ظرفیت‌های جهاددانشگاهی را به‌صورت عملی بكار گیریم نه تنها در حرف
کد خبر: 3832982
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶

ظرفیت‌های جهاددانشگاهی را به‌صورت عملی بكار گیریم نه تنها در حرف

گروه اجتماعی ــ رئیس جهاددانشگاهی فارس خواستار استفاده عملی از ظرفیت‌های این نهاد شد و گفت:‌ گرچه ادارات مختلفی با جهاددانشگاهی همكاری داشته‌اند اما باید بدانیم كه استفاده از این ظرفیت‌ها به نفع مردم و جامعه است.

ظرفیت‌های جهاددانشگاهی را به‌صورت عملی بكار گیریم نه تنها در حرف

به گزارش ایكنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس امروز، 15 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ضمن گرامیداشت فرارسیدن سالروز تشكیل این نهاد انقلابی بر لزوم استفاده عملی از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی تأكید كرد و گفت: از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی به صورت عملی استفاده كنیم و فقط به تعریف از آن در حرف، اكتفا نكنیم.

وی ضمن تشكر از ادارات مختلف كه با جهاددانشگاهی همكاری داشته و دارند، افزود: با توجه به رسالت‌ها و فعالیت‌های مختلف جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری و فرهنگی، استفاده عملی از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی مسلماً به نفع مردم و جامعه خواهد بود.

بابایی با بیان اینكه جهاددانشگاهی طی 39 سال فعالیت برای اقشار مختلف جامعه شناخته شده است، گفت: مأموریتی كه از روز اول بر‌عهده جهاددانشگاهی نهاده شد، توسعه فرهنگی، فناوری و آموزشی جامعه بوده است كه در این حوزه فعالیت‌های بسیار خوبی تاكنون انجام داده است.

تشریح فعالیت‌های جهاددانشگاهی
رئیس جهاددانشگاهی فارس به تشریح فعالیت‌های این نهاد پرداخت و گفت: در حوزه آموزشی جهاددانشگاهی توانسته است كه دوره‌های مختلف به خصوص تخصصی را بر اساس نیاز بازار كار تدوین كند و در كنار آن شیوه‌های جدید آموزشی كه منجر به اشتغال فارغ‌التحصیلان می‌شود، ارائه دهد.

وی ادامه داد:‌ در این حوزه در سه رشته گوهرشناسی، طلاسازی و تعمیر دستگاه‌های پزشكی توانستیم راه‌اندازی كنیم كه فراگیران در این رشته‌ها از صفر تا 100 در مجموعه جهاددانشگاهی آموزش می‌بینند و اگر تمایل داشته باشند، با مجموعه كار می‌كنند تا به اشتغالزایی برسند.

بابایی یادآور شد: هدف معاونت آموزشی جهاددانشگاهی این است که بتواند تعداد این رشته‌ها را بیشتر کند تا افرادی که جویا کار هستند بتوانند از این فعالیت‌ها استفاده کنند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس، یكی دیگر از فعالیت‌های این نهاد را آموزش زنان سرپرست خانوار اعلام كرد و گفت: سهمیه جهاددانشگاهی فارس در این زمینه 200 نفر است كه در دوره‌های بعدی این تعداد بیشتر خواهد شد و هدف این است كه آموزش‌های لازم به این بانوان داده شده تا بتوانند وارد بازار كار شوند و در این راستا معاونت آموزشی و مجموعه تجازی‌سازی و اشتغال با یكدیگر همكاری می‌كنند.

برگزاری آزمون استخدامی آتش‌نشانی
وی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های دولتی در سال گذشته از سوی جهاددانشگاهی گفت:‌ فارس دومین استان به لحاظ جمعیتی بود كه متقاضی شركت در این آزمون را داشت و به لحاظ حوزه امتحانی رتبه اول كشور را داشت و امسال نیز بنا داریم تا در تاریخ 18 مردادماه آزمون استخدامی آتش‌نشانی را در نقاط مختلف فارس برگزار كنیم.

بابایی از حضور بیش از 10 هزار نفر در آزمون استخدامی آتش‌نشانی خبر داد و ابراز امیدواری كرد كه جهاددانشگاهی بتواند در این حوزه موفق شود و از ظرفیت‌های آن استفاده بهینه شود.

برگزاری مراكز آموزشی جدید و تدوین دوره‌های جدید و سبك‌های آموزشی نوین از دیگر فعالیت‌هایی بود كه رئیس جهاددانشگاهی فارس در حوزه معاونت آموزشی از آن‌ها نام برد.

وی همچنین به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی اشاره كرد و گفت: شاخص‌های فعالیت‌های فرهنگی این نهاد انقلابی مشخص است و شامل خبرگزاری قرآنی(ایكنا)،‌ خبرگزاری دانشجویان(ایسنا)، مركز افكارسنجی ایسپا، همایش‌ها، نشست‌ها و جلسات مختلف فرهنگی و مذهبی است كه در این حوزه برنامه‌هایی نیز در پیش‌رو خواهیم داشت.

راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی
بابایی، راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی را یكی از فعالیت‌های فرهنگی این نهاد اعلام كرد و گفت: تلویزیون اینترنتی یک مجموعه است که بر اساس دو بستر اینترنت فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و فناورانه را برای استفاده اقشار مختلف جامعه ارائه می‌دهد كه مجوزهای اولیه آن اخذ شده و امیدواریم تا پایان تابستان امسال این تلویزیون راه‌اندازی شود.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس اظهار كرد: همچنین راه‌اندازی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع دستی از دیگر فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی است كه کارهای اولیه آن انجام شده است و اگر حمایت در سطح استان انجام شود به جرأت می‌توانیم بگوییم كه در دو ماه آینده می‌تواند راه‌اندازی شود كه سومین شعبه این پارك در كشور خواهد بود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همكاری مشترك با اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: در این تفاهم‌نامه 6 محور دیده شده است كه بر اساس نیازهای استان دیده شده است.

محورهای قرآنی مشترك با ارشاد فارس
بابایی اجرای برنامه‌های فرهنگی ـ هنری با رویکرد قرآنی، همایش قرآن و مکتب‌های ادبی معاصر، برگزاری جشنواره کشوری طراحی المان‌های قرآنی، برگزاری چهارمین جشنواره سراسری شهود قدسی، برگزاری کنگره ادبیات قرآن را از جمله این محورها دانست كه تمام این برنامه‌ها با همكاری اداره‌كل ارشاد فارس برگزار خواهد شد.

وی به فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی فارس اشاره كرد و گفت: در این حوزه در سال گذشته با توجه به اسناد بالادستی استان، فعالیت‌هایی مدنظر قرار گرفت كه توانسته است مقداری از مشكلات استان را برطرف كند.

بابایی از راه‌اندازی خط تولید عصاره‌گیری گل‌های محمدی در فارس خبر داد و گفت:‌ رایزنی‌های این كار انجام شده است و آمادگی داریم تا این خط تولید را راه‌اندازی كنیم و فعلاً مشكل تأمین بودجه آن را داریم كه 50 درصد آن را جهاد متقبل می‌شود و پیرو تفاهم‌نامه‌ای كه با استانداری داشتیم، رایزنی‌هایی برای تأمین مابقی بودجه انجام شده است اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و امیدواریم كه این مهم به همت استاندار و مدیركل برنامه و بودجه استان محقق شود.

راه‌اندازی 9 مركز رشد و شكوفایی تا سال 1400
رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین راه‌اندازی مركز رشد فناوری سلامت را به همت این نهاد در استان یادآور شد و گفت: پیش‌نیاز این كار، راه‌اندازی مركز رشد و شكوفایی بوده است كه در اردیبهشت‌ماه سال جاری با همكاری اداره‌كل ورزش و جوانان اتفاق افتاد و اكنون تیم‌های مختلفی حضور دارند و تعهد داریم تا پایان امسال 2 مركز دیگر و تا سال 1400، 9 مركز دیگر را راه‌اندازی كنیم.

وی، هدف از راه‌اندازی این مراكز تبدیل ایده به ثروت برای همه اقشار جامعه دانست و گفت: جهاددانشگاهی این آمادگی دارد تا زیرساخت‌ها را در اختیار متقاضیان این مراكز قرار دهد.

بابایی، از احداث ساختمان مركز رشد فناوری سلامت از شهریورماه امسال در شهر صدرا خبر داد و گفت: بخش‌های مختلفی از فناوری سلامت در این مركز انجام خواهد شد كه بهره‌برداری از این مركز حدود یك سال به طول خواهد انجامید.

افزایش توان پزشكی جهاددانشگاهی فارس
رئیس جهاددانشگاهی فارس ادامه داد:‌ این نهاد با توجه به اینکه در حوزه پزشکی فعال بوده، خدمات مختلفی ارائه داده است و توانسته درمانگاه عمومی خود را به درمانگاه تخصصی سوق دهد و توانستیم بحث درمان ناباروری و سلول درمانی، دیابت و زخم را وارد این بخش کنیم که از توان و ظرفیت جهاد دانشگاهی کشور در این زمینه استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میان جهاددانشگاهی و استانداری فارس گفت: از استانداری فارس تشکر می‌کنیم که توانستیم با آن تفاهم‌نامه امضا کنیم تا بتوانند ظرفیت‌های جهاد را بشناسانند و ادارات مختلف را موظف کنند که از این ظرفیت‌ها استفاده كنند البته در سال گذشته چندین تفاهم‌نامه با ادارات مختلفی نظیر كمیته امداد، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره امضا كردیم.

بابایی همچنین فعالیت مركز علمی ـ كاربردی ذیل جهاددانشگاهی فارس اشاره كرد و گفت: نقل مكان مناسبی برای این دانشگاه داشتیم و توانستیم چند رشته به آن اضافه كنیم و این مركز ظرفیتی در سطح استان كه می‌توان از آن استفاده كرد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به بخشنامه دولت درباره تعطیلی مراكز علمی ـ كاربردی بخش‌های دولتی گفت: از سوی دانشگاه جامع علمی ـ كاربردی به جهاد اجازه داده شده است كه بتواند در حوزه‌های مختلف وارد شود و كمك می‌شود تا از ظرفيت جهاددانشگاهی در اين زمينه استفاده شود.
انتهای پیام

captcha