افتتاح شبستان امام‌زاده عباس ساری نیازمند 6 میلیارد تومان اعتبار
کد خبر: 3825535
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲

افتتاح شبستان امام‌زاده عباس ساری نیازمند 6 میلیارد تومان اعتبار

گروه اجتماعی ــ مدیر خادمان امام‌زاده عباس(ع) ساری، گفت: هزینه شبستان این امام‌زاده بالغ بر 8 میلیارد تومان برآورد شده بود که در شش سال گذشته بیش از 2 میلیارد تومان هزینه شده و اکنون برای اتمام مرحله یکم طرح توسعه این امام‌زاده، 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

افتتاح شبستان امام‌زاده عباس ساری نیازمند 6 میلیارد تومان اعتباردر روز شمار تقویم 17 تیر روز تکریم امام‌زادگان و بقاع متبرکه نام‌گذاری شده، این دلیلی شد تا قاب نگاه قلم در دستم روایتگر پینه‌های دستان زحمت‌کش یکی از خادمین امام‌زاده عباس‌(ع) واقع درشهرستان ساری مرکز استان مازندران باشد.
این آستانه مبارکه در یک کیلومتری پل تجن ساری واقع است از امام‌زادگان شاخص استان و کشور بشمار می‌رود. زیارت این آستانه‌ مقدس دلیل خوبی برای آشنایی و بهانه شناخت اهل بیت(ع) است و از این جهت پای صحبت سید مجتبی حسینی مدیر خادمین امام‌زاده عباس(ع) ساری نشستیم تا درباره وضعیت خادمین و شخصیت امام‌زاده عباس(ع) و برنامه‌های معرفتی و مذهبی آستانه سخن بگوید.

سید مجتبی حسینی مدیر خادمان امام زاده عباس(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: این امام‌زاده دارای یک شخصیت مذهبی، قرآنی و سیاسی و سابقه تاریخی‌اش متعلق به دوره امام‌هادی(ع) است.
وی با بیان اینکه، امام‌زاده عباس(ع) مفسر قرآن بوده و شجره نامه‌ای معتبر و منصوب به امام موسی کاظم(ع) دارد، افزود: در سال 827 هجری قمری، معرفی این بارگاه توسط حاکم زمان امیر شریف‌الدین اعلام شد و تا امروز این بارگاه مورد توجه و زیارت مردم است.
حسینی از حضور هفت خادم ثابت در آستانه مبارکه خبر داد و گفت: علاوه بر خادمین استخدامی، 150 خادم به صورت افتخاری در بخش فرهنگی و برگزاری مراسم‌های مذهبی امام‌زاده در حال فعالیت هستند.

وجود 140 خادم افتخاری در امام‌زاده عباس(ع) ساری
مدیر خادمین امام‌زاده عباس(ع) با اشاره به بخش‌های حراست، امنیت، نظافت و رسیدن به امور زائرین در این آستانه، ادامه داد: خادمین استخدامی مسئول پرداخت به این امور به صورت شیفتی هستند و حقوقی معادل قانون کار دارند.
وی با اشاره به نحوه جذب خادمان افتخاری، افزود: جذب این افراد، ابتدا با درخواست و تکمیل فرم شروع شده و بعد از تحقیق و تایید از سوی حراست اداره اوقاف و امور خیریه فعالیت‌شان در آستانه مورد موافقت قرار می‌گیرد و شروع به‌کار می‌کنند.
حسینی رعایت و حفظ شئونات اسلامی را ویژگی برجسته خادمین افتخاری عنوان کرد و گفت: حفظ شئونات در داخل و خارج از امام‌زاده و رعایت حجاب برای خواهران، خوش اخلاقی، دارا بودن اطلاعات کافی درباره امام‌زاده و حضور در کلاس‌های آموزشی ویژگی لازم خادمین افتخاری است.
حضور شخصیت‌های برجسته با عنوان خادم افتخاری آستانه
وی از حضور شخصیت‌های برجسته به عنوان خادم افتخاری در این امام‌زاده یاد کرد و گفت: پدر شهید مجتبی علمدار، حضرت آیت‌الله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران، حجت‌الاسلام یوسف‌پور رئیس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان و حجت‌الاسلام قاسمی امام جمعه موقت شهر ساری، مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی، سردار شمشیربند، همسر خانم مشمولی اولین بانو آموزگار قرآن درساری، حاج حسن صفری خیر ساروی، پدر شهید کمالی و مادر شهید محمود رادمهر هر دو از شهدای مدافع حرم از خادمین افتخاری حرم مطهر هستند.
حسینی گفت: حضور و همکاری خادمین در مراسم‌های دینی ایجاد انگیزه می‌کند و حمایت مالی از طرح‌ها نیز از جمله کمک‌های این خادمین است.
مقبره عالم برجسته پاکستانی در امام‌زاده عباس(ع) ساری

افتتاح شبستان امام‌زاده عباس ساری نیازمند 6 میلیارد تومان اعتبار
وی با اشاره به اینکه آیت‌الله عظمی رحمانی مازندرانی از علمای برجسته استان و آیت‌الله شریعت‌مداری از علمای کشور پاکستان در آستانه مبارکه امام‌زاده عباس(ع) مدفون هستند، افزود: این آستانه مبارکه سه هیئت امنای موثر خود را چون آقای عبدالحمید داراب، حاج سید جمال حسینی، حاج اسماعیل اسماعیلی در دل خود مهمان کرده است.
حسینی با اشاره به وجود30 زائرسرا در این آستانه، گفت: بخش مهمان سرا در سال 1385 با پارکینگ اختصاصی، تجهیزات بروز مهیا شده است و دارای 16 اتاق است.
برگزاری کلاس‌آموزشی قرآنی در آمام‌زاده عباس(ع) ساری
این خادم با اشاره به وجود امکانات آموزشی و مذهبی در امام‌زاده، بیان کرد: این آستانه دارای کتاب‌خانه مجازی و فیزیکی، مرکز آموزشی قرآن و مرکز آموزش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است و در آن کلاس‌هایی با موضوع سبک زندگی اسلامی و اخلاق اسلامی نیز برگزار می‌شود.
وی افزود: فضای این امام‌زاده در ایام نوروز با طرح آرامش بهاری میزبان مسافرین نوروزی است و در ایام تابستان در قالب طرح اوقات فراغت کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود.
حسینی گفت: در ایام محرم و صفر به طرح بصیرت عاشورایی می‌پردازیم و در ماه مبارک رمضان امام‌زاده میزبان طرح ضیافت الهی است و در ایام عید قربان تا عید غدیر برنامه‌های طرح ولایت علوی اکمال دین نبوی به اجرا درمی‌آید.
مدیر خادمان امام‌زاده عباس(ع) به برنامه در دهه کرامت اشاره کرد و گفت: همه ساله در دهه کرامت علاوه بر حضور مبلغ اعزامی از قم و برپایی خیمه معرفت و غرفه‌های پرسش و پاسخ به شبهات دینی، ارائه مشاوران خانوادگی و وقف، غرفه چند رسانه‌ای و غرفه ویژه کودکان نیز فعال است.
برگزاری مراسم پرچم‌گردانی امام رضا(ع) در آستانه امام‌زاده عباس(ع) ساری
حسینی با بیان برنامه با شکوه شب ولادت امام رضا(ع) گفت: به مدت پنج سالی است که خادمین اصلی حرم امام رضا(ع) در حرم امام زاده عباس(ع) حضور پیدا می‌کنند و پرچم امام رضا(ع) را به عنوان تبرک در میان زائرین امام‌زاده می‌گردانند.
کندی پیشرفت فیزیکی ساخت شبستان امام‌زاده عباس(ع) ساری
وی خواستار حمایت مسئولان و عاشقان اهل‌بیت(ع) در فعالیت‌های توسعه عمرانی این آستانه شد و افزود: از سال 92 تاکنون ساخت شبستانی با متراژ 2هزارمتر مربع در فضای بیرونی امام‌زاده به طول انجامیده و روند ساخت به جهت کمبود منابع مالی به کندی انجام می‌شود.
مدیر خادمان امام زاده عباس(ع) با بیان اینکه معماری شبستان دقیقا منطبق بر معماری بقعه اصلی امام زاده است، گفت: در طی ساخت این شبستان هیچ گونه آسیبی به بنای اصلی وارد نمی‌شود.
وی با بیان اینکه طرح توسعه امام‌زاده عباس ساری شامل چند مرحله است، افزود: هزینه شبستان این امام‌زاده بالغ بر 8 میلیارد تومان برآورد شده بود که در شش سال گذشته بیش از 2 میلیارد تومان هزینه شد و اکنون برای اتمام مرحله یکم طرح توسعه این امام‌زاده 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
گزارش از خبرنگار افتخاری ایکنا/ المیرا عنایتی

captcha