بی‌توجهی صفحات معارفی رسانه‌ها به خبر درگذشت پیشکسوت قرآنی
کد خبر: 3847787
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱

بی‌توجهی صفحات معارفی رسانه‌ها به خبر درگذشت پیشکسوت قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها در حالی امروز 14 مهرماه به انتشار اخبار معارفی پرداخته‌اند که جز یک خبرگزاری، سایر خبرگزاری‌ها بی‌تفاوت از کنار خبر درگذشت استاد پیشکسوت و صاحب عنوان در مسابقات قرآن عبور کرده‌اند.

ارسالی ///////// عبور صفحات معارفی رسانه‌ها از کنار خبر درگذشت پیشکسوت قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز بیش از هر موضوع دیگری و با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، به انتشار اخباری با این موضوع پرداخته‌اند. خبرگزاری فارس تنها خبرگزاری بوده که خبر درگذشت پیشکسوت قرآنی را منتشر کرده است(تا زمان تهیه این گزارش)،‌ تسنیم بیشتر به مباحث مربوط به اربعین و مداحی‌های مربوط به این ایام پرداخته است.
خبرگزاری دانشجویان ایران از برگزاری مراسم معرفی کتاب «غلامعلی حدادعادل» طی روزهای آینده خبر داده است. مهر نیز همچون باشگاه خبرنگاران جوان از چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان خبرهایی را مخابره کرده است و خبرگزاری کتاب نیز به بررسی کتاب «جنگ و صلح» اثر عمادالدین باقی پرداخته است. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌ها داریم.
فارس
خبرگزاری فارس صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی را با خبر درگذشت پیشکسوت قرآنی به روزرسانی کرده است. بر اساس خبر منتشر شده در این خبرگزاری، «محمدکاظم محمدزاده» استاد پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز 14 مهرماه در سن ۶۴ سالگی درگذشت. کسب مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن لیبی در سال ۱۳۵۸، عنوان دوم مسابقات بین‌المللی مالزی در سال ۱۳۶۴ و عنوان نخست مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۵ بخشی از افتخارات این استاد قرآن کریم در گذشته بوده است.
فارس در خبر دیگری از اجرای طرح «طلوع شمس» در ایام اربعین خبر داده است. این طرح ویژه دعا برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج) در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی است که به همت بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) برگزار می‌شود و قرار است در آن هنگام طلوع خورشید دعای فرج امام زمان (عج) توسط زائران حاضر در مسیر نجف به کربلا قرائت شود.
خبرگزاری فارس سومین مطلب خود در روز کم خبر 14 مهرماه را به بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۱ قرآن کریم شامل آیات ۱۶۰ تا ۱۶۳ سوره مبارکه اعراف باصدای مرحوم مصطفی اسماعیل اختصاص داده است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم نیز که یکی از روزهای کم‌خبر را در صفحه دین، قرآن و اندیشه پشت سر گذاشته است، پیش از هر خبر دیگری به انتشار گفت‌وگویی با محمدهادی همایون، عضو هیئت اُمنای دانشگاه امام صادق(ع) پیرامون پیاده‌روی اربعین پرداخته است. همایون در بخشی از این گفت‌وگو درباره اشتراک مفاهیم نهفته در اربعین حسینی و عصر ظهور گفته است: «شما در ماجرای پیاده‎روی اربعین، ویژگی‎های عصر ظهور امام زمان را که در آیات قرآن و روایات عترت بیان شده است، می‎بینید؛ از تجمع مسالمت‌آمیز انسان‎ها، صلح، صفا، صمیمیت، مواسات بین مردم، ایثار، فداکاری و در اوج آن‌ها، حرکت جمعی به سوی امام معصوم از جمله این مفاهیم مشترکند. حضور ملت‌های دنیا در این همایش عظیم به قدری است که می‌توان اذعان داشت همان طلیعه‎های «وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ أَفْواجاً» است؛ یعنی زمانی که مردم، گروه گروه در دین خدا وارد می‌شوند؛ بنابراین بسیار شبیه به جریانی است که بناست در آخرالزمان اتفاق بیفتد».
این خبرگزاری همچنین در مطلب دیگری حضور «سیدرضا نریمانی» مداح جوان اصفهانی (سه‌شنبه، 9 مهرماه) در برنامه «جهان‌آرا» را موضوع گزارش خود قرار داده و فایل تصویری این برنامه را نیز بارگذاری کرده است.
انتشار مداحی «سیدمجید بنی‌فاطمه» مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) یکی دیگر از مطالب خبری خبرگزاری تسنیم در صفحه دین،‌ قرآن و اندیشه در روز 14 مهرماه است.
مهر
خبرگزاری مهر در یکی از معدود روزها با تعداد اخبار نسبتاً زیادی سعی در به روزرسانی صفحه قرآن و متون دینی داشته است. این صفحه در روز 14 مهرماه پنج مطلب خبری را بر روی خروجی قرار داده است.
انتشار گفت‌وگویی با مدیر مدرسه اسلامی هنر از جمله این اخبار است. حجت الاسلام «سیدمحمدحسین نواب» در این گفت‌وگو با تأکید براینکه هدف ما احیای خط نسخ و ثلث ایرانی در کتابت قرآن است، گفته است: «مسئولان باید با بسترسازی در فضای هنر، شرایطی فراهم کنند تا خلق آثار قرآنی امکان پذیر باشد».
مهر همچنین در خبر دیگری به انعکاس مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان پرداخته و با اعلام اینکه این مسابقات به نیمه راه خود رسیده است، اسامی برگزیدگان رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ 10 جزء قرآن کریم را منتشر کرده است.
مهر همچنین گزارشی از نشست خبری تشریح فعالیت‌های قرآنی اربعین حسینی ۹۸ از سوی کارگروه فعالیت‌های قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین را که روز گذشته برگزار شده، منتشر کرده است. این خبر با تیتر «۵۰۰ محفل قرآنی در ایام اربعین، میزبان قاریان و گروه‌های تواشیح» بر روی خروجی قرار گرفته است.
اعلام اسامی کاروان قرآنی نور اربعین حسینی و انتشار یادداشتی از «فرزاد جهان‌بین» نهج‌البلاغه‌پژوه و استاد دانشگاه با موضوع سخنان امیرالمونین(ع) در باب شفافیت از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران تا زمان تهیه این گزارش تا ساعت 14 با انتشار دو خبر سعی در به روزرسانی صفحه دین و اندیشه داشته است که یکی از از آنها انتشار خبر معرفی کتابی از «غلامعلی حدادعادل» طی روزهای آینده است. بر اساس این خبر، مراسم معرفی کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود...» (گزارشی از راهپیمایی اربعین) نوشته غلامعلی حدادعادل و همچنین رونمایی از ترجمه‌های انگلیسی، اردو و عربی این کتاب روز 16 مهرماه برگزار می‌شود.
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدتقی ربانی»، خطیب و کارشناس مسائل دینی با موضوع صلح امام حسن(ع) از دیگر مطالب منتشرشده در خبرگزاری دانشجویان ایران است. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: «یکی از نکاتی که در رابطه با صلح امام حسن(ع) می‌توانیم به آن اشاره کنیم، این است که انسان برای حفظ دین باید آبروی خود را به میان بگذارد. در سیره رفتاری امام حسن(ع) وارد شده که ایشان شجاعت و جنگ‌آوری را از پیامبر اسلام(ص) به ارث برده بودند و در جنگ جمل امامی بودند که تمام کوفه را گرد هم جمع کردند، اما برخی در تاریخ می‌خواهند شخصیت حضرت را طور دیگری نشان بدهند. در تمام دوران زندگی امام حسین(ع) و تا زمانی که معاویه زنده بود، امام حسین(ع) نیز در صلح امام حسن(ع) پایبند بود. همین پایبندی به عهد و وفا بود که توانست واقعه کربلا را به این زیبایی و ماندگاری رقم بزند. پس از این واقعه بود که شیعه توانست نکته‌هایی را به عنوان جغرافیای شیعه پیدا کند تا در آنجا رشد کرده و زیرسازی‌هایی برای کربلا انجام بدهد و نسبت شناخت دشمن هوشیارتر شد».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با رئیس بنیاد مسابقات قرآن کشور گفت‌وگویی انجام داده و در آن از اعزام برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن به مسابقات بین‌المللی قرآن خبر داده است. حجت‌الاسلام «علی مقنی» در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه برگزیدگان نهایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، سال ۹۹ عازم مسابقات بین‌المللی قرآن می‌شوند، اظهار کرده است: «چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان هفته گذشته به پایان رسید و بخش بانوان از روز جمعه ۱۲ مهرماه در رشته ترتیل در اصفهان آغاز شد».
این خبرگزاری همچنین گلچینی از مداحی‌های ویژه اربعین 98 را با صدای مداحان اهل بیت(ع) بر روی خروجی قرار داده و در مطلب دیگری به انتشار حدیثی از امام علی(ع) در مورد رمز موفقیت در کار و رندگی پرداخته است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب نیز در صفحه دین به معرفی و بررسی کتاب «جنگ و صلح» نوشته عمادالدین باقی پرداخته و در بخشی از گزارش خود آورده است: «باقی کتاب «جنگ و صلح» را با ارائه تصویری از باور خوشبینانه اندیشمندان حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل درباره پایان جنگ‌ها در قرن بیست و یکم و مغشوش شدن این باور در طی سال‌های طی شده این قرن آغاز می‌کند».
خبر دیگر خبرگزاری کتاب ایران به نشست امام جمعه گرمسار با اعضای انجمن شعر و ادب این شهرستان اختصاص یافته است. امام جمعه گرمسار در این نشست گفته است: «زمانی که شیعه در فقر فکری بود و آشنایی چندانی با اهل بیت(ع) نداشت، مردم به واسطه شعر با فرهنگ کربلا و عاشورا آشنا شدند».
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا زمان تهیه این گزارش هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف قرار نداده است.

انتهای پیام
captcha