جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی با جهاددانشگاهی تکمیل می‌شود
کد خبر: 3830248
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸

جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی با جهاددانشگاهی تکمیل می‌شود

گروه اجتماعی ــ امام‌جمعه پردیسان قم با شاره به اینکه جامعه‌پردازی و تمدن نوین اسلامی با جهاددانشگاهی تکمیل می‌شود، اظهار کرد: اسلامی بودن به این است که سه ضلع دانشگاه، دولت و حوزه در کنار هم و قلب آن‌ها جهاد و محوریت اصلی این همکاری علوم انسانی باشد زیرا علوم انسانی در تمدن‌سازی حرف اول را می‌زند.

جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی با جهاد دانشگاهی تکمیل می‌شودآیت‌الله سیدصمصام‌الدین قوامی، امام‌جمعه پردیسان و استاد سطح خارج حوزه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه مدیریت جهادی جز‌ اصلی فرهنگ انقلاب اسلامی است، گفت: یکی از مصادیق لازم انقلاب اسلامی برای ایجاد دگرگونی و تحول در جامعه، مدیریت جهادی با شاخصه‌هایی اعم از وقت، انرژی، مزد، تلاش، استعداد و هوش است که باید از این عوامل بدون مرز بهره‌مند شویم و کم‌ترین توقع و بیشترین بازدهی را داشته باشیم.

وی افزود: فلسفه اصلی جهاد «جودمحور» بودن است نه سودمحور؛ جهاد در فقه اسلامی کتاب الجهاد است که با تعبیر بذل‌الوسع از آن یاد می‌شود یعنی انسان همه انرژی جسمی، روحی و روانی، اراده و هوشی خود را به صورت مطلق صرف می‌کند.

وی اظهار کرد: هر آن چیزی که خداوند به انسان می‌دهد «وسع» است و کسی که می‌خواهد جهاد کند باید این وسع را بذل کند یعنی در اختیار جامعه و اسلام می گذارد و کمترین چشم‌داشت مادی ندارد و خسته نمی‌شود، آن‌گاه می‌توان این مجموعه را مدیریت جهادی نامید و انقلاب اسلامی بدون مدیریت جهادی پیش نخواهد رفت.

قوامی افزود: مدیریت‌های موجود، متداول و رایج در حال حاضر دموکراتیک و دارای دیسیپلین است، کشوری که می‌خواهد تحول و تمدن نوین اسلامی را ایجاد کند باید جهادی کار کند نه نهادی؛ نهادی به معنای مدیریت رایج مورد نظر است و این مدیریت جهادی در ذهن و جان امام راحل(ره) بوده و خود ایشان مجاهد بودند و لذا جهاد سازندگی را با شعار «همه با هم» بنیان نهاد.

رئیس بنیاد فقه مدیریت اسلامی با تأکید بر اینکه جهاد یک عبادت است، گفت: هرکس عمل مجاهدانه‌ای انجام دهد در حقیقت عبادت می‌کند؛ یکی از پرثمرترین و جذاب‌ترین جهادها، جهاددانشگاهی است که مبتنی بر مبانی مدیریت جهادی سامان یافت.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه بخواهد متناسب با انقلاب اسلامی ابراز وجود کند و تأثیرگذار باشد باید جهادی باشد لذا جهاد‌دانشگاهی پشتیبان تولید دانش و علم هستند و محلی است که نخبگان در آن جمع می شوند.

مؤسس مرکز تخصصی مدیریت اسلامی بیان کرد: از شیرین‌ترین میوه‌های جهاد دانشگاهی قم مرکز رویان است که بسیار قوی و نیرومند عمل کرده و به شدت مورد توجه رهبری بوده‌است؛ این یکی از جلوه‌های جهاددانشگاهی است.

قوامی ضمن ابراز نگرانی جهت اینکه جهاددانشگاهی جلوه‌های اولیه خود را از دست دهد، گفت: اگر جهاددانشگاهی و بنیاد ملی نخبگان با یکدیگر تعامل داشته باشند و همدیگر را تکمیل کنند از کلیشه شدن دور می‌شوند.

جهاددانشگاهی به علوم انسانی ورود کند
وی با اشاره به اینکه در جامعه‌ای که به زعم مردم مدیریت جهادی جایگاه واقعی خود را از دست داده‌ است، باید مدیریت جهادی پررنگ‌تر از گذشته نمود پیدا کند، افزود: تضعیف جهاد، تضعیف انقلاب است و موجب کاهش شدت و شتاب انقلاب می‌شود.

قوامی گفت: جامعه‌پردازی و تمدن نوین اسلامی با جهاددانشگاهی تکمیل خواهد شد؛ مثلث دولت، دانشگاه و حوزه علمیه سه رکن اصلی هستند که باید جهادی کار کنند و امید است که جهاد حوزوی نیز آغاز به کار کند البته اخیراً مدیریت اسلامی در حوزه به تصویب رسیده اما لازم است تا زمینه‌های همکاری جهاددانشگاهی با حوزه علمیه فراهم شود.

وی افزود: جهاددانشگاهی علاوه بر فعالیت‌های رویانی و تجربی، باید در علوم انسانی نیز ورود پیدا کند زیرا در علوم انسانی خبرهای خوشحال‌کننده‌ای از جهاددانشگاهی نداریم و لذا لازم است یک جهاد علمی با محوریت جهاددانشگاهی به مسائل علوم انسانی اعم از اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی و تربیت اسلامی بپردازد که در این زمینه حوزه علمیه چند قدم پیش‌تر است.

امام‌جمعه پردیسان اظهار کرد: اسلامی بودن به این است که سه ضلع دانشگاه، دولت و حوزه در کنار هم، قلب آن‌ها جهاد و محوریت اصلی این همکاری علوم انسانی باشد، علوم تجربی خوب است اما غرب به صورت ناشایسته همه چیز را در دست گرفته و در رنکینگ علمی آمریکا و روسیه رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: جهاد‌دانشگاهی باید انقلاب کند و علوم انسانی را در پرچم خویش قرار دهد زیرا علوم انسانی اگر با شکل جهادی تولید شوند پیشران علوم تجربی خواهد بود. در طول سال جهاددانشگاهی باید خبرسازترین نهاد باشد و بیشترین محصولات را تولید کند و تأثیرگذاری مضاعف داشته باشد.

حرف اول علوم انسانی در تمدن‌سازی
قوامی بیان کرد: علوم انسانی در تمدن‌سازی حرف اول را می‌زند برای مثال مدیریت و رهبری دانش کلیدی است، جهاد‌دانشگاهی نباید سکولار باشد بلکه باید دینی باشد بنابراین لازم است با مؤسسات مجتهد حوزوی همکاری کند و محصولاتی را در اختیار حوزه قرار دهد تا حوزه با غنی‌سازی آن‌ها در دولت به اجرا برساند.

وی گفت: مجموعه تولیدات علوم انسانی مبتنی بر قرآن کریم است و این موضوع باید مبنایی برای نظریه‌پردازی باشد و لذا لازم است طلاب و  دانشجویانی که در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند و فعالیت‌های مجاهدانه و خیریه انجام می‌دهند شناسایی شده و در جهاددانشگاهی از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

انتهای پیام

captcha