همکاری موکب‌های عراقی و ایرانی در پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 3827080
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴

همکاری موکب‌های عراقی و ایرانی در پیاده‌روی اربعین

گروه اجتماعی ــ رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور از تشکیل ستاد اربعین در ۲۸ استان خبر داد و گفت: همکاری موکب‌های عراقی و ایرانی در کنار یکدیگر ازجمله اقدامات فرهنگی انجام‌شده در مراسم اربعین بوده که امسال این همکاری به‌صورت گسترده‌تر انجام خواهد شد.

همکاری موکب‌های عراقی و ایرانی در پیاده‌روی اربعین امسالبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور، امروز، 23 تیرماه در کمیته فرهنگی برگزاری مراسم اربعین در استان همدان، با اشاره به فعالیت 180 موکب مشترک در مراسم بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: همکاری موکب‌های عراقی و ایرانی در کنار یکدیگر ازجمله اقدامات فرهنگی انجام‌شده در مراسم اربعین بوده که امسال این همکاری به‌صورت گسترده‌تر انجام خواهد شد.

وی هم‌افزایی و هماهنگی در انجام امور را یکی از مهم‌ترین هدف تشکیل کمیته فرهنگی برگزاری مراسم اربعین دانست و افزود: مراسم اربعین یک مسئله فراملی بوده و خادمان باید فارغ از مذهب و ملیت در این مراسم شرکت کنند.

احمدی بابیان اینکه مسائل بهداشتی برای زائران یکی از دغدغه‌های کمیته بهداشت بوده که ازنظر اهمیت موضوع به مسئله امنیت ملی تبدیل‌شده است، از مسئولان اجرایی مراسم اربعین خواست تا اجازه دهند کشور عراق رسم میزبانی را به‌جا آورده و فرهنگ میزبانی خود را به اعراب تحمیل نکنند چراکه فرهنگ هر کشور برای خود محترم بوده و بدانیم که آن‌ها صاحب‌خانه هستند.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین سهم ایرانیان را در تهیه ارزاق زائران اربعین حدود 10 درصد اعلام کرد و ادامه داد: ستاد اسکان در موکب‌های ایرانی مستقر در عراق، از اسکان 2 میلیون نفر از زائران اربعین خبر داده است.

وی بابیان اینکه حذف روادید به‌منزله سهولت در سفر بوده است، عنوان کرد: حذف ویزا به معنی رایگان بودن سفر نیست و هزینه‌های مربوطه در کشور عراق اعم از ایاب ذهاب به قوت خود باقی است.

احمدی با اشاره به اینکه یک‌چهارم زوار بانوان هستند، تصریح کرد: تقاضامندیم حتی‌الامکان بانوان با محارم خود وارد کشور عراق شده و اگر مجبور به سفر بدون محارم هستند، به‌صورت گروهی رفته و در موکب‌های ترجیحاً ایرانی اسکان یابند.

تقویت مرجعیت دینی در پیاده‌روی اربعین رمز وحدت است
وی احترام به حاکمیت عراق را از دیگر موارد بااهمیت دانست و گفت: عبور از مرز با در دست داشتن گذرنامه و سند قانونی احترام به دولت عراق بوده و باید موردتوجه قرار گیرد.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد برگزاری اربعین تقویت مرجعیت دینی در این مراسم را رمز وحدت خواند و خاطرنشان کرد: هیچ اقدامی بدون هماهنگی با دفتر آیت‌الله سیستانی و نیروی قدس انجام نشود و همچنین توجه به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه عدم سیاسی‌کاری در این مراسم برای زائران توجیه شود.

وی حضور فرق و مذاهب مختلف در این مراسم را یکی از آسیب‌های جدی به ماهیت مراسم اربعین دانست و گفت: فرقه‌های مختلف با زدن موکب و تشکیل انجمن قصد از بین بردن اصل ماجرا را داشته و اغلب به سراغ نخبه‌های علمی می‌روند که روحانیون باید از طریق جلسات و حضور در محل‌ها آموزش لازم را به اقشار مختلف دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز گفت: استان همدان یکی از شاهراه‌های ورود به کشور عراق بوده و توسعه فرهنگی مراسم اربعین ازجمله سرمایه‌گذاری‌هایی است که باید در همدان انجام شود.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری از برپایی 44 موکب در سال گذشته توسط مردم فهیم همدان خبر داد و افزود: ستاد برگزاری مراسم اربعین استان در نظر دارد تعداد موکب‌ها را به 70 موکب افزایش دهد.

وی گسترش فرهنگ اربعین را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود در استان همدان اعلام و تصریح کرد: مردم همدان در طول سال باید متأثر از مراسم اربعین بوده و فرهنگ اربعین باید در طول سال در استان نهادینه شود.
انتهای پیام

captcha