جریان فرهنگی اربعین منطق اصلی تحقق تمدن نوین اسلامی است
کد خبر: 3848515
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱

جریان فرهنگی اربعین منطق اصلی تحقق تمدن نوین اسلامی است

گروه فرهنگی - مدیر حوزه علمیه خراسان‌شمالی گفت: منطق عاشورا در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی است؛ ازاین‌رو باید جریان فرهنگی اربعین حسینی به‌عنوان منطق و روش اصلی زندگی یاران آخرالزمانی حضرت ولی‌عصر (عج) قرار گیرد.

جریان فرهنگی اربعین منطق اصلی تحقق تمدن نوین اسلامی است

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه استان، امروز ۱۶ مهرماه در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به آیه 128 سوره بقره، اظهار کرد: در این آیه می‌خوانیم «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَینِ لَک وَمِنْ ذُرِّیتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَک وَأَرِنَا مَنَاسِکنَا وَتُبْ عَلَینَا إِنَّک أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ».
وی افزود: حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) در این آیه خطاب به خداوند می‌گویند: پروردگارا ما را تسلیم فرمان خود قرار ده و از دودمان ما، امتی که تسلیم فرمانت باشند، به وجود آور و طرز عبادتمان را به ما نشان ده و توبه ما را بپذیر که تو توبه پذیر و مهربانی.
سالاری مکی با بیان اینکه اهل‌بیت همان خانواده است، به تبیین اهمیت نهاد خانواده در مکتب اسلام پرداخت و اضافه کرد: دشمنان ما به‌ شدت خانواده گرا هستند؛ منتهي برای رشد و پیشرفت نسبت به دشمنان خود، در راستای فروپاشی خانواده دشمنان خود تلاش می‌کنند.
وی افزود: وقتی در زیارت امام حسین (ع) در نیمه رجب، در زیارت عاشورا، زیارت وارث و حتی در زیارت اربعین دقت می‌کنیم می‌بینیم این اتصال به کانون خانواده متعالی بوده که اولياء خدا را ممتاز كرده است.
سالاری مکی گفت: در زیارت اربعین می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیک وَ ابْنُ وَلِیک وَ صَفِیک وَ ابْنُ صَفِیک الْفَائِزُ بِکرَامَتِک أَکرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ»؛ اگر می‌فرماید: «أَکرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ» چون خانواده، پدر و مادر و برادر حضرت سيد الشهداء حائز اين درجه است و اين خانواده شهیدپرور است.
دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی اظهار کرد: وقتی زن و شوهری ۲۰ روز برای امام حسین (ع) مشارکتی خدمتگزاری می‌کنند و در طول سال برای برپایی موکب تلاش دارند، آیا سفینة النجاة، نورالله، ثارالله و اباعبدالله (ع) حمایت خود را از زندگی آن‌ها دریغ می‌کند.
وی افزود: در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «وحَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ»؛ این خروجی خانواده مطهر است که مولد و ثمره‌ای به‌عنوان سید جوانان اهل بهشت دارد.
سالاری مکی ادامه داد: یعنی آن طیب ولادت و آن عرفان اصیل در صلب و رحم او را سید جوانان اهل بهشت می‌کند و اگر فردی در این سیستم رشد کرد «وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ» شامل حال آن شخص می‌شود.
وی اظهار کرد: آنچه امروز در مواکب عراقی به‌عنوان یک نکته درخشان دیده می‌شود اداره خانوادگی مواکب است و ما هم باید زیارت خانوادگی و قرار دادن اطرافیانمان در جاذبه مغناطیس حسینی را کریمانه ترویج کنیم اگرچه ممکن است سختی‌هایی هم داشته باشد.
مدیر حوزه علمیه خراسان‌شمالی اظهار کرد: منطق عاشورا در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی است؛ ازاین‌رو باید جریان فرهنگی اربعین حسینی به‌عنوان منطق و روش اصلی زندگی یاران آخرالزمانی حضرت ولی‌عصر (عج) قرار گیرد.
سالاری مکی اضافه کرد: عظمت عاشورا به فدا کردن خانواده توسط امام حسین (ع) است، خانواده یعنی رباب که حتی یک جمله درخواست آب برای علی‌اصغر نکرده است؛ یعنی ارزش‌ها خانواده را در کنار یکدیگر دارند نه نسب‌ها.
وی با بیان اینکه این می‌شود مثل اهل‌بیتی که مثل سفینه نوح است، ادامه داد: آنچه امروز فریب‌خوردگان فرهنگ غرب و آزادی‌های مضر در قالب حقوق زنان فریاد می‌زنند ازجمله اینکه زنان باید به ورزشگاه بروند یا حجاب اختیاری داشته باشند، این حقوق را اسوه زنان عالم حضرت زینب کبرا (س) در مجلس طاغوت بزرگ زمان است فریاد زد که آیا سزاوار است زنان تو در حجاب و حریم باشند و ما از این حق بی‌بهره باشیم؟
وی اظهار کرد: حضور خانوادگی در مسیری که بندگان خالص اعم از مرد و زن و فرزند برای اعتلای حق و حقیقت و امتثال اوامر الهی آن را طی کردند قطعاً برکاتی را برای دنیا و آخرت خانواده‌ها به دنبال دارد.

انتهای پیام
captcha