گشودن دریچه‌ای از معارف قرآنی به روی مخاطبان ایکنا
کد خبر: 3829234
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰

گشودن دریچه‌ای از معارف قرآنی به روی مخاطبان ایکنا

گروه فرهنگی ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مخاطبان خبرگزاری ایکنا هر روز با دریچه‌ای از معارف به دنیای ژرف قرآن و آموزه‌های دینی راه می‌یابند، گفت: ایکنا می‌تواند با استفاده از ابزار‌های هنری و رسانه‌ای این مهم را به نحو احسن به انجام برساند.

باز کردن دریچه‌ای از معارف با استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای در ایکنابه گزارش ایکنا از همدان، سیدمیلاد اوصیاء، مدیر شعب استانی ایکنا، امروز 31 تیرماه در دیدار با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا نخستین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآن کریم در جهان اسلام است که اخبار آن به 19 زبان دنیا مخابره می‌شود.  این خبرگزاری طی چند سال اخیر در رنگینک سالانه وزارت ارشاد که با حضور نمایندگان خبرگزاری‌های فعال انجام می شود، توانسته رتبه نخست رسانه‌های تخصصی کشور را از آن خود کند.
اوصیاء با اشاره به اینکه عضویت افتخاری مقام معظم رهبری در خبرگزاری ایکنا از افتخارات این مجموعه است، اضافه کرد: تفکر و دیدگاه مثبت ایشان نسبت به جهاد دانشگاهی از دیگر مواردی است که به افتخارات ایکنا می‌افزاید.
مدیر شعب استانی ایکنا با بیان اینکه ایکنا در عرصه بین‌الملل شناخته شده است، ادامه داد: مخاطبان این خبرگزاری از اقصی نقاط  دنیا هستند و جریان‌سازی‌هایی این رسانه و اخبار دینی و قرآنی آن را دنبال می کنند.
وی گفت: این مجموعه در داخل کشور نیز مثمر ثمر است و فارغ از جناحبندی‌های سیاسی، رسانه ای مطالبه‌‌گر در حوزه قرآنی ماننو بودجه‌های قرآنی و وضعیت ادغام اتحادیه های قرآن است.
وی با اشاره به اینکه هدف ایکنا، صرف وجود یک خبرگزاری و تعامل یک طرفه با مخاطب نیست، گفت: ارتباط دو سویه ایکنا با مخاطبان خود و دریافت بازخوردهای مختلف از آنها و همچنین حضور در نمایشگاه‌ها باعث شده تا این مجموعه خبری به پایگاه و مرجعی موثق در حوزه فعالیت‌های تخصصی قرآن تبدیل شود.
اوصیا با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات یکی از بازو‌های قدرتمند و یاری گر ایکنا است، افزود: سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی یکی از مراکزی است که ارتباط تنگاتنگی با مجموعه ایکنا داشته و می‌تواند یاری‌گر این مجموعه در رصد سوژه های استانی، شناسایی فعالان قرآنی گمنام و انعکاس نیازمندی های آنها باشد.

همکاری خوب با دستگاه‌های دینی و قرآنی؛ عامل درخشش ایکنا
مدیر شعب استانی ایکنا با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی در همدان پر رنگ است، ابراز کرد: فارغ از برگزاری مسابقات، همایش و جلسات قرآن، اخبار ناب منتشر شده از فعالیت‌های دینی و قرآنی این استان نشان از باورمندی عمیق مردم همدان به کلام وحی دارد.
اوصیاء با اشاره اینکه هر جا که مجموعه معارف قرآن و اهل بیت(ع) آموزه ای برای ارائه دارد ایکنا نیز می‌تواند در آن عرصه حضور داشته باشد، بیان کرد: چندی است که به دلیل تلاش‌های بسیار شعب ایکنا همدان، شاهد انتشار گزارش‌های تاثیرگذار از شعبه همدان هستیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه درخشش شعبه ایکنا یک استان بی شک به دلیل ارتباط و همکاری خوب این مجموعه با دستگاه‌های دینی و قرآنی آن شهر است، بیان کرد: شعبه ایکنا همدان ماه پیش توانست در ارزیابی شعب، رتبه سوم کشور را کسب کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم این خبرگزاری، توجه ویژه به سخنان رهبری و مستندسازی قرآنی سخنان ایشان است گفت: پس از اتمام سخنان مقام معظم رهبری در دیدار‌های مختلف، تمام آیات مورد استناد در کلام ایشان استخراج می شود و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. انجام این اقدام باعث شده تا بانکی از آیاتی که دارای بیشترین استناد و استفاده در کلام رهبری است در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. در راستای بیانیه گام دوم انقلاب نیز با تشکیل کارگروهی اندیشه ورز به دنبال پیگیری مطالبات رهبری در این بیانیه و تولید محتوا هستیم.

پیگیری مطالبات رهبری؛ از وظایف ایکنا
علی محمد صیادی، روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از تعامل و حضور همیشگی ایکنا در برنامه‌های قرآنی گفت: جریان سازی در مقاطع حساس و پیگیری مطالبات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با رویکرد قرآن و معارف اهل بیت(ع) در سطح ملی و استانی و همچنین استخراج مبانی این بیانیه و جریان سازی در سطح ملی از مهمترین وظایفی است که باید توسط خبرگزاری ایکنا به آن پرداخته شود.
صیادی با اشاره به تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه قرآن در کشور بیان کرد: در این میان دارالقرآن به عنوان یک مرکز فعال در امور قرآنی به دلیل ایجاد انسجام در برنامه‌های این حوزه از مرجعیتی و وثوقی برخوردار است که شایسته است بیشتر در اخبار ایکنا انعکاس یابد.

ایکنا تنها یک حوزه اطلاع رسانی نیست
حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در این دیدار افزود: ایکنا دارای ظرفیتی است که شاید بسیاری از داشتن آن محروم هستند.
وی با اشاره به اینکه مجموعه ایکنا می‌تواند از زاویه قرآن و اهل بیت(ع) ذهن مخاطبان خود را به سمت معارف عمیق قرآن و عترت سوق دهند، افزود: ایکنا صرفا یک حوزه اطلاع رسانی نیست.
نظیری اضافه کرد: این خبرگزاری می‌تواند با تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز فعال این مجموعه خبری را به فرصت ممتاز جهت انتقال آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) به مخاطبان خود تبدیل کند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مخاطبان این خبرگزاری هر روز، با دریچه‌ای از معارف به دنیای ژرف قرآن و آموزه‌های دینی راه می‌یابند، ابراز کرد: خبرگزاری ایکنا می‌تواند با استفاده از ابزار‌های هنری و رسانه‌ای این مهم را به نحو احسن به انجام برساند.
وی با بیان اینکه می‌توان مردم را با استفاده از ابزار هنر و رسانه، به معارف اسلام و انقلاب اسلامی جذب کرد، گفت: خبرگزاری ایکنا باید دید خود را اندکی از فضا‌های دولتی و دستگاه‌های متولی در حوزه قرآن خارج کرده و به مردم و مجموعه‌های خودجوش فعال و گمنام در حوزه قرآن معطوف کند.
نظیری ضمن تأکید بر انعکاس فعالیت مجموعه‌های قرآنی گمنام در سطح استان، بیان کرد: کاری که برخی از فعالان قرآنی خودجوش اما گمنام انجام می‌دهند در بسیاری از موارد معادل کار چندین موسسه و حتی موثرتر از دیگر مراکز است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه باید جهاد و تلاش فعالان گمنام قرآنی معرفی و منعکس شود، گفت: تشکیل اتاق‌های فکر و هیئت‌های اندیشه ورز خلاق در مجموعه ایکنا جهت استفاده از ابزار هنر ورسانه در راستای انتقال معارف و آموزه‌های قرآن و عترت از مواردی که باید به آن توجه ویژه داشت.
نظیری با اشاره به اینکه قرآنیان نباید تنها در قالب یک حافظ، قاری و نخبه قرآنی به مردم معرفی شوند عنوان کرد:نقش آفرینی قرآنیان تنها منحصر به فعالیت در یک رشته قرآنی خاص نیست بلکه بسیاری از افراد موثر در حوزه ارائه خدمات اجتماعی برخواسته و برآمده از چنین فعالیت‌های قرآنی هستند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ابراز کرد: اگر قرآن و معارف اهل بیت(ع) با قلب انسان‌ها گره بخورد بی شک این مهم وارد فعالیت‌های عمیق اجتماعی شده و خود را نشان خواهد داد.
وی با بیان اینکه اگر کسی به قرآن متصل شود در تحصیل، علم و زندگی موفق خواهد شد عنوان کرد: اگر به دنبال ایجاد نشاط علمی در سطح مدارس هستیم باید از دروازه قرآن وارد شویم، اگر دولت به دنبال داشتن مجموعه‌ای سالم و پویا در سطح ادارات خود است باید یک میثاق نامه قرآنی در آن فضا حاکم کند، داشتن خانواده ای سالم، پویا و بانشاط نیز در گرو انس قلب اعضای خانواده با نور ایمان و قرآن است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه امروز در سطح کشور بودجه و اعتبارات خوبی در حوزه قرآن صرف می‌شود گفت: در این بین آنچه مهم است رصد و پیگیری مطالبانه گر و نقادانه نسبت به محل استفاده این بودجه و اعتبارات است.
وی ادامه داد: همانگونه که مردم و خیرین به صورت خودجوش و با تمام وجود برای اهل بیت(ع) به طور ویژه امام حسین(ع) نذر می‌کنند باید با فرهنگ سازی‌های لازم این مسیر برای قرآن نیز هموار شود به گونه ای که شاهد افزایش نذورات و موقوفات قرآنی در سطح جامعه باشیم.
نظیری با اشاره به اینکه باید آثار نذورات و موقوفات قرآنی توسط افراد و خیرین در زندگی آنان بررسی و برای همگان بیان شود گفت: قرآن باید در متن زندگی انسان وارد شود و گفتار و اعمال انسان با شاقول قرآن سنجیده شود.

توجه ویژه ایکنا به روند ادغام اتحادیه موسسات قرآنی
جواد سعیدی رئیس اتحادیه موسسات قرآنی استان همدان ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های خبرگزاری ایکنا گفت: خبرگزاری ایکنا، به حق مجموعه خبری فعال در سطح استان و کشور است.
وی با اشاره به اینکه خبرگزاری ایکنا همواره از رسانه‌هایی است که نسبت به اقدامات قرآنی همچون روشنگری بودجه‌ها و روند ادغام اتحادیه موسسات قرآنی در سطح ملی دغدغه مند بوده است گفت: توجه جدی به بحث ادغام موسسات و تقسیم عادلانه اعتبارات قرآنی در سطح موسسات از مواردی که باید به آن توجه ویژه داشت.
سعیدی با اشاره به اینکه آموزش همگانی قرآن از وظایف تبلیغات اسلامی است بیان کرد: دارالقرآن یکی از مراجع اصلی فعالیت‌های قرآنی در سطح استان است که این مهم باید به همه شناسانده و معرفی شود.
رئیس اتحادیه موسسات قرآنی استان با بیان فواید مردمی شدن فعالیت های قرآنی و پرهیز از دولتی شدن آن عنوان کرد: قرآن کارخانه انسان سازی است و کسی که در مسیر قرآن تربیت نشود هیچ جای دیگر تربیت نخواهد شد.

انتهای پیام

captcha