بررسی ارتباط قیامت با مرگ ارادی در جدیدترین شماره فصلنامه «صدرا»
کد خبر: 3848401
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳

بررسی ارتباط قیامت با مرگ ارادی در جدیدترین شماره فصلنامه «صدرا»

گروه اندیشه ـ نود و ششمین شماره فصلنامه علمی «صدرا» ویژه تابستان ۹۸ شامل ۷ مقاله علمی منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ نود و ششمین شماره فصلنامه علمی «صدرا» ویژه تابستان 98 به صاحب‌امتیازی بنیاد حکمت اسلامی صدرا و مدیرمسئولی آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «‌انسجام اصول فلسفی معاد‌شناختی ملاصدرا»، «‌جايگاه قوه خيال در صدور افعال و نتايج تربيتي آن (با تأكيد بر مباني نفس‌شناسي صدرالمتألهين)»، «تحليل قيامت و ارتباط آن با مرگ ارادي از ديدگاه ملاصدرا»، « بررسي تحليلي‌ ‌تطبيقي نظريه بساطت مشتق در آراء سيد سند و ملاصدرا»، «تحليل وجودي مسئله ضعف اراده از منظر حكمت متعاليه»، «مواجهه ابن‌سينا و سهروردي در مسئله علم الهي و ظهور حكمتي برتر»، «بررسي تحليلي ديدگاه نهايي صدرالمتألهين در موضوع علم الهي به ماديات».

تحليل قيامت و ارتباط آن با مرگ ارادی

در چکیده مقاله «تحليل قيامت و ارتباط آن با مرگ ارادي از ديدگاه ملاصدرا» می‌خوانیم: «مسئله محوري مقاله حاضر، تحليل معناي قيامت و ارتباط آن با مرگ ارادي از ديدگاه ملاصدراست. قيامت پنج قسم دارد كه دو قسم قيامت صغرا و كبراي انفسي، از مراتب مرگ ارادي است. قيامت در نوع انفسي آن، تحولات وجودي نفس است كه در مراحل مختلف مرگ ارادي رخ مي‌دهد؛ مرتبه ابتدايي آن موسوم به قيامت صغراي انفسي و مرتبه نهايي آن، قيامت كبراي انفسي ناميده مي‌شود. ملاصدرا با استفاده از مباني متافيزيكيش همچون اصالت وجود، وحدت تشكيكي، تشخص وجود، حركت وجودي، جسمانيه‌الحدوث و روحانيه البقاء، و اتحاد عاقل و معقول، به تحليل اقسام قيامت مي‌پردازد. او طي مراحل سلوك عملي را براي تحقق قيامت صغراي انفسي لازم مي‌داند. قيامت كبراي انفسي در نظر ملاصدرا دستيابي به مقام فناست. مقام فنا در دو نظام وحدت تشكيكي و وحدت شخصي وجود، قابل واكاوي است. در نظام وحدت تشكيكي وجود، نفس در حركت وجودي اشتدادي با گذر از مراتب حسي، خيالي و عقلي، به مقام عنديت و پس از آن به مقام تمكين بعد از تلوين يا بقاء بعد از فنا نائل مي‌شود. در نظام وحدت شخصي وجود، هستي انسان عين ربط به هستي خداوند بوده، حق تعالي را متجلي در حقايق مي‌بيند. در اين مقام، فرد مظهر اسماء جمالي و جلالي حق گشته، به فعليت تمام اسماء نائل مي‌گردد. سالكي كه قيامت كبرايش در دنيا محقق شده، همه اقسام فنا را تجربه مي‌كند».

انتهای پیام
captcha