کد خبر: 3827719
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
گروه اجتماعی ـ رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه سیستم آموزش عالی کشور نیازمند اصلاح است، گفت: در عصر حاضر هیچ‌گونه احساس نیازی در کشور نسبت به برخی رشته‌ها وجود ندارد و برخلاف بسیاری از کشور‌های دنیا که کسب مهارت در دانشگاه از اولویت‌های تحصیلی آنها است، متأسفانه به این مهم در ایران توجه چندانی نمی‌شود.

سیستم آموزش عالی کشور نیازمند اصلاح / جذب دانشجو بر اساس نیاز‌های روز جامعه باشدبه گزارش ایکنا از همدان، یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا، امروز، 25 تیرماه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تأسیس دانشگاه d8 در راستای گسترش همكاری دانشگاهی كشورهای عضو اين گروه در همدان راه‌اندازی شد که از سال تحصيلي 97-96 در حال جذب دانشجو است.
وی با بیان اینکه تأسیس دانشگاه d8 در کشور نیازمند زیر ساخت‌های لازم است افزود: دانشگاه بين‌المللي گروه d8 با هدف تقويت مبادلات دانشگاهي بين كشورهای عضوسازمان همكاری این گروه متشکل از اندونزی، ايران، بنگلادش، پاكستان، تركيه، نيجريه، مالزی و مصر و ساير كشورهای جهان است.
محمدی فر با اشاره به اینکه طی جلسات و تلاش‌های بسیار دانشگاه d8 در دانشگاه بوعلی سینا راه‌اندازی شد اضافه کرد: کشور‌های عضو گروه d8 با راه‌اندازی این دانشگاه در همدان موظف به بورس تعدادی از دانشجویان خود در این مجموعه بودند.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: در حال حاضر نیجریه 20 نفر از دانشجویان خود را جهت ادامه تحصیل به این دانشگاه بین‌المللی معرفی کرده است که سایر دانشگاه‌های گروه هدف نیز در حال پیگری جهت اعزام دانشجویان خود به دانشگاه بین‌المللی d8 هستند.

فرهنگ اشتغال پذیری در دانشگاه‌های ترویج یابد
وی با بیان اینکه عدم قرار گیری دانشگاه d8 در وزارت علوم کشور‌های دنیا مهترین مشکل این مجموعه در حوزه معرفی این دانشگاه بین‌المللی است گفت: با وجود قرار گیری ردیف بودجه مشخص برای این دانشگاه، هنوز دانشگاه d8 در دانشگاه بوعلی سینا به طور مشخص شکل نگرفته است.
محمدی فر با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 200 دانشجو خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند گفت: هزینه دانشجویان 7 کشور متقاضی در دانشگاه بین‌المللی d8 نیم بهاء است، همچنین از 90 درصد دانشجویان گروه هدف d8 شهریه تحصیل دریافت می‌شود.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه بیش از 1000 برنامه فرهنگی طی سال اخیر در این مجموعه برگزار شده است عنوان کرد: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف فرهنگی و آموزشی در بخش مختلف از اقدامات دیگر این دانشگاه است.
وی با بیان اینکه سالانه 3 هزار دانشجو به دانشگاه بوعلی وارد می‌شوند عنوان کرد: در حال حاضر 12 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 800 دانشجو در مقطع دکتری، 2 هزار و 200 دانشجو در مقطع ارشد و مابقی در سطح کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
محمدی فر با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان بیکار، معضل بزرگی برای کشور هستند گفت: در جای جای دنیا، دانشجویان بر اساس نیازهای جامعه جذب دانشگاه‌ها می‌شوند حال اینکه این مهم نه تنها در ایران انجام نمی‌شود بلکه تبدیل به یک چرخه و سیستم نیز شده است.
وی با اشاره به اینکه سیستم آموزش عالی کشور نیازمند اصلاح است عنوان کرد: در عصر حاضر هیچ گونه احساس نیازی در کشور نسبت به برخی رشته‌ها وجود ندارد و برخلاف بسیاری از کشور‌های دنیا که کسب مهارت در دانشگاه از اولویت‌های تحصیلی آنها است، متأسفانه به این مهم در ایران توجه چندانی نمی‌شود.

نیاز امروز دنیا در آموزش عالی است
رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه یکی از معضلات امروز دانشگاه‌ها، ورود مجلس و دستگاه‌های متفرقه و غیر قابل ارتباط با این مجموعه در برنامه و اقدامات وزارت علوم است، گفت: در هیچ جای دنیا، مجلس کشور برای آموزش عالی کشور تصمیم گیرنده نیست.
محمدی فر با اشاره به اینکه «توجه به نیاز‌های روز» نیاز امروز دنیا در آموزش عالی است، گفت: جذب دانشجو در دانشگاه‌ها باید براساس نیاز روز جامعه باشد لذا در این راستا اگر این معضل حل و اصلاح نشود بی‌شک ظلم بزرگی در حق آموزش عالی کشور رخ داده است.
وی با اشاره به اینکه بخش تکنسین در ایران تعطیل شده است عنوان کرد: یکی دیگر از معضلات دانشگاه‌های ایران مدرک‌گرایی و کسب مدارج علمی بالاتر جهت دریافت حقوق بیشتر است که این مهم در کشور‌های دنیا منسوخ شده است که پایه و اساس این معضل به آموزش‌وپرورش کشور ما باز می‌گردد.
محمدی فر ادامه داد: در کشور ما دانش آموزان 4 هزار ساعت بیش از ساعت استاندار جهانی تحت آموزش قرار می‌گیرند حال آنچه مهم است این است که آیا با این روند مهارت دانش آموزان نیز افزایش می‌یابد یا تنها بر محفوظات آنها افزوده می‌شود.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از دانشجویان استان به خارج از استان و کشور عزیمت می‌کنند گفت: طی بررسی‌ها صورت گرفته 60الی 70 درصد از دانشجویان همدان به خارج از استان عزیمت می‌کنند که این معضل نیازمند ورود جدی، علمی و همه‌جانبه بسیاری از دستگاه‌ها است.
وی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینا جزء مؤثرترین دانشگاه‌های دنیا است گفت: بر اساس آخرین رتبه‌بندی اعلام شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) دانشگاه بوعلی سینا با دو پله صعود از رتبه دهم به رتبه هشتم رتبه‌بندی دانشگاه‌های جامع کشور ارتقا پیدا نموده است.

دانشگاه بوعلی سینا در جایگاه 23 دانشگاه برتر کشور
محمدی فر ابراز کرد: دانشگاه بوعلی سینا در جایگاه 23 دانشگاه برتر کشور است این در حالی است که رتبه این مجموعه در آسیا 561 و در لیست دانشگاه‌های دنیا در مقام هزار و 825 قرار گرفت است.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه به این دانشگاه در راستای ورود به دانشگاه‌های نسل سوم وارد شده است گفت: دانشگاه‌های نسل سوم یا کارآفرین با ورود به بخش کارآفرینی، شتاب‌دهنده و پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کار خود را آغاز نموده است.
وی با بیان اینکه ما به دنبال پیوند صنعت و دانشگاه هستیم افزود: اگر ما به دنبال دانشجویان توانمند هستیم ابتدا باید از اساتید توانمند برخوردار باشیم در این راستا اساتید دانشگاه در بازه 6 ماهه فرصت مطالعاتی خود موظف به فعالیت در بخش صنعت نیز هستند.
محمدی فر با اشاره به اینکه بیش از 30 شرکت دانش‌بنیان تحت نظر این دانشگاه در حال فعالیت هستند گفت: به دنبال آن هستیم تا با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به داخل دانشگاه موجب ارتباط هر چه بیشتر اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان با این شرکت‌ها شویم.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه راه توسعه کشور از دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد عنوان کرد: ابتدا باید فرهنگ اشتغال پذیری در دانشگاه‌های ترویج یابد، در این راستا ابتدا باید مهارت دانشجویان افزایش یابد.
وی ادامه داد: در این راستا دانشگاه بوعلی سینا برای تحقق این مهم علاوه بر برگزاری دوره‌های مختلف مهارتی توسط کارستان، با اداره فنی و حرفه‌ای نیز قرار داد‌هایی را جهت بهره‌مندی دانشجویان از دوره‌های کارآفرینی منعقد کرده است.
انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: