۱۱۸ مگاوات سهمیه امسال همدان در کاهش پیک بار برق
کد خبر: 3821400
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

۱۱۸ مگاوات سهمیه امسال همدان در کاهش پیک بار برق

گروه اجتماعی ــ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان بیان کرد: امسال ۱۱۸ مگاوات سهمیه کاهش پیک بار در استان است که ۸۰ درصد آن در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد در بخش صنعت، ۲۰ درصد در بخش اصلاح شبکه توزیع برق و ۸ درصد مابقی در حوزه‌های مختلف اعمال خواهد شد.

مصرف بهینه برق؛ عاملی در عدم خاموشی شهر/ 118 مگاوات سهمیه امسال همدان در کاهش پیک بار برقبه گزارش ایکنا از همدان، محمدمهدی شهیدی، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، شنبه، 1 تیر ماه در نشست خبری با موضوع هفته صرفه جویی اظهار کرد: علت افزایش خاموشی‌ها در سطح استان نسبت به سنوات قبل، افزایش 2 درجه ای دمای هوا و به تبع افزایش 8 درصدی مصرف انرژی است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دمای بالای 40 درجه در استان 1 ماه بوده است افزود: افزایش دما به بالای 40 درجه سانتی گراد موجب افزایش مصرف هزار و 300 مگاواتی برق می‌شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان با اشاره به اینکه سال گذشته کشور با کاهش تولید برق مواجه بوده‌ است، اضافه کرد: سال گذشته به دلیل افزایش دما و مصرف انرژی، تولید نیروگاه‌های برق کشور 5 هزار مگاوات کاهش یافت.

شهیدی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم، در راستای مدیریت خاموشی‌ها در سال 98 صورت گرفته است، ادامه داد: در بخش مدیریت مصرف سعی بر آن است تا در بخش مصارف خانگی در پیک روز، کولر‌های گازی بروی دمای 24 درجه تنظیم شوند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

وی با بیان اینکه سهم استان همدان در سال 97 در پیک بار برق مصرفی 677 مگاوات بوده است، گفت: از 58 هزار مگاوات برق مصرفی کشور در سال 97، 22 هزار مگاوات متعلق به بخش سرمایشی بوده است که 4 هزار مگاوات آن در سطح ادارات و مراکز دولتی مصرف شده است.

شهیدی ادامه داد: پیک بار برق کشور در سال 98، 62 هزار مگاوات و سهم استان همدان 740 مگاوات برق در نظر گرفته شده است، خوشبختانه 40 درصد از انرژی پیک بار مربوط به بخش کشاورزی و 10 درصد متعلق به بخش صنعت است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گفت: پیش بینی می‌شود از 280 مگاوات ظرفیت پیش بینی شده برای بخش کشاورزی، 80 مگاوات در راستای تحقق سهمیه کاهش پیک بار در استان کاهش یابد.

وی عنوان کرد: امسال 118 مگاوات سهمیه کاهش پیک بار در استان است که 80 درصد آن در بخش کشاورزی، 10 درصد در بخش صنعت، 20 درصد در بخش اصلاح شبکه توزیع برق و 8 درصد مابقی در حوزه های مختلف اعمال خواهد شد.

شهیدی اشاره‌ای به نیرو گاه‌های خورشیدی استان داشت و گفت: در حال حاضر، 6 نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی با مجموع ظرفیتد 42 مگاوات در استان همدان فعال است بخش تولید نیروگاه‌هایCHP نیز 11 مگاوات است که پیش بینی می‌شود امسال 6 مگاوات دیگر نیز وارد مدار شود.

وی ادامه داد: 6 نیروگاه خورشیدی استان در طول روز 8 ساعت با مجموعه شرکت برق جهت همکاری قرارداد دارد که این خود در تولید و تأمین برق استان در پیک روز بسیار مفید است، گفتنی است در سال 96، برای هر نیرو گاه‌ها 8 میلیارد یورو هزینه شده است، دوره بازگشت این نیروگاه‌ها نیز 6.5 تا 7 سال است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان با اشاره به اینکه همدان از استان‌ها پیشرو در کاهش تلفات برق است ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته تلفات انرژی در سال 96، از 10.58 به 1.013 درصد کاهش یافته است.

وی اشاره‌ای به وصول مطالبات در سال 96 داشت و گفت: وصول مطالبات این مجموعه از سال 96 به سال 97 از 96 درصد به 99 درصد افزایش یافته است میزان مطالبات شرکت برق استان از مجموعه دستگاه‌ها، 44 میلیون تومان تا پایان خرداد ماه و از مشترکین 100 میلیارد تومان است.

شهیدی با اشاره به اینکه شرکت برق استان، 740 هزار مشترک دارد گفت: با اقدامات صورت گرفته، در سال 97، شاخص خاموشی 1.77 دقیقه برای هر مشترک بوده است که در پایان همان سال این عدد به 1.56 دقیقه کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت برق استان با اشاره به اینکه 30 میلیارد تومان در بخش اصلاح شبکه توزیع برق هزینه شده است که 8 میلیارد تومان آن جذب شده است گفت: 4 هزار و 500 مشترک غیر مجاز در استان وجود دارد که 2 هزار و 200 مورد آن رفع و 2 هزار مورد در دست بررسی است.

وی گفت: آمار سرقت سیم‌های برق در 2 ماهه امسال نسبت به مشابه خود در سال گذشته، 3 برابر افزایش یافته است در این راستا به دنبال جایگزینی سیم‌های آلمینیومی به جای سیم‌های مسی و تجهیز آن به کابل‌های خود نگهدار هستیم.

شهیدی با اشاره به اینکه با توجه به گرانی کاغذ، پیش بینی می‌شود از مهر ماه سال جاری قبوض برق به صورت غیر کاغذی صادر شود گفت: سال گذشته 7 درصد از مشترکین دارای الگوی نامناسب برق و یا به عبارتی جز مشترکین پرمصرف این مجموعه بودند.

وی با بیان اینکه ظرف هفته گذشته 64 مگاوات برق در استان مصرف شده است، گفت: استان همدان تا کنون خاموشی نداشته است اما از امروز تا 15 مرداد روزهای تعیین‌کننده‌ای است به گونه‌ای که در صورت مدیریت درست، خاموشی وجود نخواهد داشت.
انتهای پیام

captcha