توئیت استاد دانشگاه هاروارد در واکنش به معامله قرن
کد خبر: 3822820
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸

توئیت استاد دانشگاه هاروارد در واکنش به معامله قرن

گروه بین‌الملل ـ «استفان والت» استاد سرشناس دانشگاه هاروارد آمریکا و از نظریه‌پردازان رئالیسم تدافعی در پیامی توئیتری به موضوع معامله قرن پرداخت.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین؛ والت اظهار کرد: کسانی که می‌گویند طرح جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ کارایی نخواهد داشت، متوجه مسئله اصلی نشده‌اند. قرار نبوده که کارایی داشته باشد. البته اگر منظور از کارایی صلح پایدار و عادلانه باشد. هدف فقط خرید زمان، غبارزدایی، تغییر مقصر و در نهایت تسهیل کنترل دائمی اسرائیل بر کرانه باختری است.

گفتنی است، کاخ سفید طرحی ۵۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های فلسطینی را رونمایی کرد که به نوشته خبرگزاری‌ها، بخشی از طرح دولت ترامپ برای سازش اسرائیل و فلسطینیان، موسوم به «معامله قرن»، است.

دونالد ترامپ گفته است منازعه اسرائیلی- فلسطینی دشوارترین مقوله جهانی است و اگر راهکاری برای آن به دست آید، «معامله قرن» خواهد بود.

براساس طرحی که جزئیات آن در ۴۰ صفحه در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، ادعا شده که سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمومی و خصوصی در سرزمین‌های فلسطینی دست کم یک میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

به همین منظور فاز نخست معامله قرن از چهارم تیرماه با عنوان نشستی اقتصادی در بحرین کلید خورد و هدف از آن جمع‌آوری کمک‌های مالی در راستای حمایت اقتصادی از فلسطین در ازای چشم‌پوشی از حقوق مشروع خود است. امری که با مخالفت تمامی گروه‌های فلسطینی مواجه شده است.

جرد کوشنر اخیرا تأکید کرد که معامله قرن همسو با طرح صلح عربی نخواهد بود.

کوشنر در گفتگو با شبکه الجزیره گفت که دست‌یابی به توافق صلح میان طرفین فلسطینی و اسرائیلی با تکیه بر طرح صلح عربی غیر ممکن است.

دولت آمریکا قرار بود پس از انتخابات کِنسِت(پارلمان) رژیم صهیونیستی و تشکیل دولت جدید از معامله قرن رونمایی کند؛ اما عدم موفقیت نتانیاهو در تشکیل کابینه جدید و انحلال کنست و برگزاری انتخابات مجدد موجب شد تا آمریکا فعلا قید اعلام طرح خود را بزند و مجددا آن را به تعویق بیندازد.

مقامات آمریکایی در تازه‌ترین اظهارنظر خود در این باره گفته‌اند که معامله قرن ماه نوامبر آینده پس از برگزاری انتخابات کنست رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام

captcha