پیشنهادهایی برای ترویج فرهنگ غدیرشناسی/ زمینه‌ معرفتی و بصیرتی غدیر را احیا کنیم
کد خبر: 3830497
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

پیشنهادهایی برای ترویج فرهنگ غدیرشناسی/ زمینه‌ معرفتی و بصیرتی غدیر را احیا کنیم

گروه معارف ــ دبیر نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی با تأکید بر اینکه تا عید غدیر هم مانند عاشورا دستخوش تحریف‌ها قرار نگرفته است، باید زمینه‌ معرفتی و بصیرتی غدیر را در جامعه احیا کنیم، گفت: همه باید بدانند جشن عید غدیر بزرگداشت روزی است که تعهد داده‌ایم زیر ولایت امیرالمؤمنین(ع) زندگی کنیم، نه اینکه فقط علی(ع) را دوست داشته باشیم.

علت مهجوریت عید غدیر در جوامع اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مهدوی‌ارفع، دبیر نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، در رابطه با اینکه مهجوریت عید غدیر در جوامع اسلامی دلیل تاریخی دارد بیان کرد: دو برداشت باطل از نخستین مرتبه‌ای که غدیر در روز 18 ذی‌القعده، آخرین سال عمر پیامبر(ص)، روی داد در ذهن‌ها ایجاد شد و ترویج یافت.

وی با بیان اینکه یکی از برداشت‌های باطل این بود که بر ولایت حضرت علی(ع) زیاد تأکید نکنید زیرا اختلاف سیاسی به وجود می‌آورد و اجازه دهید امت یکپارچگی خود را داشته باشد، افزود: با این طرز تفکر مسیر غلطی را در جامعه و امت اسلامی ترویج دادند که کم‌کم دوستان اهل بیت(ع) این قصه را کم‌رنگ کردند تا تقریباً فراموش شد. همچنین افراط‌هایی از سوی محبین حضرت علی(ع) در فضای جامعه ایجاد و سبب شد تا درباره هر چیزی که به حضرت امیر نسبت می‌دهند از جمله حرم، نام مبارکشان و ... حساسیت ایجاد شود.

وی تأکید کرد: امروز این تصورات از بین رفته و حضرت علی(ع) همچون خورشیدی ‌میان اهل تشیع و اهل سنت می‌درخشند، غدیر نه تنها در ایران بلکه در جامعه اسلامی مهجور بود که شیعیان پس از انقلاب درصدد احیای آن برخاستند.

دبیر نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی در رابطه با اینکه هنوز آن گونه که باید به این واقعه پرداخته نمی‌شود، گفت: جریان‌سازی غدیر زمان لازم دارد و پس از گذشت این همه سال غدیر دارد به فرهنگ عمومی نزدیک می‌شود.

فلسفه غدیر ‌
وی با بیان اینکه در بحث غدیر کمی سطحی‌‎نگری هست، ادامه داد: تمام توجه ما به غدیر در اطعام‌ و دید و بازدید خلاصه شده و متأسفانه بسیاری از نخبگان به آن توجه نمی‌کنند، در صورتی که فلسفه غدیر پذیرش ولایت حضرت علی(ع) است و این موضوع  باید گسترده شود اما در کشور ما اعیاد با یکدیگر تفاوت چندانی نمی‌کنند، مثلاً عید نوروز، اعیاد شعبانیه، عید غدیر و ... با هم زیاد تفاوت ندارد و مردم با فلسفه اعیاد کاری ندارند و این خطر بزرگی برای جامعه اسلامی است.

مهدوی‌ارفع پیشنهادهایی برای پررنگ‌تر شدن غدیر مطرح کرد و گفت: لازم است شیعیان در این عید بزرگ دستورات اسلام را رعایت کرده و ظاهر و رفتارشان با روزهای دیگر متفاوت باشد. همچنین  لباس نو پوشیدن، اطعام دادن، دید و بازدید سبب معرفی این روز به بی‌خبران می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تا عید غدیر هم مانند عاشورا دستخوش تحریفات قرار نگرفته است، باید زمینه‌ معرفتی و بصیرتی غدیر را در جامعه احیا کنیم، اظهار کرد: همه باید بدانند جشن عید غدیر بزرگداشت روزی است که تعهد داده‌ایم زیر ولایت امیرالمؤمنین(ع) زندگی کنیم، نه اینکه فقط علی(ع) را دوست داشته باشیم. البته افزایش این بار معرفتی برعهده حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و رسانه‌هاست.

انس با نهج‌البلاغه‌
دبیر نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی به نکته سوم برای ترویج غدیرشناسی در جامعه اشاره کرد و گفت: غدیر را مختص به یک روز در تقویم ندانیم و فرهنگ غدیر را زنده کنیم. فرهنگ عاشورا به دلیل اینکه گفتیم «کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا» جهانی و فراگیر شده است و حتی غیر از محرم هم هیئت و روضه برپا می‌شود. پس باید ذکر فضایل حضرت علی(ع)، ذکر علوم و دانش حضرت علی(ع) و مدح حضرت را در زندگی‌هایمان جاری کنیم و راهکار این عمل ترویج نهج‌البلاغه و مأنوس شدن مردم با این کتاب است.

وی با بیان اینکه اگر یک سال زمان می‌گذاشتیم و همه با نهج‌البلاغه آرام آرام انس می‌گرفتیم، غدیر متحول می‌شد، ادامه داد: اگر واقعاً محب حضرت علی(ع) هستیم باید به کتاب و سفارش حضرت در کار و زندگی نیز دقت کنیم و در مسجد، خانه، مدرسه، ورزشگاه و ... به دستورات و حکمت‌های این کتاب جامه عمل بپوشانیم.

دبیر نهضت بین‌المللی نهج‌‎البلاغه‌خوانی در ادامه گفت: علامه امینی(ره) شاخص‌ترین شخصیت دینی است که به بحث غدیر پرداخته است و کتاب «الغدیر» را تدوین کرده در کتابشان می‌فرماید: تنها چیزی که سبب وحدت امت اسلامی می‌شود ولایت امیرالمؤمنین(ع) است.

وی افزود: کلام خداوند در آیه 3 سوره مائده نیز مصداق همین جمله است که می‌فرماید: «لْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» یعنی دینتان در این روز کامل شد و اگر زیر ولایت حضرت علی(ع) می‌روید دیگر از دشمن نترسید، یعنی شما یک امام کامل دارید که اگر  به این عروة الوثقی چنگ بزنید دیگر اختلافی نمی‌ماند.

‌مهدوی‌ارفع در ادامه اظهار کرد: تقریباً تمام اهل سنت محبان امیرالمؤمنین(ع) هستند و تنها در مسئله حکومت ایشان را به عنوان چهارمین حاکم قبول دارند و کسی را از نظر اعلم بودن به ایشان ترجیح نمی‌دهند. در واقع محبت به این امام همام جهانی است و در حرم اهل بیت(ع) اهل تسنن را نیز زیاد می‌بینیم.

وی در پایان درباره تبلیغات کم اعیاد مذهبی اظهار کرد: تبلیغات غدیر را باید به سمت مردمی شدن پیش ببریم، برای غدیر نیز همچون مراسم‌ عزاداری امام حسین(ع) باید فعالیت مردمی داشته باشیم و این عید را از دولت جدا کنیم.

انتهای پیام

captcha