنده و روشنفکر لبنانی که مسیحی است و با عشق به امیرالمؤمنین(ع) به دین اسلام گرویده است، می‌گوید «من نهج‌البلاغه را 200 بار در 40 سال مطالعه کردم» چه چیزی باعث می‌شود تا اینگونه این کتاب عزیز شود و یک دانشمند از یک دین متفاوت کتابی را با این عنوان «علی صدای عدالت انسانیت» بنویسد؟
وی ادامه داد: همانطور یک دانشمند انگلیسی در این باره می‌گوید «اگر آن خطیب توانا هم‌اکنون بر محور کوفه بود تمام سران، گرد هم آمده و خود را دریای علم و حکمت علی غرق می‌کردند.»
روشن روان در پایان گفت: دنیا تشنه سبک زندگی سالم است و هیچ کتابی نتوانسته است تا امروز روشی درست را معرفی کند اما نهج‌البلاغه در پروژه تربیتی و زندگی سالم امتحان خود را پس داده است و نتایج آن تربیت‌شدگانی چون امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) هستند.
انتهای پیام

captcha