مفسد اقتصادی یكی از موانع تولید است
کد خبر: 3840729
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

مفسد اقتصادی یكی از موانع تولید است

گروه سیاست و اقتصاد ـ دادستان عمومی و انقلاب مركز استان فارس با تأكید بر اهمیت مبارزه با مفسدان اقتصادی گفت: مفسد اقتصادی یکی از موانع تولید است چرا یک نفر باید با ارز دولتی کالا وارد کند و در بازار با قیمت آزاد بفروشد.

به گزارش ایكنا از فارس، حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس امروز، 16 شهریورماه در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی فارس که با حضور فعالان بخش خصوصی استان برگزار شد، گفت: به‌عنوان پشتیبان مصوبات کارگروه حمایت حقوقی و قضایی از فعالیت‌های اقتصادی استان، آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که در راستای ایجاد رونق تولید در استان، در حد توان مسائل و مشکلات بخش اقتصاد استان را پیگیری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: فعالان اقتصادی استان با مراجعه به کارگروه حمایت حقوقی و قضایی از فعالیت‌های اقتصادی استان که در اتاق بازرگانی فارس مستقر است می‌توانند مسائل و مشکلات خود را به ما منتقل کنند که از طریق این کارگروه پیگیری خواهیم کرد.

آسیابی افزود: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی این است که با روش و شیوه پیگیری مشکلات و موضوع‌های خود آشنا نیستند و به برخورداری از مشاوره حقوقی توجه نمی‌كنند.  

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس اظهار كرد: برای ارائه یک نسخه از قراردادهای بانکی به فعالان اقتصادی استان، با بانک‌ها مکاتبه کردیم که در صورت عدم همکاری بانک‌ها، تولیدکنندگان می‌توانند به کارگروه حقوقی و قضایی مستقر در اتاق مراجعه و شکایت خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه برخورد با مفسد اقتصادی یکی از راه‌های حمایت از تولید است، اضافه کرد: مفسد اقتصادی یکی از موانع تولید است چرا یک نفر باید با ارز دولتی کالا وارد کند و در بازار با قیمت آزاد بفروشد و اگر دستگاه قضایی با این موضوع برخورد نکند چه پیامدی می‌تواند داشته باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس ادامه داد: این فکر غلطی است که اگر با مفسدین اقتصادی برخورد قاطع نکنیم، امنیت اقتصادی ایجاد می‌شود در حالی که برخی با سوءاستفاده مانع از تولید می‌شوند که نمونه آن بحث قاچاق کالا و ارز و آثار مخرب آن است.

آسیابی اظهار كرد: اگر تنها حمایت صرف انجام دهیم و با مفسدین و سوءاستفاده‌کنندگان شرایط اقتصادی برخورد نکنیم، نمی‌توانیم در بخش‌های دیگر نیز به موفقیت دست یابیم.

وی گفت: در چند سال اخیر مقام معظم رهبری عناوین سال‌ها را بر اساس مباحث اقتصادی مطرح می‌کنند اما متأسفانه در هر سال توفیق در خوری احساس نمی‌شود و توجه به این عناوین تنها در زبان، شعار و سخنرانی‌ها بسنده می‌شود.

آسیابی افزود: در سال‌های مختلف اقدام عملی و اساسی در خصوص شعار سال مشاهد نمی‌شود و مواردی نیز مانند کارگروه رفع موانع تولید که وجود دارد علی‌رغم فعال بودن، ضمانت اجرایی ندارد و در اجرای عوامل حمایتی مالیاتی، بیمه‌ای و غیره عملا به جایی نمی‌رسد.

وی بیان کرد: در بحث موانع اجرایی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند، می‌بینیم که بسیاری از مشکلات اقتصادی ما ریشه در مسائل داخلی دارد که وجود مشکلات بسیار واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی ما با دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله مالیات، بانک، گمرک و تامین اجتماعی نمونه بارز این مهم است.

آسیابی با بیان اینکه برداشتن موانع داخلی و رسیدن به مرحله اجرا نیازمند همت همه ماست، گفت: هر دستگاه اجرایی باید برای رفع مشکلات و نواقص خود اقدام کند به عنوان مثال سال‌هاست که مشکلات تامین اجتماعی و بانک با فعالان اقتصادی وجود دارد اما اقدامی برای رفع آن انجام نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس با اشاره به مشکلات بانک‌ها نیز گفت: قراردادهای بانک‌ها با فعالان اقتصادی از مواردی است که باید به آن رسیدگی شود و می‌بینیم که قراردادهایی از سوی بانک منعقد شده که یک سویه و حامی منافع بانک است در صورتی که بانک باید در سود و زیان شریک تولیدکننده و نه فقط به دنبال منافع خودش باشد و همین قرارداد یک طرفه مستند بانک بر علیه تولیدکنندگان است.

وی اضافه کرد: در حوزه مالیاتی نیز چنین وضعیتی وجود دارد ما کدام حمایت مالیاتی را شاهد هستیم؟ و اگر ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم نباید منتظر ایجاد شرایط مناسب برای تولیدکنندگان باشیم.

آسیابی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در بحث اقتصاد مقاومتی و رونق تولید شاهد اتفاقات مثبت باشیم ابتدا باید در حوزه قانون‌گذاری وارد شویم و مجلس قوانین شفاف را وضع و اجرا کند به طوری که در قانون وضعیت تولیدکننده و مرجع قضایی مشخص شود که متاسفانه در حال حاضر این رویه حاکم نیست.

وی با بیان اینکه حمایت‌ها و معافیت‌های قانونی وجود دارد اما مورد توجه و استفاده قرار نمی‌گیرد، گفت: قانون وضع می‌شود، توقعات را بالا می‌برد اما پشتوانه اجرایی ندارد و همین موضوع موجب نارضایتی و تشکیل پرونده‌های زیاد در مجموعه قضایی می‌شود در حالی که قانون از ابتدا مشکلاتی دارد و زمانی که به جرا در می‌آید ناکارآمد می‌شود و به این موضوع توجه نمی‌شود.

آسیابی گفت: همچنین در بحث توقیف خطوط تولید دستورالمعل وجود دارد که توقیف خطوط تجهیزات مورد استفاده در خط تولید و مواد اولیه ممنوع است و اگر موردی در این زمینه وجود دارد به ما اطلاع‌رسانی کنید.

انتهای پیام

captcha