تعالی جامعه اسلامی مستلزم دین‌شناسی و دین‌داری توأمان است
کد خبر: 3848168
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

تعالی جامعه اسلامی مستلزم دین‌شناسی و دین‌داری توأمان است

گروه فرهنگی - نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی گفت: علم و دین باید در کنار هم باشند تا به فلاح برسیم؛ زیرا ممکن است با علم به رفاه برسیم اما به فلاح نمی‌رسیم، در صورتی که دین اسلام دین فلاح معنوی و رفاه مادی است.

تعالی جامعه اسلامی مستلزم دین‌شناسی و دین‌داری توأمان است

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، امروز ۱۵ مهرماه در آئین معارفه مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه کوثر بجنورد، با اشاره به اهمیت و جایگاه علم در مکتب اسلام، اظهار کرد: براساس آموزه‌های دین مبین اسلام پایه مهم پیشرفت و سعادت انسان علم و دانش است.

وی گفت: خداوند در آیه 11 سوره مجادله می‌فرماید: «یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ» و تأکید می‌کند خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد.

یعقوبی با بیان اینکه انسان با دو بال علم و ایمان پرواز می‌کند، افزود: علم مورد نظر اسلام پیوست معنویت دارد، حضرت علی (ع) است که می‌فرمایند: «العلم و الدین توأمان، اذا افترقا احترقا» و تأکید می‌کند علم و دین پیوسته با یکدیگرند و هرگاه جدای از هم شدند، آتش‌افروز خواهند بود.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی یادآورشد: علم و دین با هم کارساز هستند اگر جدا شدند آتش‌افروزی می‌کنند؛ زیرا علم بدون ایمان و ایمان بدون علم خطرناک است.

وی ادامه داد: ایمان بدون علم خوارج نهروان است که دین داشتند اما علم نداشتند درنتیجه تحجر آن‌ها به ولایت و اسلام و پیشرفت دین ضربه زد.

یعقوبی اضافه کرد: ایمان تنها و بدون علم و دانش هم خطرآفرین است، اگر دانش و علم باشد اما ایمان نباشد، جامعه از مسیر درست انسانیت و مفید بودن خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه علم بی‌ایمان آتش‌افروزی کرده و انسان را از مسیر راه بیرون می‌برد، ادامه داد: اگر ایمان و علم با هم توأم شدند توسعه، امنیت و نشاط روحی ایجاد کرده و به انسان روحیه منبسط می‌دهد.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان‌شمالی افزود: ما باید در کنار علم و پژوهش به معنویت و اخلاق که روح ایمان است توجه ویژه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هفت توصیه کردند که اولی علم و پژوهش و دومی معنویت و اخلاق است، این دو باید در کنار هم باشند تا به فلاح برسیم، زیرا ممکن است با علم به رفاه برسیم اما به فلاح نمی‌رسیم در صورتی که دین اسلام دین فلاح معنوی و رفاه مادی است.

یعقوبی یادآورشد: انسان مؤمن موفق کسی است که هم رفاه مادی او درست باشد و هم فلاح معنوی داشته باشد؛ زیرا اقتصاد بدون فرهنگ ضرر می‌زند و فرهنگ بدون اقتصاد هم راه به جایی نمی‌برد.

یعقوبی اظهار کرد: ما در چهار دهه اخیر در زمینه‌های مختلف به پیشرفت‌های فراوانی دست یافته‌ایم؛ به‌گونه‌ای که ایران امروز مرجع بسیاری از کشورها و نماد اقتدار شده است.

وی با بیان اینکه یکی از پایه‌های اقتدار هر کشور علم و دانش و پژوهش است، افزود: اگر در کنار علم ایمان و باور باشد تحول اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ایجاد می‌شود.

یعقوبی اضافه کرد: در دانشگاه‌ها باید دو توصیه ابتدایی رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب یعنی علم و پژوهش و معنویت و اخلاق را مدنظر قرار داده و در رأس کار داشته باشیم.

وی افزود: علم و پژوهش و معنویت و اخلاق مکمل و متمم همدیگر هستند و پیامبر ما هم معنویت و اخلاق را در کنار هم گذاشت.

یعقوبی اضافه کرد: دین‌شناسی یک مسئله است، دین‌داری مسئله دیگر، ممکن است کسی دین را به‌خوبی بشناسد اما در عمل نتواند خود را با دین تطبیق کند.

وی افزود: ما در جامعه اسلامی هم دین‌شناس و هم دین‌دار می‌خواهیم؛ زیرا کسی که دین دارد اما علم ندارد ممکن است در فتنه‌های پنهان راه را گم کند؛ زیرا نورافکن علم ندارد.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی اظهار کرد: انسان عالم در فتنه‌های کور و تاریک راه را گم نکرده و با نورافکن ایمان و بصیرت جلو می‌رود.

یعقوبی در بخش دیگری با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه کوثر، گفت: دانشگاه‌های تک جنسیتی یکی از برکات انقلاب بوده و منشأ آثار خیر فراوانی بوده‌اند.

وی افزود: تک جنسیتی به معنای کرامت بانوان است؛ زیرا کرامت و حرمت و رعایت حد بانوان ضروری بوده و با اختلاط مشکل ما حل نمی‌شود.

یعقوبی اظهار کرد: در علم و تقوا و معنویت و خلاقیت فرقی بین زن و مرد نیست و هر کسی که علم و دانش و ایمان دارد خداوند او را رفیع می‌کند، زن و مرد هم ندارد.

وی ادامه داد: دانشگاه تک جنسیتی به معنای این است که بانوان با فراغ بال و تمرکز بیشتر تحصیل کرده و بعد خدمتگزاران خوبی برای مردم و کشور باشند و در عمل هم نشان داده این‌گونه دانشگاه‌ها موفق‌تر هستند.

 

انتهای پیام
captcha