حج و اثرات آن بر سبک زندگی/ اعمال حج دعوت به مبارزه با کفر و طاغوت است
کد خبر: 3829758
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳

حج و اثرات آن بر سبک زندگی/ اعمال حج دعوت به مبارزه با کفر و طاغوت است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در رابطه با حج و اثر آن بر سبک زندگی، اظهار کرد: همه اعمال حج درس زهد نسبت به دنیا و تذکری برای معاد است، سفر حج از ابتدا تا انتها چکابی است که زائران همه احکام نورانی اسلام را انجام می‌دهند که لازم است افراد قبل از اعزام با مطالعه و یا از طریق لوح‌های فشرده آگاهی خود را نسبت به نحوه اجرای اعمال بالا ببرند.

حج و اثرات آن بر سبک زندگی/ اعمال حج دعوت به مبارزه با کفر و طاغوت استحجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌جعفر مرتضوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، اظهار کرد: در دین مبین اسلام پنج اصل نماز، زکات، روزه، ولایت و حج  به عنوان اصول دین بر بندگان و مؤمنان واجب شده است که اگر شخصی هر یک از این اعمال را عمداً ترک کند مسلمان نیست همچنین اگر هر کدام از این اصول را بدون اعتقاد به امر ولایت انجام دهد یعنی نماز بخواند اما ولایت حضرت علی(ع) تا حضرت مهدی(عج) را  قبول نداشته باشد نماز او مورد رضایت پروردگار قرار نخواهند گرفت.

شرایط اعزام به حج
وی ادامه داد: خداوند حقی به نام حج را بر مردم واجب کرده است و باید به آن عمل کنند. همه فقها بیان کرده‌اند که هر انسان بالغی که در طول عمرش مستطیع شد باید سفر حج را به جا بیاورد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: در اسلام سه تا چهار شرط برای مستطیع شدن معرفی شده است و استطاعت بدنی یعنی داشتن بدن سالم و قدرت عملی برای انجام مناسک حج، استطاعت مالی برای پرداخت هزینه‌های جانبی به دولت عربستان و طی کردن مراحل ثبت‌نام و رعایت نوبت از جمله شرایط اعزام شخصی به این سفر نورانی است.

آداب و رسوم ‌برای استقبال از زائران بیت‌الله حرام‌
‌مرتضوی با اشاره به اینکه برخی مراسم‌ که در زمان اعزام و بازگشت زائران خانه خدا اجرا می‌شود، مطابق با فرهنگ اسلامی نیست، اظهار کرد: طبق آیه 97 سوره آل‌عمران که خداوند می‌فرماید: «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَن اِسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبیلاً» یعنی زائر قبل از اعزام به سفر حج باید هزینه‌های رفت و برگشت این سفر را داشته باشد که مهیا کردن هزینه برای رفت و برگشت سفر کافی است و تا این مرحله مورد تأیید اسلام است اما هزینه‌های بعدی این سفر همچون ولیمه، پارچه‌نویسی و ... جزء واجبات نیست بلکه ولیمه از اعمال مستحبات است که در حد یک مهمانی کوچک کفایت می‌کند و هزینه‌هایی مانند هتل و تنوع غذایی بالا، پارچه‌‌نویسی و ... الزامی ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشور در جنگ اقتصادی با دشمنان به سر می‌برد، ادامه داد: در این شرایط یک بار به حج رفتن برای افراد کفایت می‌کند و تعدد سفر حج با هزینه‌های سنگین توصیه نمی‌شود لذا هرچه توان داریم باید برای مقابله با اسراف در هزینه‌های این سفر معنوی تلاش کنیم تا مستحبات و خرج‌های اضافه مانع از انجام آن نشود.

خرید سوغات در عربستان
مرتضوی اظهار کرد: بهتر است به جای اینکه پول را از کشور خارج کرده و به رونق تولید آل‌سعود کمک کنیم این هزینه را در ایران انجام دهیم و سوغات مورد نظر را قبل از سفر از شهرهای مختلف کشور تهیه کنیم تا هم به کارگر ایرانی و تولید ایرانی کمک و هم در زمان صرفه‌جویی کنیم و در سرزمین مکه فرصتمان را صرف مادیات و دنیا نکنیم.

وی بیان کرد: در روایات متعدد به آسان گرفتن زیارت و یا حتی ازدواج توصیه‌های بسیاری شده است اما در صحنه عمل ضعیف هستیم و در این زمینه درست فرهنگ‌سازی نشده است.

‌مرتضوی گفت: باید در نظر داشته باشیم که آداب غلط سبب دور شدن از واجبات نشود به طور مثال پول حج باید حلال باشد لذا زائر باید ابتدا خمس مالش را دهد و سپس به دنبال رفتن به حج و خرج‌های ولیمه و ... باشد.

حج و اثر آن بر سبک زندگی
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه مردم این استان غالباً متدین هستند و اسراف در این استان کم مشاهد می‌شود، گفت: در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام‌گذاری شده است اجرای این آداب غلط و از بین بردن اعتبارات مانند خرید سوغات از کشور عربستان واقعاً حرام است.

 ‌مرتضوی در رابطه با حج و اثر آن بر سبک زندگی، تصریح کرد: همه اعمال حج درس زهد نسبت به دنیا و تذکری برای معاد است، سفر حج از ابتدا تا انتها چکابی است که زائران همه احکام نورانی اسلام را انجام می‌دهند که لازم است افراد قبل از اعزام با مطالعه و یا از طریق لوح‌های فشرده آگاهی خود را نسبت به نحوه اجرای اعمال بالا ببرند.

وی بیان کرد: کار فرهنگی مانند معادله چند مجهولی است. حج به تنهایی سازندگی‌ و تغییراتی ارزشمند بر روی انسان می‌گذار اما شیطان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... بسیاری در کمین زائران بعد از بازگشت از این سفر معنوی هستند که بسیار تخریب‌کننده هستند اما اگر شخص خود مراقبت و مواظبت بر اعمالش داشته باشد پایش نخواهد لرزید.

نقش اداره تبلیغات اسلامی در امر حج
وی به فعالیت‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اشاره کرد و گفت: اعزام روحانی و مبلغ در قالب طرح‌های مختلف هجرت و جهادی و .. برای آموزش احکام و معارف الهی بر‌عهده این اداره است که در طول سال در سطح استان برگزار می‌شود و مردم استان را با دستورات الهی آشنا می‌کنند اما متأسفانه در‌خصوص حج در این برنامه‌ها کمتر صحبت می‌شود که باید مساجد را فعال و از این ظرفیت برای بیان احکام حج با حمایت مسئولان و مدیران استفاده کنیم.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: سفر حج کنگره عظیم جهانی است که بر‌حسب مبانی اسلام برگزار می‌شود و همه کشورهای اسلامی در این کنگره جمع می‌شوند که باید در آن‌جا با صحبت کردن از وضعیت مسلمانان در کشورهای دیگر باخبر شوند و برای پیشرفت اسلام و نابودی دشمنان بیندیشند و راه چاره بیابند. لذا اعمال حج یک دعوت به مبارزه با کفر و طاغوت، مبارزه با نفس شیطانی و مبارزه با دشمنان اسلام است.  

وی با اشاره به نقش فضای مجازی در انتشار سبک زندگی اسلامی و آثار حج در جامعه، گفت: متأسفانه از فضای مجازی غافل هستیم در صورتی که باید از همان جایی که دشمن به ما ضربه می‌زند به او ضربه بزنیم. لذا می‌طلبد همه در این زمینه احساس تکلیف کنند و با تولید کالاهای فرهنگی اسلامی مدیریت این فضا را به دست بگیرند.

انتظارات جامعه از زائر خانه خدا
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه در روایات داریم زمانی که زائر همه اعمال حج را انجام می‌دهد مانند این است که تازه از مادر متولد شده است، اظهار کرد: یعنی شخص که حاجی می‌شود و به کشورش بازمی‌گردد کاملاً متحول شده است زیراکه درس ایثار، مقاومت، شهادت مبارزه با نفس، سبک زندگی و ... را از حج یادگرفته است و باید در قوم خود مانند یک پیامبر عمل کند و از کسی که مکه ، صفا و مروه و مدینه را دیده و مظلومیت حضرت علی(ع) را درک کرده است انتظار می‌رود مانند حضرت رسول(ص) و حضرت ابراهیم(ع) عمل کند و شناختش نسبت به پیامبر و ولایت کامل شود و درواقع امام کوچکی در محل زندگی خود باشد و در راه ترویج دیدن جهانی فکر کند و منطقه‌ای عمل کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه جلسه با فرهیختگان و انتشار دانش‌های آن‌ها در جامعه سبب متنبه کردن ملت و مشاهد حج ابراهیمی در جامعه خواهد شد، گفت: حاجی باید مبلغ اسلام ناب محمدی(ص) باشد او در مکه اسلام داعش و اسلام وهابیت را از نزدیک می‌بیند و زمانی که به کشورش برمی‌گرد با این اسلام‌های جعلی مبارزه کند.

انتهای پیام   

captcha