عمق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها
کد خبر: 3846241
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
رئیس دانشگاه قم تاکید کرد:

عمق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس دانشگاه قم گفت: در عین توسعه فعالیت‌های قرآنی و جذب مخاطب بیشتر در فضای دانشگاه‌ها، باید عمق‌بخشی هم داشته باشیم و توسعه کمی و کیفی با همدیگر صورت بگیرد.

عمق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌هاحجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم با اشاره به میزبانی سی و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشجویان گفت: تلاش ما این بوده که فضای قم قدری متفاوت از بقیه استان‌ها برای شرکت‌کنندگان باشد و برادران و خواهران از فضای معنوی قم، غبارروبی، غذا و گردشگری در حرم حضرت معصومه(س) همچنین مسجد مقدس جمکران بهره مند شوند و دیداری هم با مراجع داشته باشند.

وی افزود: قصد داریم با افراد برتر این مسابقات در قم ارتباط مستمر داشته باشیم تا خود این افراد کانونی برای ترویج مباحث قرآنی باشند؛ در این زمینه باید بیشتر و بهتر تلاش و برنامه‌ریزی کنیم که نهاد نمایندگی رهبری و معاونت فرهنگی دانشگاه هم سعی خود را کرده‌اند ولی باید بیشتر شود.

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه در قرآن کریم بر سرعت در کارهای خیر تشویق و ترغیب شده و باید تلاش کنیم تا رقابت‌های معنوی توام با رفاقت وجود داشته باشد و نشاط و پویایی بیشتری میان دانشجویان ایجاد شود اظهار کرد: ما باید امکانات را برای این مسئله به کار بگیریم البته با توجه به انتظاری که از فضای دانشگاهی وجود دارد و به خصوص مقام معظم رهبری هم بر ترویج قرآن در فضای علمی تاکید دارند باید کار بیشتری بکنیم همچنین آسیب‌شناسی هم برای رفع نقایص این جشنواره و مسابقات لازم است تا نقایص در دوره‌های آینده تکرار نشود.

دیرباز در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه مخاطبان این جشنواره‌ها عمدتا افراد یکسان در دوره‌های مختلف هستند بیان کرد: اگر آماری وجود داشته باشد که در حد 80 درصد این مسئله را تایید کند می‌توانیم بپذیریم ولی دانشجویان از ابتدای ورود به دانشگاه تا مقطع دکتری 11 تا 12 سال را طی می‌کنند و این در حالی است که سابقه جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم به سی و چهارمین سال رسیده است بنابراین افراد شرکت‌کننده در این مسابقات قشر ثابتی نیستند.

عمق‌بخشی به مسابقات قرآن

رئیس دانشگاه قم با تاکید بر اینکه باید این دایره را توسعه دهیم تصریح کرد: در عین توسعه باید عمق‌بخشی هم به این دایره داشته باشیم و توسعه کمی و کیفی با همدیگر صورت گیرد لذا با تحلیلی که عرض کردم مسابقات بسان رودخانه ساری و جاری است.

دیرباز با بیان اینکه عده‌ای دانشگاهی هستند که همیشه با قرآن مانوس هستند ولی به هر دلیلی ممکن است دوست نداشته باشند در مسابقات حضور یابند تصریح کرد: انس با قرآن و معارف و ترجمه آن ولو اینکه فرد در مسابقات هم شرکت نکند نشانه علاقه‌مند بودن افراد به قرآن است حتی ما درارزیابی سالانه استادان، هم عده‌ای از بهترین استادان را داریم که در ارزیابی حضور نمی‌یابند و  انگیزه مادی ندارند.

رئیس دانشگاه قم افزود: اگر کسی به قرآن پناه ببرد قرآن کمک زیادی به انسان می‌کند و این تجربه را خیلی از افراد هم دارند ولی باز ممکن است فرد انگیزه برای حضور در مسابقات نداشته باشد.

وی با اشاره به ئقش قرآن در اسلامی‌سازی علوم انسانی بیان کرد: چند سال قبل همایشاتی با موضوعات علوم و قرآن برگزار و در قالب مجموعه مقالات و کتبی چاپ شده و اگر حمایت‌های بیشتری از این همایشات صورت می‌گرفت و متخصصان علوم مختلف دعوت می‌شدند نتایج بهتری در تعاملات و مباحثات می‌گرفتیم.

دیرباز تصریح کرد: تا حدی که بنده اطلاع دارم در بحث ارتباط میان علوم و قرآن تلاش‌هایی صورت گرفته ولی اینکه تداوم دارد یا نه خیلی در جریان نیستم.

انتهای پیام
captcha