اربعین شروعی برای تحول باشد/ خدمتی که از ما بر می‌آید
کد خبر: 3848388
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳

اربعین شروعی برای تحول باشد/ خدمتی که از ما بر می‌آید

گروه معارف ــ امام جمعه ماهشهر با بیان اینکه اربعین می‌تواند جرقه خوبی برای شروع یک تحول در زندگی باشد، گفت: همچنان که موکب‌داران به عشق امام حسین(ع) زحمت می‌کشند ما نیز به عشق حضرت سیدالشهدا(ع) شروع به تمرین گذشت، ایثار و صبر کنیم که می‌تواند مقدمه تحول در زندگی اجتماعی باشد.

غبیشاوی

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین غبیشاوی، امام جمعه ماهشهر در گفت‌وگو با ایکنا خوزستان، در ارتباط با رفتارسازی اربعین با بیان اینکه اربعین ظرفیت بزرگی برای پیروان اهل‌بیت(ع) در سراسر جهان است، گفت: این آیین مذهبی نه تنها یک زیارت با جنبه ثواب اخروی بلکه امروز مانور قدرت شیعیان در جهان است که به زورگویان جهان موضع خود را اعلام می‌کنند. همانطور که حضرت اباعبدالله(ع) در روز عاشورا فرمودند: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ: آگاه باشید که فرومایه، فرزند فرومایه، مرا در بین دو راهی شمشیر و ذلّت قرار داده است و هیهات که ما زیر بار ذلّت برویم.» امروز زائران، این شعار حضرت اباعبدالله(ع) را در اربعین تکرار می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه این فکر و اندیشه در زندگی امام حسین(ع) مشهود است، گفت: امام حسین(ع) در سراسر زندگی خود عامل به احکام قرآن بود و زندگی ایشان تبلیغ ارزش‌های انسانی است؛ از این رو، امروز لازم است در کنار شور حسینی و سوگ در عزاداری شهادت ایشان، به نفوذ این ارزش‌ها در زندگی خود توجه کنیم. این روزها فرصت خوبی است، مخصوصاً کسانی که موفق به پیاده‌روی در ایام اربعین می‌شوند، جلوه‌هایی از ایثار، تواضع،‌ فداکاری و همدلی را می‌بینند، ارزش‌هایی که شاید آن گونه که شایسته است در جامعه نمی‌بینیم، در این روزها تجسم پیدا می‌کنند.

این مدرس حوزه علمیه اظهار کرد: انسان با دیدن این صحنه‌ها دوست دارد در زمره خادمان باشد و علاوه بر زیارت، مانند سایر خدمتگزاران در مواکب چیزی از خود تقدیم این حرکت کند. این خدمت کجا می‌تواند تجلی کند؟ در محیط زندگی خود؛ یعنی احیای ارزش تواضع در زندگی در مقابل همسر،‌ فرزندان، همسایگان و دوستان. اگر احیاناً فردی به حق او تعدی کرده باشد، تلاش کند روحیه گذشت را در عمل به اجرا بگذارد.

غبیشاوی با بیان اینکه اربعین می‌تواند جرقه خوبی برای شروع یک تحول در زندگی ما باشد، گفت: امروز دادگاه‌های ما مملو از پرونده‌های افرادی است که می‌توانند گذشت کنند. ما که در این روزها ایثار و فداکاری امام حسین(ع) را بیش از پیش لمس می‌کنیم. در اربعین این فرصت وجود دارد که از این ارزش‌ها تأسی کرده و آنها را در زندگی عملیاتی کنیم.

وی افزود: یک مقدار بیشتر گذشت کنیم، سعه صدر خود را افزایش دهیم، ایثار کنیم. اگر این شعار به شکل موج در زندگی ما پیاده شود، قطعاً زندگی ما از این رو به آن رو خواهد شد. پرونده‌های قضایی و مرافعات و دعاوی که در مراکز قضایی می‌بینیم، کم و کمتر خواهد شد؛ لذا پیام ما به زائران این است که با این نگاه به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) بروند و همچنان که موکب‌داران به عشق امام حسین(ع) زحمت می‌کشند، ما نیز به عشق حضرت سیدالشهدا(ع) شروع به تمرین گذشت و ایثار و صبر کنیم و این می‌تواند مقدمه تحول در زندگی اجتماعی ما باشد.

انتهای پیام
captcha