کاهش آسیب‌های اجتماعی به همگرایی آحاد جامعه نیاز دارد
کد خبر: 3848769
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵

کاهش آسیب‌های اجتماعی به همگرایی آحاد جامعه نیاز دارد

گروه اجتماعی ــ کارشناس مسئول سلامت اجتماعی وزارت کشور، گفت: با رویکرد وزارت کشور در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و تعامل بین دستگاهی می‌توان نسبت به کاهش این آسیب‌ها اقدام کرد چراکه کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه به همگرایی تمام آحاد جامعه نیاز دارد.

کاهش آسیب‌های اجتماعی به همگرایی آحاد جامعه نیاز دارد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نسرین گودرزی، کارشناس مسئول سلامت اجتماعی وزارت کشور، امروز، 17مهر در جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری این استان برگزار شد، گفت: بیماری ایدز بیماری فردی نیست بلکه بیماری اجتماعی - رفتاری است و همگرایی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی بیان کرد: در کارگروه‌های اجتماعی فرهنگی برای رفع بیماری که پیامد اجتماعی دارد باید فکری شده و عوامل مورد بازرسی و بررسی لازم قرار گیرد. برای برطرف شدن این آسیب برنامه‌ریزی جدی در حوزه فرهنگ، سلامت و اجتماعی باید فعالان این عرصه را گرد هم جمع کنیم.

گودرزی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌شناسی 5 مقوله مهم طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، مناطق حاد و بحرانی و مفاسد اخلاقی تأکیدهای بسیار دارند، قرار است با مدیریت وزارت کشور و با هماهنگی بین‌بخشی همراه با عزم ملی در دستگاه‌های متولی اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

این مقام مسئول توصیه کرد: کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی با دقت به موضوع آسیب اجتماعی بپردازد تا متولیان مربوطه به راهکارهای عملیاتی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی دست پیدا کنند.

وی همگرایی، تعامل و هم‌افزایی بین دستگاهای اجرایی را رویکرد وزارت کشور عنوان کرد و افزود: وزارت کشور در خصوص آسیب‌های اجتماعی تعامل و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی را در اول.یت قرار داده است تا با پرهیز از موازی‌کاری و رفع هزینه‌های گزاف بتوان در یک مدیریت واحد عمل کرد.

گودرزی با اشاره به عقد تفاهم‌نامه وزارت کشور با استانداران سراسر کشور اضافه کرد: در استان‌ها وزارت کشور تفاهم‌نامه‌هایی با مدیریت استانداران در حوزه آسیب اجتماعی منعقد کرده است که شامل اعتباراتی است، هرچند اعتبارات زیادی در این بخش تخصیص نیافته است، اما برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به ایدز نباید منتظر باشیم تا اعتباری تزریق و کار انجام شود بلکه باید همگرایی و هماهنگی بین‌بخشی دستگاه‌ها صورت پذیرد.

گودرزی اظهار کرد: اگر امکان بررسی موردی در سطح این کار‌گروه و این جلسه وجود دارد، مطرح شود و مطمئن باشیم با رویکرد وزارت کشور در این حوزه و تعامل بین دستگاهی می‌توان نسبت به کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام کرد. کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه به همگرایی تمام آحاد جامعه نیاز دارد.

همچنین پروین افسر کازرونی، رئیس اداره پیشگیری از ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، گفت: با توجه به پژوهش‌های صورت‌گرفته نسبت به بیماری ایدز می‌توان گفت که ایدز یک بیماری قابل کنترل است، به شرطی که فرد برای تشخیص به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کند.

وی ادامه داد: براساس رویکرد نوین آموزشی، از آغاز برنامه استراتژیک HIV با رویکرد آموزش مطرح شده که بسته استاندارد آن از طریق وزارت آموزش و پرورش که یکی از حوزه‌های اصلی آموزش برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به HIV است تهیه شده تا مربیان و معلمین بر مبنای این بسته آموزش ببینند و در قالب مطالب و پیام‌های کوچک در این زمینه به آگاهی دست پیدا کنند.

به گفته وی طبق برآورد، میزان مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و تیم مشاوره سیار کاهش پیدا کرده است، آشنایی همکاران نسبت به آگاه‌سازی مبتلایان این بیماری و مراجعه به این مراکز مهم است و در این زمینه نباید از همکاری خیرین و گروه‌های مرتبط غافل ماند.

کازرونی افزود: در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مشاوران دوره‌دیده حضور دارند که می‌توانند نقش بسیاری در آگاه‌سازی مردم داشته باشند و باید این مساله را به مردم اطلاع‌رسانی کرده و برای حل مسایل این حوزه نباید منتظر برگزاری جلسه بود، بلکه مشارکت همگانی لازم و ضروری است.

انتهای پیام
captcha