فعالیت ۴۶ واحد فناور در مرکز رشد جهاددانشگاهی لرستان
کد خبر: 3831877
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱

فعالیت ۴۶ واحد فناور در مرکز رشد جهاددانشگاهی لرستان

گروه اجتماعی ــ رئیس جهاددانشگاهی لرستان با بیان این‌که یکی از ظرفیت‌های این استان شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناوری است که هسته اصلی آن‌ها نخبگان و دانشجویان استان هستند، گفت: در مجموعه مرکز رشد جهاددانشگاهی ۴۶ واحد فناور در حال فعالیت هستند که محصول موردنیاز کشور می‌تواند در این واحد‌ها تولید شود.

pسیدعلی نادردهقانی، رئیس جهاددانشگاهی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تبریک فرارسیدن سالروز تأسیس و تشکیل جهاد‌دانشگاهی، اظهار کرد: جهاد‌دانشگاهی به‌عنوان یکی‌ از نهادهای انقلاب اسلامی توانسته در طول سال‌های متمادی تأثیرگذار بوده و نقش مهمی در تولید فناوری، علم، تجاری‌سازی دانش در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت تحقیقاتی و پژوهشی جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف، گفت: این ظرفیت‌ها در بخش صنعت، کشاورزی فرهنگ، رسانه، آموزش، اشتغال و تجاری‌سازی دانش می‌تواند در شرایط کنونی کشور مؤثر و مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی اضافه کرد: در حال حاضر یکی‌ از مسائل ما در کشور بحث اشتغال، فعالیت و رونق تولید است که زمینه‌ساز بسیاری از مسائل مهم در کشور خواهد بود و نیازمند هستیم دستگاه‌ها و مراکزی که در این حوزه دارای مُدل‌های عملیاتی هستند و تجارب موفق دارند به یاری مجموعه و ساختار برنامه‌ریزی کشور آمده و به رونق اشتغال، تولید و توسعه فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان کمک کنند.

وی ادامه داد: جهاد‌دانشگاهی با انجام کارهای الگویی موفق که در سطح کشور به‌ویژه در حوزه صنعت، کشاورزی و پزشکی داشته است می‌تواند به‌عنوان یک نهاد محوری مورد تأکید و توجه قرار گیرد و از این نهاد خواسته شود مُدل‌هایی را که به صورت پایلوت در کشور موفق‌آمیز اجرایی کرده، عملیاتی و تکثیر و برای همه بخش‌های مختلف توسعه دهد.

بهره‌مندی از ظرفیت علمی جهاددانشگاهی 
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی لرستان در ادامه بیان کرد: از ظرفیت علمی جهاددانشگاهی باید استفاده شود زیرا دارای ظرفیت بسیار خوبی است، این ظرفیت در حوزه تجاری‌سازی دانش به رفع نواقص سیستم تولید کشور و رفع نیازهای بخش‌های تولیدی کشور کمک می‌کند و لازم است ازآن به نحو مطلوبی استفاده شود.

دهقانی با بیان این‌که جهاد‌دانشگاهی در لرستان در حوزه کشاورزی مدرن و با بهره‌وری بالا و کشاورزی اقتصادی می‌تواند مؤثر و مورد توجه قرار گیرد، گفت: جهاددانشگاهی لرستان در حوزه کشاورزی کارهای خوبی انجام داده که شهرک گلخانه‌ای کوهدشت، مجتمع تحقیقات فناوری بام خرم‌آباد از جمله آن‌هاست و در صورت تکمیل این پروژه‌ها بخش اعظمی از نیازهای کشاورزی و فرآیندهای آن در استان می‌توانند دوباره احیا شوند و از منابع به نحو بهتری استفاده شود.

رئیس جهاد‌دانشگاهی لرستان یادآور شد: یکی‌ از مشکلات ما این است که کشاورزی استان با سابقه‌ای دیرینه کمتر مورد توجه دانشگاهیان بوده و نتوانسته‌ایم کشاورزی علمی و مناسب پیاده کنیم، باید دانشگاهیان و نیروهای علمی در این حوزه ورود پیدا کنند و به کمک سازمان جهاد کشاورزی بیایند.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی راغب است دانشگاه‌ها و مراکز علمی به کمک سیستم کشاورزی بیایند و آن‌را اقتصادی‌تر کنند. باید روی کشاورزی قابل تجارت‌سازی و بین‌المللی‌پسند که استان قابلیت‌های خوبی در این حوزه دارد تمرکز کرد و جهاددانشگاهی یکی از سازمان‌های پیشتاز در این حوزه است.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی لرستان اظهار کرد: در حوزه پزشکی، لرستان ظرفیت بسیار خوبی دارد، مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی به‌عنوان یک ظرفیت بسیار خوب که می‌تواند در حوزه درمان، گردشگری و توریسم‌درمانی به کمک استان بیاید.

دهقانی افزود: در مجموعه مرکز رشد جهاددانشگاهی 46 واحد فناور در حال فعالیت هستند که محصول مورد نیاز کشور می‌تواند در این واحدها تولید شود و مورد حمایت قرار گیرند.

وی بیان کرد: یکی‌ از ظرفیت‌های لرستان شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناوری است که هسته اصلی آن‌ها نخبگان و دانشجویان استان هستند.

دهقانی با تأکید بر این‌که جهاد‌دانشگاهی در بحث رونق تولید می‌تواند نقش پیشتاز و الگویی داشته باشد، گفت: مبنای فعالیت‌های ترویجی در حوزه تولید می‌تواند از سوی جهاد‌دانشگاهی بنیان‌گذاری شود که البته برای شکل‌گیری آن‌ها باید از پیشینه این نهاد و تجارب آن استفاده کنیم.

وی گفت: باید در سطح کشور نسبت به معرفی الگوهای موفق در حوزه‌های تجاری‌سازی دانش اقدام و با ایجاد فرآیند لازم و تعریف اکوسیستم فعالیت به شکل‌گیری فعالیت‌های جدید در استان کمک کنیم تا براساس ظرفیت‌های محیطی و انسانی می‌توانند شکل گیرند.

استفاده از ظرفیت جهاد‌دانشگاهی برای رونق تولید
دهقانی اضافه کرد: جهاد‌دانشگاهی استان می‌تواند به ساختارهای اقتصادی که به‌دلیل مسئله تحریم چه در بخش فناوری تکنیک و فرآیندهای مدیریتی با مشکلاتی مواجه هستند کمک کرده و در این زمینه بسیار موفق عمل می‌کند.

وی با بیان این‌که امیدواریم از نقش علمی جهاددانشگاهی برای رونق تولید و ایجاد الگوهای موفق اقتصادی و از ظرفیت آن در رفع حوزه نواقص فرایندهای تولید استفاده شود، رسالت اصلی جهاددانشگاهی را پرورش سرمایه انسانی در تراز فرهنگ جهادی دانست و گفت: ما در کشور باید نسبت به تربیت نسلی متعهد، وفادار، با پشتکار و جهادی اهتمام جدی داشته باشیم.

دهقانی افزود: اگر ما نیروی انسانی متعهد، خلاق و با پشتکار جهادی تربیت کردیم دستاورد آن قطعاً تولید، پیشرفت و توسعه کشور و استان خواهد بود.

وی تأکید کرد: یکی‌ از رسالت‌های بسیار مهم جهاد‌دانشگاهی که واقعاً هم مورد توجه بوده و خواهد بود تربیت نیروی انسانی در زمینه فرهنگ جهادی و روحیه جهادی است که در لرستان یکی‌ از کارهای الگویی و مزیت‌های ما همین فرهنگ است که در جهاددانشگاهی جریان دارد.

رئیس جهاددانشگاهی لرستان با بیان این‌که فرهنگ جهادی در جهاددانشگاهی حکم‌فرماست و نیروهای جهادی، فعالیت و کار برای استان را یک وظیفه محسوب می‌کنند، گفت: از حمایت‌های رئیس جهاددانشگاهی کشور، استاندار و نماینده ولی‌فقیه در لرستان برای فعالیت و برنامه‌های جهاددانشگاهی در استان تشکر می‌کنم.

دهقانی با بیان این‌که جهاددانشگاهی لرستان امروز به عنوان یکی‌ از سازمان‌های مورد توجه در استان و کشور مطرح است، به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص جهاددانشگاهی در گردهمایی ائمه‌جمعه سراسر کشور اشاره و اظهار کرد: در کشور نیازمند ایجاد ساختارهای موفق و با الگویی هستیم که توانسته‌اند با کارهای جدید، تقاضامحور و مبتنی‌بر نیازهای کشور، نقش ایفا کنند و مؤثر باشند.

عضو هیئت علمی جهاد‌دانشگاهی لرستان در پایان بیان کرد: باید موفقیت‌ها و کارهای جهاددانشگاهی در کشور تکثیر شوند و در جامعه اشاعه پیدا کنند.

انتهای پیام

captcha