تحقق هدف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در توسعه مبانی قرآنی در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3839061
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

تحقق هدف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در توسعه مبانی قرآنی در دانشگاه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور حضور دانشجویان محصل در رشته‌های غیر از علوم قرآن و حدیث را نشان‌گر محقق شدن اهداف سازمان قرآنی دانشگاهیان دانست و گفت: دور هم جمع کردن دانشجویان علاقه‌مند به قرآن در رشته‌های مختلف هدف اصلی سازمان قرآنی دانشگاهیان است.

سیدمحمد‌جواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، در حاشیه برگزاری طرح ملی «دانشجو متدبر قرآن» به میزبانی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا، در خصوص ضرورت اجرای طرح یاد‌ شده گفت: یکی از فعالیت‌های مهم سازمان قرآنی دانشجویان، اجرای طرح تدبر در قرآن است که به همت مرکز تربیت دانشجو معلم قرآن برپا می‌شود.

وی بیان کرد: طرح دانشجو متدبر قرآن سال‌های قبل نیز برگزار می‌شد اما در 4 سال اخیر از جدیت و شتاب بهتری در حوزه عملیاتی شدن برخوردار شد و از سال 94 تاکنون این طرح در قالب دیگری به دانشجویان ارائه می‌شود.

شوشتری اضافه کرد: دوره تدبر در قرآن ویژه دانشجویان علاقه‌مند به فراگیری مبانی قرآنی طراحی شده است، آنان با استفاده از کتب معرفی شده و ذوق خودشان مبانی الهی را استخراج کرده و در دستور کار زندگی قرار می‌دهند، حضور در این طرح دانشجویان را مسلط می‌کند که در حال تلاوت قرآن مباحث قرآنی را دسته‌بندی کنند.

ثبت‌نام 500 دانشجو در مرحله مقدماتی

این مقام مسئول از ثبت‌نام 500 دانشجو در مرحله مقدماتی طرح مذکور خبر داد و با بیان این مطلب که از این تعداد در مرحله بعدی 300 دانشجو و در مرحله پایانی 60 دانشجو حضور دارند، اظهار کرد: طبق برآوردهای صورت‌گرفته قریب به 50 درصد دانشجویان حاضر در طرح، در رشته‌های غیر‌مرتبط با علوم قرآن و حدیث تحصیل می‌کنند.

وی شرکت دانشجویان محصل در رشته‌های غیر قرآن و حدیث را نشان‌گر محقق شدن اهداف سازمان قرآنی دانشگاهیان دانست و گفت: دور هم جمع کردن دانشجویان علاقه‌مند به قرآن در رشته‌های مختلف هدف اصلی سازمان قرآنی دانشگاهیان است و شرکت دانشجویان شیمی، علوم تربیتی، ژنتیک، روانشناسی و ... حاکی است که ما به هدف خود در توسعه مبانی قرآن در دانشگاه‌ها رسیده‌ایم.

شوشتری با بیان این نکته که هدف از دورهمی دانشجویان علاقه‌مند به مبانی الهی، تنها پرداختن به علم نیست، گفت: قصد داشتیم با حضور گسترده دانشجویان ابزاری را در اختیار آنان قرار دهیم تا با بهره‌گیری از این ابزار و علاقه خودشان در جذب دیگر افراد و دانشجویان به آموزش و فراگیری مبانی این مصحف شریف بکوشند.

دانشجویان مبلّغ و مروّج سبک زندگی قرآنی باشند

وی با اشاره به اینکه دانشجویان می‌توانند مُبلغ و مروج سبک زندگی قرآنی باشند، توسعه و تفهیم آموزه‌های قرآنی و ورود آن به بطن زندگی مردم را مورد تأکید قرار داد و افزود: ما از روند اجرای طرح راضی هستیم و برای هرچه بهتر اجرایی شدن آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

شوشتری در خصوص انتخاب استان مرکزی به‌عنوان میزبان گفت: باید قبول کرد فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه مهجور است، دلیل انتخاب استان‌ها از جمله استان مرکزی خروج قرآن از مهجوریت و انس بیشتر با مبانی الهی است. دانشجویان حاضر در طرح از نخبگان قرآنی هستند حال اگر به جای این افراد نخبگان و قهرمانان ورزشی بودند بیشتر به آنان توجه می‌شد. انتخاب استان‌ها در وهله اول به پیشنهاد استان‌هاست و پس از بررسی موقعیت مکان در نظر گرفته شده و امکانات پیشنهادها پذیرفته می‌شود.

وی همچنین از اجرای چهل و سومین دوره طرح روخوانی و روان‌خوانی تجوید به مدت 10 روز در مشهد خبر داد و از شهرجردی رئیس جهاد‌دانشگاهی استان، غلامی، معاون فرهنگی، مسئولان شهرستانی همچون نماینده و فرماندار شازند تقدیر کرد و افزود: پس از اتمام طرح، ارتباط با دانشجویان تمام نمی‌شود و ما از طریق کانال ارتباطی با آنان در ارتباط بوده و به سؤالات آنان پاسخ می‌‌دهیم.

شوشتری با بیان این مطلب که دانشجویان قرآنی علاوه بر فعالیت‌های قرآنی در اردوهای جهادی نیز شرکت دارند، اظهار کرد: پس از اتمام دوره فعالیت این افراد تنها به تدریس علوم و مبانی قرآن در دانشگاه‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه آنان به روستاهای محروم نیز سفر کرده و یا اینکه جهت آموزش به خوابگاه‌های دانشجویی مراجعه می‌کنند، در واقع در هر مکان و منطقه‌ای که نیاز به آموزش قرآن وجود داشته باشد حضور دارند.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به استقبال بانوان از طرح اضافه کرد: انجام این طرح بیانگر این است که با حداقل هزینه‌ها می‌توان خدمات ارزشمندی انجام داد. داشتن مدیریت جهادی باعث می‌شود تا با بودجه‌های کوچک کار جهادی صورت گیرد و این شاخصه بارز جهاد‌دانشگاهی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha