«دو سده سخنوری» در یادروز حافظ رونمایی می‌شود
کد خبر: 3848114
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵

«دو سده سخنوری» در یادروز حافظ رونمایی می‌شود

گروه فرهنگی ـ مدیر مركز حافظ شناسی از رونمایی مجموعه 11 جلدی «دو سده سخنوری» در مراسم یادروز حافظ خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، كاووس حسن‌لی، مدیر مركز حافظ‌ شناسی امروز، 15 مهرماه در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه‌ 11 جلدی «دو سده سخنوری» اثری بسیار ارزشمند است که همچون دانشنامه‌ای کاربردی در مراسم یادروز حافظ رونمایی می‌شود.

وی افزود: این اثر در مرکز حافظ شناسی – کرسی پژوهشی حافظ طراحی شده و به‌همت تعدادی از استادان و پژوهشگران صاحب‌نظر تالیف و به همت نشر خاموش منتشر شده است.

حسن‌لی اظهار كرد: این طرح، محصول پیشنهادی است که برای بار نخست از سوی بنیاد خیریه فرهنگی صدر هاشمی‌نژاد (آقای مهدی حسینی) به عنوان منابع علمی پژوهش برای سریال و فیلم «خورشیدهای سه‌گانه» ارائه شد. اکنون اگر حتی سفارش‌دهندگان و سازندگان آن سریال یعنی بنیاد یادشده بر تصمیم خود پایدار نباشند، همین مجموعه‌ مکتوب آثار ارزنده‌ای هستند که در اختیار همه‌ علاقه‌مندان، فیلم‌سازان، پژوهشگران، استادان و دانشجویان مختلف قرار دارد.

ناظر علمی مجموعه «دو سده سخنوری» ادامه داد: از زمانی که مسئولیت علمی این پژوهش را پذیرفتم بر ضرورت پژوهشی مستقل، دقیق، علمی، گسترده و همه‌جانبه برای این‌گونه آثار تأکید داشتم.  با بسیاری از متخصصان و صاحب‌نظران گفت‌وگو کردم تا طرح کلی (نقشه‌ی راه) را تدوین کنم.

وی اضافه كرد: شایسته‌تر آن است که کاری متفاوت صورت پذیرد تا دستاورد این پژوهش به سرنوشت پژوهش‌هایی که برای سریال‌ها و فیلم‌های دیگر انجام گرفته، دچار نشود که به‌گونه‌ «یک‌بارمصرف»، تنها برای همان مقصود خاص، قابل بهره‌برداری‌ست، از همین‌رو با بهره‌گیری از توان همکاران دیگر و با سفارش تألیف به آن‌ها زمینه‌ تولید آثاری مستقل و تازه را فراهم آورم؛ تا این آثار هم متن‌هایی مناسب برای تدوین فیلم‌نامه‌ و ساخت این سریال باشند و هم مرجعی جامع برای هرگونه تحقیق و بهره‌برداری دیگر که به این موضوعات در آینده مربوط می‌شوند.

حسن‌لی افزود: در این صورت حتی اگر تهیه‌کنندگان و سازندگان فیلم به هر دلیل از تصمیم خود بازگردند و ساخت این سریال و فیلم به نتیجه نرسد، مجموعه‌ای از کتاب‌های ارزشمند تولید و به مردم فرهنگ‌ور کشور پیش‌کش می‌شود.

وی یادآور شد: برای کمک به فیلم‌نامه‌نویس، ‌کارگردان و سازندگان مجموعه‌ نمایشی یادشده بی‌گمان باید اطلاعات مورد نیاز آن‌ها بر اساس منابع معتبر (قدیم و جدید) گردآوری، بازخوانی و تدوین می‌شد.

مدیر مركز حافظ شناسی به تشریح منابع معتبر این مجموعه پرداخت و گفت: بررسی تحولات سیاسی و اجتماعی در سده‌های هفتم و هشتم (دوران زندگی سعدی، خواجو و حافظ) و بازنمایی تصویری نزدیک به واقعیت از جامعه در این دو قرن با شناسایی و معرفی طبقات مختلف جامعه و چگونگی ارتباط آن‌ها با یکدیگر؛ تا از این راه‌، چگونگی ارتباط شاعران سه‌گانه با طبقات و گروه‌های مختلف جامعه، به‌ویژه دستگاه‌ها و خاندان‌های حکومتی، روشن‌تر شود.

وی گفت: بازشناسی سیر زندگی هر کدام از این سه‌سخنور نامی با دوره‌بندی آن و معرفی شخصیت‌های ادبی، علمی، دینی، فلسفی، عرفانی و... که با این شاعران هم‌دوره بوده‌اند.

حسن‌لی ادامه داد: بررسی جغرافیای تاریخی شهرهای شیراز و کرمان در سده‌ی هفتم و هشتم (بازارها، محله‌ها،‌ مساجد، ‌مدارس، بیمارستان‌ها، زیارتگاه‌ها و...) و عناصر گوناگون فرهنگ مردم شیراز و کرمان در سده‌ی هفتم و هشتم (شناسایی انواع آیین‌ها، باورها، پوشش‌ها، داروها، غذاها، ظروف، ابزار جنگی، لوازم و شیوه آرایش و...).

مدیر مركز حافظ شناسی گفت: بر پایه‌ آنچه گفته شد بر آن شدم تا یک مجموعه کتاب را طراحی کنم و به یادگار بگذارم، حتی اگر سفارش‌دهندگان با چنین اقدامی موافق نباشند، پس از گفت‌وگوهای تخصصی با برخی از دوستان همدل، موضوعات اصلی پژوهش‌ تعیین شد و سفارش تألیف داده شد.

وی، تاریخ اجتماعی شیراز در سده‌های هفتم و هشتم، تریخ تحولات سیاسی‌اجتماعی کرمان در عصر خواجو، تدبیر و شمشیر؛ شیراز کانون مهم سیاسی و نظامی در سده‌های هفتم و هشتم هجری، جغرافیای تاریخی شهر کرمان در دوران میانه: عصر خواجو، جغرافیای تاریخی شیراز در سده‌های هفتم و هشتم، زندگی حافظ شیرازی؛ بر پایه‌ اشعار نشانه‌دار تاریخی دیوان، ‌زندگی خواجوی کرمانی، زندگی سعدی شیرازی، فرهنگ عامه در آثار خواجوی کرمانی، فرهنگ مردم شیراز در دوره‌ سعدی و حافظ،‌ کتیبه‌ شکسته؛ شناخت‌نامه‌ مختصر بزرگان نامدار شیراز و فارس در سده‌های هفتم و هشتم هجری را از جمله این موضوعات و منابع برشمرد.

حسن‌لی گفت: در مراحل طراحی موضوعات و نگارش آن، ارتباط من با سفارش‌دهندگانِ اولیه، بارها دچار نوسان و وقفه‌های طولانی می‌شد، از همین‌رو برنامه‌ها را در مرکز حافظ ‌شناسی  و در کرسی پژوهشی حافظ پی‌گیری کردیم و قرارداد‌های تألیف با مؤلفان را در برگه‌های رسمی با سربرگ آن مرکز  تنظیم کردیم تا تعهد آن‌ها را خودم پذیرفته باشم و خوشبختانه به همه‌ی تعهداتم در برابر این بزرگواران (معمولاً زودتر از زمان مقرر) عمل کردم.

وی یادآور شد: در میانه‌های کار بود که متوجه شدم طرح ساخت سریال، از پیشنهادهای مدیر صدا و سیمای مرکز فارس به بنیاد یادشده بوده است؛ از همین‌رو در پیوند با چگونگی این طرح و آینده‌ی آن چندین نشست گفت‌وگو نیز با ایشان برگزار شد.

مدیر مركز حافظ شناسی ادامه داد: پس از پایان‌یافتن تحقیقات، گزارش همه‌ پژوهش‌ها که در قالب کتاب تهیه شده بود، بررسی و  برای تکمیل کار و ارزیابی به داوران متخصص سپرده شد؛ سپس مؤلفان، متن‌ها را بر پایه‌ پیشنهادهای اصلاحی داوران بازخوانی و اصلاح کردند. کتاب‌ها برای ویرایش و هم‌سان‌سازی به گروه ویراستاری گنجینه (زیرنظر الهام خواست‌خدایی) سپرده شد تا برای انتشار آماده شود.

حسن‌لی در پایان گفت:‌امروز این مجموعه با عنوان «دو سده سخنوری» با تلاشی دو ساله همچون دانشنامه‌ای كاربردی فراهم آمده است و در اختیار خوانندگان و خواهندگان قرار گرفته است.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha