نقش تأثیرگذار همدانی‌ها در عملیات رمضان و پاسخ ناحق عراق به مردم بی‌گناه
کد خبر: 3827508
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
به مناسبت سالروز بماران نماز جمعه؛

نقش تأثیرگذار همدانی‌ها در عملیات رمضان و پاسخ ناحق عراق به مردم بی‌گناه

گروه اجتماعی ــ فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) با بیان اینکه عملیات رمضان برای عراقی‌ها عملیات بسیار سنگینی بود، افزود: به دنبال جبران این شکست عراقی‌ها محل نماز جمعه همدان را در روز ۲۵ تیرماه در حالیکه مردم بی‌گناه در حال اقامه نماز بودند بمباران کردند.

بمباران نماز جمعه همدان در پی شکست عراق در عملیات رمضان بودعملیات رمضان از تاریخ 23 تیرماه سال 1361 و مصادف با شب ۲۱ رمضان، در چهار محور و پنج مرحله از سوی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و تا 7 مردادماه ادامه داشت.
این عملیات با رمز «یا صاحب الزمان ادرکنی» در منطقه عملیاتی شلمچه در شرق بصره و با هدف عبور از خط مرز بین المللی و تصرف یک زمین مثلث شکل به وسعت 1600 کیلومتر مربع انجام شد.

مظاهر مجیدی، فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه این عملیات نخستین عملیات نظامی ایران پس از آزادسازی خرمشهر در سوم خردادماه ۱۳۶۱ بود، اظهار کرد: دو ماه قبل از عملیات رمضان، عملیات بیت‌المقدس که با همکاری نیروهای همدانی انجام شده بود و فاصله زمانی لازم پس از آن عملیات بزرگ تا عملیات بعدی مد نظر نبود.

وی با اشاره به اینکه عملیات رمضان در منطقه‌ای حساس به نام «کوشک» انجام شد، توضیح داد: از قبل 4 عملیات حساس در این منطقه انجام شده بود اما عراقی‌ها برای حفظ منطقه موردنظر از سیستم دفاعی مثلثی‌شکل استفاده کرده بودند و با ایجاد دژ موانعی را برای نفوذ نیروهای ما به پا کرده بودند.

مجیدی با بیان اینکه نیروهای همدانی به همراه 3 گردان نصر و خندق‌ در این عملیات حضور داشتند، ابراز کرد: نیروهای همدانی با حضور در مدرسه شهید رجایی اهواز آماده عملیات شدند و سپس بعنوان یگان عملیاتی از تیپ 4 ثارالله(ع) به منطقه سرپل ذهاب اعزام شدیم، فرماندهی عملیات را سردار قاسم سلیمانی به عهده داشت. از آنجا که منطقه عملیاتی کوشک به دلیل نزدیکی به دژ مرزی حساسیت زیادی داشت، عملیات رمضان را حساس‌تر می‌کرد.

وی افزود: شهدای همدانی در این عملیات به تعداد 150 نفر می‌رسد که شهید حاجی بابایی، نیکومنظر و حبیب مظاهری جزء شهدای فرماندهی این عملیات بودند.

مجیدی با بیان اینکه این عملیات برای عراقی‌ها عملیات بسیار سنگینی بود، افزود: به دنبال جبران این شکست عراقی‌ها محل نماز جمعه همدان را در روز 25 تیرماه در حالیکه مردم بی‌گناه در حال اقامه نماز بودند را بمباران کرد، 105 کودک، زن و مرد در این بمباران به شهادت رسیدند.

وی افزود: تنها نماز جمعه‌ای که در طول 8 سال دفاع مقدس بمباران شد نمازجمعه همدان بود که نشان می‌داد عملیات رمضان عملیاتی موفق آمیز برای ایران بوده است و عراق از حضور نیروهای همدانی در این عملیات با خبر بود از این رو این بمباران را انجام داد.

مجیدی یادآور شد: در عملیات رمضان هم رزمنده‌ها شرکت داشتند هم مردم عادی در خط جبهه بودند، هم‌چنین در طول دوره این عملیات یکی از فرماندهان ارتش به نلم عباس دوران پالایشگاه الدوره عراق را مورد حمله قرار داد و این نیز اقدام نظامی قابل تحسینی بود که موجب شکست عراق شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته مراسم یادبود شهدای عملیات رمضان به صورت گسترده و با حضور فرمانده این عملیات حاج قاسم سلیمانی در همدان برگزار شد، ابراز کرد: در طول سال در نظر گرفته شده است که سالگرد یک یا دو عملیات به صورت ویژه در سطح استان برگزار شود تا از این رو معرفی آن عملیات و شهدای آن به طور ویژه انجام شود، در سالجاری نیز عملیات مرصاد به طور ویژه در استان برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha