همدلی و کار گروهی در هیئتی که قلب مسجد شده است
کد خبر: 3839605
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴

همدلی و کار گروهی در هیئتی که قلب مسجد شده است

گروه جامعه ــ مسئول هیئت یا مهدی(عج) با بیان اینکه منشأ اقبال عمومی و اثرگذاری هیئت مذهبی، سخنران و یا مداح برجسته نیست، گفت: حواشی برنامه‌ها، فضاسازی، برخورد خادمان همه باید بهترین باشند تا معنای واقعی یک کار گروهی و تشکیلاتی در اوج همدلی در هیئت مذهبی نمود پیدا کند.

به گزارش ایکنا؛ یکی از راه‌های درک و محک میزان بهره‌مندی ما از حضرت سیدالشهدا(ع) در زندگی، توجه به نحوه برگزاری مجالس عزای حضرت اباعبدالله(ع) است. تردیدی نیست که همه این سوگواری‌ها و عزاداری‌ها، تشکیل مجالس روضه و سخنرانی، نوحه‌خوانی و راه‌اندازی دسته‌جات سینه‌زنی و اطعام گسترده مردم و... برای زنده نگهداشتن نهضت مقدس سالار شهیدان است و اساسا فلسفه این عزاداری‌ها جز این نمی‌تواند باشد.

بی‌گمان برجسته‌ترین و بارزترین ویژگی محافل و هیئات مذهبی، «مردمی» بودن آن است؛ هر جا که خیمه‌ای برپا می‌شود و نام نورانی اهل بیت(ع) بر فراز آن نقش می‌بندد، چونان شمعی، پروانه‌های عاشق را به سمت روشنی خود جذب می کند و گرد خویش می‌آورد. در این مسیر هستند هیئت‌هایی که تلاش می‌کنند با برنامه و هدفی روشن پیام قیام عاشورا را به درستی به مخاطبان خود بفهمانند و ضمن این هدف با جذب جوانان و تبلیغ دین راه را برای آینده روشن و سالم جوانان، نوجوانان و مخاطبان خود هموارتر می‌کنند.

هیئت یامهدی(عج) واقع در شهرک واوان یکی از این موارد است که توانسته در مدت زمان کوتاهی پس از راه‌اندازی‌،‌ با اقدامات و فعالیت‌های ویژه، جوانان و مخاطبان بسیاری را به مسجد و فعالیت‌های حاشیه‌ای آن و روضه سیدالشهدا جذب کند. هیئتی که در جنوب غربی استان تهران و در شهرک واوان اسلامشهر واقع شده و اگرچه از مرکز شهر تهران کمی دور است، اما آوازه اقدامات و فعالیت‌هایش به سراسر کشور رسیده است.

برای معرفی و آَشنایی بیشتر با این هیئت به سراغ حجت‌الاسلام سید حسین موسوی، مسئول هیئت یا مهدی(عج) رفتیم. وی در گفت‎وگو با ایکنا با اشاره به تاریخچه احداث این هیئت که در قالب یک مسجد فعالیت می‌کند، گفت: هیئت یامهدی(عج) را در سال ۱۳۸۰ با چهار نفر از دوستان کلید زدیم. نکته‌ حائز اهمیت این است که در ابتدای کار مشکل مکانی برای احداث داشتیم، این مشکلی است که بسیاری از هیئت‌ها با آن مواجه هستند. به‌ خاطر دارم در یکی از جلسات هیئت قرار را بر این گذاشتیم که مسئله مکان و جای هیئت را حل کنیم و بر همین اساس تصمیم گرفتیم با همکاری بچه‌های هیئت، کمک مالی برای هیئت جمع‌آوری نکنیم و به جای آن شروع به جمع‌آوری کمک برای احداث مسجد داشته باشیم و در آن مسجد، فعالیت‌های هیئت را انجام دهیم.

وی افزود: شبی که موضوع اعلام شد، حدود ۲۷ هزار تومان پول در کیسه کمک به مسجد جمع شد. خدا را شاهد می‌گیرم روزی که قرار شد شروع و استارت مسجد باعظمت حضرت امام موسی بن جعفر(ع) را بزنیم حتی یک کلنگ هم نداشتیم و کسی هم نیامد بگوید که این مبلغ را بگیرید و زمین مسجد را افتتاح کنید؛ یا نهاد یا مسئولی نیامد که فلان ابزار را برای شروع کار به ما بدهد. اما با همت بلند بچه‌های هیئت و مردم عزیز شهر واوان مسئله مکان حل شد و آهسته آهسته این مسجد به وضعیت فعلی رسید تا اینکه هرشب در این مکان نماز برپاست و روضه‌های هیئت هم برقرار شده است و هیئت به نوعی امروز به قلب تپنده مسجد تبدیل شده است.
 
هیئت مذهبی کارخانه انسان‌سازی است
مسئول هیئت یا مهدی(عج) در پاسخ به این سوال که به منظور اثربخشی بیشتر فعالیت‌های این هیئت چه اقدامات و برنامه‌هایی را انجام می‌دهید، گفت: در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی تلاش می‌کنیم با روضه سید‌الشهدا تا حد توان و بضاعتمان نقش‌آفرینی کنیم. اعتقادمان این است که هیئت مذهبی کارخانه انسان‌سازی است و می‌توان گفت هیئتی که نتواند نیرو‌های کارآمد و انقلابی تربیت کند، کارکرد‌های متقن و قابل توجهی ندارد.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: در هیئت یامهدی به برکت روضه‌های سید‌الشهدا(ع) و ذوات ائمه(ع) با اشعار انقلابی، عاشورایی، متقن و جهت‌داری که خوانده می‌شود به فضل خدا هرسال جمعیت زیادی از جوانان و نوجوان با این هیئت ارتباط می‌گیر‌ند و به جمعیت آن‌ها افزوده می‌شود. برنامه‌های هیئت اثرگذاری داشته و باعث شده تا مخاطبان از تغییر افکار به تغییر رفتار برسند و در آراستگی ظاهری و نگرششان به جامعه تغییرات جدی ایجاد شود.
 
اوج همدلی و کار گروهی در هیئتی که قلب مسجد شده است

وی با بیان اینکه جمع تشکیل دهنده این هیئت دغدغه‌مندان طلبه و دانشجویی بودند که باهدف ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی اقدام به اینکار کردند، به ایکنا، گفت: انتخاب اسم «یامهدی(عج)» برای هیئت به‌دلیل جامعیت هدفی بود که این نام داشت. از آنجا که در فرهنگ شیعی، پیوند انتظار و انتقام، از مؤلفه‌های سوگواری مطلوب است، به همین جهت سعی کردیم پیوندی را هم در این رابطه ایجاد کنیم.
 
ایجاد تنوع در برنامه‌های حاشیه‌ای هیئت
مسئول هیئت یا مهدی(عج) از شیوه جذب جوانان به این هیئت هم سخن گفت و افزود: باتوجه به اینکه امروز جذابیت‌های گوناگونی در جامعه برای جذب جوانان وجود دارد، اگر نحوه جذب جوانان به هیئت صرفا به برگزاری یک جلسه و مراسم معمولی محدود شود،‌ قطعا موفق نخواهیم بود. بر همین اساس دست‌اندرکاران هیئت حاشیه‌ها وتنوع برنامه‌ها را افزایش دادند تا بتوانند مخاطب را به این جلسات دعوت کنند. به فضل خدا توانستیم با اجرای برنامه‌های متنوع این جذب حداکثری را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام موسوی نحوه برخورد خادمان هیئت با جوانانی که برای اولین بار به این مجلس دعوت شده‌اند را از اثر بسیار بالایی در جذب برخوردار دانست و گفت: به این نکته توجه ویژه داریم و در کنار همه این برنامه‌ها، سعی می‌کنیم فرهنگ ایرانی اسلامی را هم معرفی کنیم. در هیئت یامهدی(عج) که به عنوان یک پایگاه دینی شناخته می‌شود این اقدامات را انجام دادیم.
 
با چای ایرانی در هیئت پذیرایی می‌کنیم
وی ادامه داد: سعی کردیم برای تجلی فرهنگمان از کوچکترین کار‌ها غافل نشویم؛ بر همین اساس در هیئت از عزاداران با چای ایرانی پذیرایی کردیم. این کار با هدف حمایت از تولید داخلی اتفاق افتاد. بعدترها این چای را به صورت بسته‌بندی شده به فروش رساندیم و از درآمد آن، خرج و مخارج هیئت و مسجد را هم تأمین می‌کنیم.
 
کار گروهی و تشکیلاتی در هیئت یامهدی(عج)
مسئول هیئت یا مهدی(عج) در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اقبال عمومی یک هیئت از کجا و چگونه اتفاق می‎افتد، گفت: می‌توان گفت در برخی از هیئت‎های مذهبی منشأ اقبال عمومی مردم، یک سخنران و یا مداح برجسته باشد، اما هیئت یامهدی(عج) واوان از آن هیئت‌هایی است که به معنای واقعی به دنبال کار گروهی و تشکیلاتی است. سعی کرده‌ایم از حواشی برنامه‌ها مانند تزئینات مراسم گرفته تا فضاسازی و بویی که در فضا می‌پیچد و همچنین خادمانی که برای داخل، مقابل درب و پارکینگ انتخاب می‌شوند بهترین باشند و همه این‌ها به معنای واقعی نتیجه یک کار گروهی و تشکیلاتی در اوج همدلی است که در این هیئت نمود پیدا کرده است.
 
اوج همدلی و کار گروهی در هیئتی که قلب مسجد شده است

حجت‌الاسلام موسوی اضافه کرد: امام خمینی(ره) می‌فرمودند که خون شهدای دفاع مقدس در امتداد خون شهدای کربلاست. سخن ایشان این معنی را می‌دهد که کربلا هنوز ادامه دارد و تمام نشده است پس هرکه دارد هوس کرب وبلا بسم الله.... کربلا یک فرهنگ و تفکر است که در طول تاریخ ادامه و استمرار دارد. در سال ۶۱ هجری مسلمانان زیادی دل به حاکمیت خدا نبستند و به اباعبدالله توجه نکردند و خود را سرگرم کار‌های روزانه کردند. صحنه را ندیدند و تشخص ندادند که تکلیفشان چیست و همین موضوعات باعث شد که واقعه کرب و بلا رقم بخورد.

وی با اشاره به دیگر اقداماتی که برای جذب مخاطب در این هیئت انجام شده است، گفت: سعی کردیم ارتباط بین مسجد و هیئت با مدارس که معمولا مغفول واقع می‌شود را احیا کنیم؛ لذا بچه‌های هیئت به صورت خودجوش و بسیجی‌وار این کار را انجام دادند و فضایی دانش‌آموزی ایجاد شد که نتیجه آن گسترش مشارکت دانش‌آموزان در امور هیئت بود. تمام اتفاقاتی که در این مسجد رخ می‌دهد و تمامی فعالیت‌های فرهنگی آن ناظر به بحث دانش‌آموزی است. در داخل خود مسجد هم فضای آموزشی متنوعی برای جذب و جلب بیشتر به هیئت و مسجد ایجاد شده است.

وی در پاسخ به اینکه هیئت تراز اسلامی و انقلابی چه هیئتی است، گفت: هیئتی که تفکرش وابسته به تفکر سیدالشهدا باشد و عملا راه را نشان دهد. هیئتی که صرفا آمیخته با هیجان و محبت باشد یک هیئت تراز نیست؛ باید بدانیم شاخصه یک هیئت مذهبی خوب صرفا تکمیل احساسات در فرد نیست و باید با محتوایی که ارائه می‌دهد راه را به مخاطب نشان دهد. همینکه هیئت بتواند راه سیدالشهدا را به درستی تبیین کند یعنی انقلابی‌گری خودش را نشان داده است. البته در شرایط حساس باید موضع صحیح و انقلابی هم داشته باشد.

بنا بر گزارش ایکنا، این هیئت اقدامات و فعالیت‌های گسترده فرهنگی و مذهبی بسیار خاص و ویژه‌ای را انجام داده که منشأ حرکت خیر و اثرگذار در کشور بوده است؛ از جمله این اقدامات می‌توان به تهیه آثار گرافیکی بسیار زیبا در مراسم مذهبی و ملی، قرائت قرآن در شروع تمامی جلسات، واکس‌زدن کفش‌های کسانی که به مجلس روضه و مسجد وارد شده‌اند، دعوت از مداحان و سخنرانان، عرضه کالای ایرانی در مسجد و فروش آن به مردم، معرفی کتاب در اول هر جلسه روضه و در مراسم مذهبی و طول ماه محرم، کمک به مردم سیل‌زده و زلزله‌زده نقاط مختلف کشور و ایجاد گروه جهادی در این رابطه و استفاده و به‌کارگیری جوانان نخبه برای ساخت منازلی با فناوری نوین در روستا‌های کرمانشاه اشاره کرد.

گزارش از وهاب خدابخشی
captcha