جهاددانشگاهی با طیف وسیعی از موفقیت‌ها روبروست
کد خبر: 3830651
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱

جهاددانشگاهی با طیف وسیعی از موفقیت‌ها روبروست

گروه اجتماعی ــ استاندار یزد گفت: اگر به دستاوردهای جهاددانشگاهی در طول چهل سال گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم این نهاد با طیف وسیعی از موفقیت‌ها در حوزه‌های مختلف روبروست.

جهاددانشگاهی دارنده طیف وسیعی از موفقیت‌هاستپس از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای جامعه از فرهنگ طاغوتی پاک نشده بود و مظاهر آن در همه جا به چشم می‏‌خورد. همچنین عوامل فعال طاغوتی در دانشگاه‏‌ها مانع اشاعه فرهنگ اسلامی بودند. در نتیجه دانشجویان در برابر این مسئله به مقابله برخاستند و دانشگاه‏‌ها تعطیل شد.
حضرت امام با تأیید این حركت، فرمان تشكیل نهاد انقلابی جهاددانشگاهی را صادر كردند تا پس از تشكیل ستاد انقلاب فرهنگی، فرهنگ منحط غربی از مراكز علمی و فرهنگی كشور زدوده شود. این مركز فرهنگی در سال 1363، به عنوان ستاد اجرایی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد تا این كه در سال 1364، پس از استقلالِ دانشگاه‏‌ها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مجدداً به عنوان جهاددانشگاهی مطرح شد.
بر اساس اساسنامه این نهاد جهاددانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی، زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ استخدامی و مالی، تابع مقرراتی است كه در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیئت امنای جهاددانشگاهی می‏‌رسد.
از سال 1369، جهاددانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی كشور معرفی و محل استقرار آن، بیرون از دانشگاه تعیین شد. گسترش تحقیقات و شكوفایی روحیه پژوهش، گسترش طرح‏‌های كاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراكز علمی و تحقیقاتی به منظور به كارگیری وظایف و توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همكاری با حوزه و دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به ویژه برای نسل جوان، از اهداف مهم جهاددانشگاهی است. 

محمدعلی طالبی، استاندار یزد، در آستانه سالروز تأسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی از نهادهای نوپایی است که پس از انقلاب ایجاد شد و بزرگترین مسئولیت این نهاد پیوند علم با مسائل ملموس در سطح جامعه است.

وی ادامه داد: اگر به دستاوردهای جهاددانشگاهی در طول چهل سال گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم با طیف وسیعی از موفقیت‌ها در حوزه‌های مختلف روبرو هستیم.

طالبی افزود: این فضا فرصتی است که توسط جهاددانشگاهی به وجود آمده که نیروهای نخبه علمی بتوانند ظرفیت‌های مناسبی را برای رفع مسائل و مشکلات جامعه فراهم کنند، به نحوی که در بخش صنعت، مباحث علمی، موضوعات روز علمی مثل نانو تکنولوژی و علوم ژنتیک موفقیت‌های بزرگی از موسسات جهاددانشگاهی دیده‌ایم.

وی بیان کرد: خوشبختانه در جهاددانشگاهی یزد نیز فضا و فرصتی فراهم شده که واحدها با حمایت‌هایی که صورت گرفته، بتوانند در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه پیوند دانشگاه با صنعت اقدامات خوبی را انجام دهند.

انتهای پیام

captcha