مهم‌ترین انتظار از زائران حج؛ تفکر درباره سبک زندگی
کد خبر: 3826430
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
سرپرست حجاج ایرانی بیان کرد:

مهم‌ترین انتظار از زائران حج؛ تفکر درباره سبک زندگی

گروه جامعه ـــ حجت‌الاسلام والمسلمین نواب امروز، 21 تیرماه، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با ذکر نکاتی درباره اهداف حج، اظهار کرد: آنچه در حج از همه بیشتر اهمیت دارد، تفکر است چرا که جامعه امروز ما به تفکر صحیح و دقیق نیاز دارد.

مهم‌ترین انتظار از زائران حج؛ تفکر درباره سبک زندگیبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، جمعه 21 تیرماه، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: امام رضا(ع) که در آستانه ولادت باسعادت ایشان قرار داریم، در حدیثی درباره حج می‌فرمایند: «انّما اُمِروا بـالحـج لعـله الوفادةَ الى‌الله عزوجـل»، یعنی همانا برای مهمان‌شدن به درگاه الهی به حج امر شده‌اید، این «وفادة» نوعی خاص از مهمان‌شدن است.

وی افزود: در قرآن می‌خوانیم: «يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْدًا»(مریم، 85)، یعنی مردم در روز قیامت گروه گروه سوی خدا حرکت می‌کنند، پیامبر(ص) درباره این آیه فرموده‌اند: کسانی که فردای قیامت به محضر خدا می‌رسند، سواره تشرف پیدا می‌کنند، پس طبق این حدیث معنای وفد و وفاده مشخص شد، خداوند برای کسانی مثل شیخ ابراهیم زکزاکی که در دنیا چشمشان را به بسیاری از لذات بستند و در دفاع دین مجاهدت کردند، چنین شأنی قائل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نواب اظهار کرد: امام رضا(ع) در ادامه حدیث خود درباره حج می‌فرمایند: «...طلب الزیادة»، یعنی طلب زیادت یکی از اهداف حج است، برای فهم معنای «طلب الزیادة» باید به آیه 26 سوره یونس مراجعه کنیم که می‌فرماید: «لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ» یعنی انسان در قبال آنچه وظیفه‌اش هست پاداش بهشت را دریافت می‌کند و علاوه بر آن، خداوند به او تفضل هم می‌کند؛ پیامبر(ص) درباره این آیه می‌فرمایند: کسی که عمل نیک انجام دهد، خداوند به او بهشت عطا می‌کند و با تفضل خود، «النظر الی وجه‌الله‌الکریم» را نصیب او می‌کند، پس به بیان امام رضا(ع) یکی از اهداف حج این است که «زیادة» یعنی همان تفضل خداوند و نظر به وجه الهی نصیب انسان شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: امام رضا(ع) در ادامه حدیث می‌فرمایند: «... والخروج من کل مااقترف‌العبد»، یکی از اهداف حج این است که انسان از صفات ناشایست جدا ‌شود، کسی که به دور کعبه می‌چرخد و طواف می‌کند، یعنی خدامحور است نه دنیامحور؛ نمازخواندن پشت مقام ابراهیم یعنی مقتدای من ابراهیم(ع) است، اعمال حج اگر با توجه انجام شود، انسان‌ها را از گناهان خارج می‌کند.

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: گاهی زائران خانه خدا از ما سؤال می‌کنند که در این سفر چه کنیم تا بیشترین بهره را ببریم، به نظر من آنچه از همه بیشتر اهمیت دارد، تفکر است، امروز در جامعه به تفکر صحیح و دقیق نیاز داریم، متأسفانه خیلی از اوقات، فکرنکرده مطلب می‌نویسیم، پیام می‌دهیم، سخن می‌گوییم و ...، بسیاری از دعواهای خانوادگی زمانی که انسان با فکر عمل کند، رخ نمی‌دهد و بسیاری از پرونده‌های قضایی با تفکر صحیح، شکل نمی‌گیرد. 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نواب تصریح کرد: عملی که در حج بیشتر از همه ثواب دارد، تفکر است. ثواب تفکر از طواف هم بیشتر است، تفکر در حج، ما را نسبت به آینده تغییر می‌دهد. باید در مرقد نورانی پیامبر(ص) از خودمان بپرسیم چقدر برخوردمان با خانواده و جامعه شبیه پیامبر(ص) است؟ باید در خانه خدا از خودمان بپرسیم چقدر رفتارمان با انتظاراتی که صاحب این خانه از ما دارد، همخوان است؟ اگر به این صورت تفکر کنیم، قطعاً تصمیم‌های بهتری در زندگی خواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: گاهی فکر می‌کنیم اما برای خواسته‌ای که از قبل تصمیم گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم آنچه را تصمیم گرفته‌ایم توجیه کنیم، عمرابن سعد هم شب عاشورا خیلی با خود فکر کرد اما برای اینکه چگونه امام حسین(ع) را بکشد و دوزخ هم نرود! با خودش گفت مُلکِ ری را به دست می‌آورم، سپس بخشی از آن را صدقه می‌دهم تا کفاره قتل حسین(ع) باشد، اینگونه هم به دنیایم رسیده‌ام و هم در آخرت از آتش نجات پیدا می‌کنم!

سرپرست حجاج ایرانی در پایان گفت: کسی که تفکر کند، چه در تهران باشد و چه در مکه، در زندگی موفق می‌شود اما فرصت معنوی حج، فرصت خوبی است تا زائران ضمن ادای وظیفه شرعی و تکلیف الهی خود، نسبت به زندگی خود بیشتر فکر کنند.

انتهای پیام

captcha