تالار مرکزی فرهنگ و هنر ایلام ساخته می‌شود
کد خبر: 3820919
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
خودآموز:

تالار مرکزی فرهنگ و هنر ایلام ساخته می‌شود

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با اشاره به اینکه مقدمات ساخت تالار مرکزی فرهنگ و هنر ایلام در حال پیگیری است، گفت: زمینی که برای این تالار در نظر گرفته ایم با متراژ ٧ هزار متر مربع تملک شده و در ١٢ هزار متر مربع زیربنا احداث خواهد شد و هم اکنون در مرحله صدور پروانه قرار دارد و در آینده نزدیک امید داریم تا با اعتبارات ملی ساخته شود.

تالار مرکزی فرهنگ و هنر ایلام ساخته می‌شود
به گزارش ایکنا از ایلام، عمران خودآموز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام امروز بیست و نهم خرداد ماه در جمع هنرمندان دره‌شهری، با اشاره به اینکه ظرفیت های فرهنگی و هنری تمام شهرستان ها به ویژه شهرستان دره شهر بر کسی پوشیده نیست و هر کدام از هنرمندان این شهرستان افتخارآفرین بوده اند، اظهار کرد: بر مدیریت فرهنگی استان لازم است که برای همه مناطق استان برنامه ریزی خاصی داشته باشد، حتی مناطقی که از بضاعت کم و امکانات محدودی برخوردار هستند، از این رو نسبت به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان یک دستگاه فرهنگی انتظار می رود تا آنچه را که در اختیار دارد به نحو احسن بین شهرستان ها توزیع و تقسیم کند.
وی گفت: سهم هر شهرستانی در سبد رویدادهای فرهنگی و هنری باید لحاظ شود، در سال های اخیر تقریبا هر شهرستانی میزبان یک رویداد ملی، منطقه ای و یا استانی بوده است، بنابراین مهم ترین سیاست مدیریت فرهنگی استان تمرکز زدایی و حرکت به سمت عدالت فرهنگی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: زیرساخت های فرهنگی در شهرستان دره شهر، سال های قبل توسط مدیران و مسئولان پیگیری شد که نتیجه و ثمره آن ساخت مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان دره شهر بود، شاید بتوان گفت که نظیر این مجتمع در استان وجود ندارد، در حال حاضر در سطح استان ما سه مجتمع تکمیل شده داریم، یکی مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد ایلام است که برای جمعیت ٢٠٠ هزار نفری شهر ایلام کفایت نمی کند، از این رو به دنبال ساخت تالار مرکزی چند منظوره در مرکز استان هستیم.
وی افزود: مقدمات ساخت تالار مرکزی فرهنگ و هنر ایلام در حال پیگیری است، زمینی که برای این تالار در نظر گرفته ایم با متراژ ٧ هزار متر مربع تملک شده است و در ١٢ هزار متر مربع زیربنا احداث خواهد شد و هم اکنون در مرحله صدور پروانه قرار دارد و در آینده نزدیک امید داریم تا با اعتبارات ملی ساخته شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با بیان اینکه مجتمع فرهنگی هنری شهرستان ایوان امکانات محدودی دارد و از مساحت کمی برخوردار است، عنوان کرد: واقعیت این است که مجتمع ایی که در شهرستان آبدانان هست پاسخگوی نیازهای هنرمندان آن محدوده نیست، همچنین مجتمع فرهنگی هنری شهرستان دهلران شرایط چندان مناسبی ندارد و موقعیت مکانی آن مطلوب نیست، در شهرستان چرداول هم مجتمع فرهنگی هنری در دست تکمیل و بهره برداری است.
وی افزود: با این اوصاف می توان گفت که خوشبختانه شهرستان دره شهر از داشتن یک مجتمع فرهنگی هنری مناسب بی بهره نیست و بهترین شرایط را نسبت به شهرستان های دیگر دارد، اما ما نباید به عنوان متولی فرهنگی تمام توجه خود را به زیرساخت ها و سخت افزارها معطوف کنیم و از محتوا و نرم افزار غافل شویم، هرچند متاسفانه در شرایط فعلی زیرساخت ها در اولویت هستند.
خودآموز ادامه داد: سال ٩٧ تلاش کردیم تا از محل اعتباراتی که در سفر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان اختصاص داده شد، توانستیم بخشی از تجهیزات مجتمع شهرستان دره شهر را تامین کنیم، برای بخش های باقی مانده هم در دیدارهایی که با فرماندار محترم شهرستان داشتیم قول مساعدت و پیگیری جهت تجهیز مجتمع داده شد.
وی گفت: در خصوص حمایت از هنرمندان، با توجه به امکاناتی که در دست داریم، در قالب واگذاری برنامه های فرهنگی، به موسسات فرهنگی و هنری و توسعه صندوق بیمه هنرمندان کارهای زیادی انجام شده است، خوشبختانه همه هنرمندان بدون محدودیت خاصی توانستند در صندوق عضو شوند، همچنین در خصوص اعزام هنرمندان به جشنواره های منطقه ای و ملی و حتی بین المللی، حمایت خود را دریغ نکرده ایم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در خصوص اجرای برنامه های فرهنگی و هری در مناطق سیل زده به ویژه در بخش ماژین از توابع شهرستان دره شهر، اظهار کرد: اردبهشت ماه امسال و در نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران «ایلبانگ»، تعدادی از گروه های جشنواره را به بخش ماژین بردیم و برنامه های متنوعی را اجرا کردند، اما به صورت مفصل در روزهای آتی قرار است با توجه به حمایت های استانداری ایلام برنامه های منسجم و پرنشاطی را برگزار کنیم، گفتنی است که برگزاری این برنامه ها توسط هنرمندان شهرستان دره شهر و با در نظر گرفتن پتانسیل های هنری این شهرستان خواهد بود.
در ادامه این نشست هنرمندان شهرستان دره شهر و اعضای انجمن های هنری به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه پرداختند. تکمیل مجتمع فرهنگی هنری شهرستان، توجه به موسسات فرهنگی و هنری در برگزاری برنامه ها، پیگیری راه اندازی جشنواره های هنری در شهرستان و... از جمله مباحث مهم مطرح شده در این نشست بود.
یونس قیطانی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در این نشست با بیان اینکه ظرفیت های شهرستان دره شهر در شعر و همچنین در حوزه رسانه قابل توجه و بررسی است، تاکید کرد: هنوز در خصوص برگزاری یک جشنواره استانی با موضوع شعر بومی و محلی تصمیمی گرفته نشده است اما با این اوصاف این طرح در دست بررسی است و به زودی با مشورت شاعران و نویسندگان دره شهر و ارزیابی مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام پیگیری می شود.
وی افزود: سیاست اداره کل در برگزاری جشنواره ها این است که هر شهرستانی حداقل یک جشنواره ملی و یا استانی را برگزار کند، البته با توجه به ظرفیت ها و مزیت های یک شهرستان، بنابراین با توجه به درخواستی که شهرستان دره شهر دارد، برگزاری جشنواره شعر در تمام شهرستان ها امکانپدیر نیست.
همچنین عبدالحسین رحمتی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام اظهار کرد: دره شهر در موسیقی، عکاسی، شعر، هنرهای تجسمی و حتی نمایش و فیلم حرف های زیادی برای گفتن دارد، ما شاهد برگزاری نمایشگاه استانی مد و لباس در این شهرستان در سال گذشته هم بودیم، بنابراین استعدادهای هنری در این منطقه قابل انکار نیست.
وی ادامه داد: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیگیر راه‌اندازی یک هنرستان در سطح استان است و با هماهنگی هایی که در این خصوص انجام خواهد شد و کسب مجوزهای لازم، به زودی شاهد این اتفاق در استان خواهیم بود.
رحمتی اضافه کرد: زیرساخت های فرهنگی متاسفانه در سطح استان کماکان ضعیف است و بسیاری از هنرمندان از داشتن امکانات فرهنگی بی بهره هستند اما باید این نکته را یادآور شویم که برخی از رشته های هنری مثل تئاتر خیابانی وابسته به زیرساخت نیست و هنرمند این رشته می تواند فعالیت خود را ادامه دهد، این در حالی است که اکنون شاهدیم که قطب تئاتر خیابانی کشور استان ایلام است.
وی تاکید کرد: انجمن ها در سال جاری به صورت رابط فعالیت های خود را از سر می گیرند و با توجه به دیداری که با فرماندار شهرستان داشتیم در آینده نزدیک تجهیزات و امکانات لازم برای بهتر برگزار شدن رویدادهای هنری در دره شهر فراهم خواهد شد.
انتهای پیام
captcha