تشریح اهم فعالیت‌های ستاد اربعین استان مرکزی/ انتقال فرهنگ زینبی(س)؛ رسالت بانوان در پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 3848808
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۸
در نشست تخصصی ایکنا مطرح شد؛

تشریح اهم فعالیت‌های ستاد اربعین استان مرکزی/ انتقال فرهنگ زینبی(س)؛ رسالت بانوان در پیاده‌روی اربعین

گروه معارف - نشست تخصصی «نقش بانوان در پیاده‌روی اربعین حسینی(ع)؛ الزامات و محدودیت‌ها» به میزبانی خبرگزاری ایکنا استان مرکزی با حضور محسن امیدی دبیر ستاد اربعین استان، اعظم محمدی مسئول واحد خواهران ستاد بازسازی عتبات عالیات استان و مدیر کارگروه فرهنگی بانوان ستاد اربعین و رضائی از اساتید دانشگاه در سالن جلسات جهاددانشگاهی برگزار شد.

تشریح اهم فعالیت‌های ستاد اربعین استان مرکزی/ انتقال فرهنگ زینبی(س)؛ رسالت بانوان در پیاده‌روی اربعین

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، چندسالی است که بر آمار زائران پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) افزوده می‌شود و بانوان از جمله زائرانی هستند که با وجود محدودیت‌های موجود از این کنگره عظیم و بین‌المللی استقبال می‌کنند. با روند صعودی آمار ثبت‌نام‌شدگان سیل هجمه دشمنان نیز افزایش یافته است و نوک‌پیکان به سمت بانوان نشانه رفته است، خبرگزاری ایکنا با توجه به رسالت خود در حوزه نشر مبانی دینی و رفع شبهات ایجاد‌شده، نشست تخصصی تحلیلی با موضوع ضرورت حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین با حضور محسن امیدی، دیبر ستاد اربعین استان مرکزی، اعظم محمدی، مسئول کارگروه بانوان ستاد اربعین و امین‌الله رضایی، مدرس و پژوهشگر تاریخ اسلام برگزار کرده است که در ادامه می‌خوانید.

محسن امیدی، دبیر ستاد اربعین استان مرکزی گفت: فعالیت ستاد اربعین از چندین ماه قبل آغاز شده است و برنامه‌های کلی خود را در قالب دستورالعمل‌های کشوری و استانی دنبال می‌کند و در این راستا کمیته‌های چهارده‌گانه اصلی تشکیل شده است.

وی بابیان اینکه آقازاده، استاندار مرکزی رئیس ستاد اربعین، بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار جانشین ستاد و بنده در جایگاه دبیر ستاد انجام وظیفه می‌کنیم، تصریح کرد: کمیته‌های 14گانه عبارتند از پشتیبانی، امنیتی‌انتظامی، اطلاع‌‌رسانی و مستندسازی، بهداشت و درمان، حمل و نقل و سوخت، اطلاعاتی، مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه، خدمات شهری، فرهنگی و آموزشی، اعزام، زیر ساخت، بانوان و جوانان، اتباع امور خارجه.

فعالیت 61 موکب از استان مرکزی

امیدی ادامه داد: در 12 شهرستان استان ریاست ستاد با فرمانداران است و برنامه‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال پیگیری است. از اهم اقدامات صورت گرفته می‌توان به اعزام، اسکان و تغذیه اشاره کرد که بیش از 61 موکب ثبت‌شده و مجوز‌دار توسط مردم در نظر گرفته شده است. در نجف اشرف 13 موکب، 13 موکب بین راه نجف و کربلا، 11 موکب در کربلا، یک موکب در کاظمین، یک موکب در سامرا، دو موکب در مهران، 17 موکب هم در مسیر استان پیش‌بینی شده است. موکب‌های استان از یک شنبه، 14 مهر فعالیت‌های خود را آغاز کرده و تا سه روز بعد از اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند.

دبیر ستاد اربعین استان ادامه داد: تاکنون در کشور بیش از یک میلیون و هشتصد و نود و یک هزار نفر در سامانه سماح کردند که بیش از 32 هزار و 720 نفر مربوط به استان مرکزی هستند. اجرای طرح نائب‌الشهید بزرگترین طرح کمیته فرهنگی است که در کنگره ملی نقش حضرت امام در دفاع مقدس و 6200 شهید استان رونمایی شد. ما بدهکار شهدا هستیم و اگر رشادت، شهامت و شجاعت شهدا نبود امروز پیاده‌روی اربعین به راحتی میسر نمی‌شد. زائران عکسی از شهید را همراه داشته و به نیابت از شهید زیارت می‌کنند.

تشریح اهم فعالیت‌های ستاد اربعین استان مرکزی/ انتقال فرهنگ زینبی(س)؛ رسالت بانوان در پیاده‌روی اربعین

امیدی از حضور روحانیون ثابت بدون دریافت وجهی در موکب‌های 61 گانه استان خبرداد و افزود: کمیته حمل و نقل ستاد اربعین نیز 150 اتوبوس پیش‌بینی کرده است که از 17 مهر ماه تا سوم آبان ماه وظیفه جابه‌جایی زائران را برعهده دارند. مکاتبات برای دو سرویسه شدن زائران انجام شده است تا زائران با مشکل مواجه نباشند. امید است اگر قرار بر دو مسیره بودن شد زائران به کرمانشاه و یا همدان اعزام شوند.

تشریح وظایف کمیته‌های ستاد اربعین استان مرکزی

وی در تشریح کمیته بهداشت و درمان هم گفت: اورژانس یک اتوبوس آمبولانسی، 6 دستگاه آمبولانس، 18 نفر نیروی کادر پزشکی را به مرز مهران اعزام می‌کنند و نماینده بهداشتی در موکب‌ها مستقر خواهند شد که بر روند طبخ غذا نظارت کامل صورت گیرد، 57 پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای و امداد هوایی در اربعین آمادگی کامل دارند. استقرار درمانگاه سپاه روح‌الله به همراه دو دستگاه آمبولانس و تجهیزات پزشکی در پایانه مرز مهران از دیگر اقدامات اجرایی است.

امیدی با بیان اینکه کمیته امداد و نجات توسط هلال احمر ساماندهی شده است افزود: 12 پایگاه ثابت به صورت شبانه‌روزی و 8 پایگاه سیار در محورهای مختلف و پرتردد استان، ارائه خدمات دارند. در مجموع امید است امسال سالی را بهتر در خصوص خدمت رسانی به زائران انجام دهیم؛ چراکه رهبر معظم انقلاب فرمودند اربعین جهانی شد و جهانی‌تر نیز خواهد شد، تلاش ما بر این است در کنار مردم جهت سازماندهی، برنامه‌ریزی هماهنگی‌های لازم صورت گیرد اجرای این حرکت عظیم تماما برعهده مردم است و ما فقط هماهنگ کننده هستیم.

وی آمار سال گذشته زائران اربعین را بیش از 58 هزار زائر بیان کرد و افزود: پیش‌بینی ما برای امسال رقمی بالغ بر 120 هزار نفر زائر است. اگر زائران تردد خود را به روزهای پایانی موکول نکنند بهتر می‌توانند از فضا استفاده کنند، خوشبختانه موکب‌ها هم از 14 مهر پذیرای زائران هستند.

مردم دنیا تشنه کشف حقایق هستند

اعظم محمدی، مسئول امور خواهران ستاد عتبات و عالیات استان مرکزی و مسئول کارگروه بانوان ستاد اربعین استان هم در این جلسه گفت: اربعین کنگره عظیم اسلامی و فرصت طلایی برای تبیین و ابلاغ پیام عاشوراست، در این ایام می‌توان معانی اسلامی را در جهان بسط و گسترش داد، بسیاری از مردم دنیا تشنه کشف حقایق هستند و نیاز است که ما انتقال‌دهنده فرهنگ ناب اسلامی باشیم.

وی تصریح کرد: بهره‌گیری از این ظرفیت ارزشمند جهت تقریب مذاهب توسط بانوان بسیار جای کار داشته و ضروری است مورد توجه قرار گیرد، به همین جهت کارگروه فرهنگی بانوان ستاد اربعین استان از تیرماه سال جاری فعالیت خود را با حضور نمایندگان برخی از دستگاه‌های فرهنگی آغاز کرده است.

محمدی اظهار کرد: براساس وظایف ابلاغی نیروها فراخوان شده و کار انجام شد، وظایف اصلی ما در کارگروه این است که تعامل مستمر با کمیته فرهنگی آموزشی استان داشته باشیم. هدایت، سازماندهی، رصد و پیگیری برنامه‌های فرهنگی ویژه بانوان را عهده‌دار هستیم.

تشریح اهم فعالیت‌های ستاد اربعین استان مرکزی/ انتقال فرهنگ زینبی(س)؛ رسالت بانوان در پیاده‌روی اربعین

وی بابیان این نکته که شناسایی ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌ها برعهده ما است، اظهار کرد: بهره‌مندی از اقدامات فرهنگی انجام شده توسط دستگاه‌ها با تعامل بین‌دستگاهی، تبیین اهداف کارگروه، شناسایی گروه‌های مرجع از اهم وظایف تعریف شده برای کارگروه بانوان است.

اعزام مبلغان خانم در موکب‌ها

محمدی با اشاره به اینکه گروه‌های مرجع با زائران قبل از اعزام جلساتی دارند، از اعزام مبلغان خانم در موکب‌ها خبر داد و افزود: گروه‌های مرجع بایدها و نبایدهای سفر اربعین و رعایت آداب و رسوم را برای بانوان به ویژه زائر اولی‌ها قبل از حرکت تشریح می‌کنند و الزامات و محدودیت‌ها در قالب جلسه توجیهی آموزشی برای بانوان بازگو می‌شود. مبلغان آموزش دیده در موکب‌ها هم در زمینه توصیه به بانوان، پاسخگویی به مسائل شرعی و .. فعالیت دارند.

وی بیان کرد: برگزاری کمیسیون‌های تخصصی برای موکب‌داران داخل و خارج از کشور، دعوت از پژوهشگران حوزه علمیه و دانشگاه جهت شرکت در مسابقه مقاله‌نویسی، دعوت از هنرمندان در سوگواره عبرات، پیگیری مصوبات از جمله برنامه‌های در دستور کار است.

یک سوم زائران اربعین بانوان هستند

محمدی هدف از تشکیل کارگروه با توجه به حذف روادید را خدمت هرچه بیشتر به زائران دانست و ابراز کرد: امسال با حجم گسترده‌تری از بانوان در پیاده‌روی اربعین مواجه هستیم و بی‌شک باید برای آنان برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد. هرسال یک سوم زائران اربعین بانوان هستند و با توجه به اینکه انتقال فرهنگ زینبی رسالت اصلی بانوان محسوب می‌شود لذا لازم است که برنامه‌هایی جهت تبیین وظایف لحاظ شود.

وی بابیان این نکته که الزامات، بایدها و نبایدها را از کتاب اربعین استخراج و در اختیار بانوان قرار می‌دهیم، اظهار کرد: هر کشوری دارای آداب و رسوم خاص خودش است و این مهم باید اطلاع‌رسانی شود. رعایت آداب میزبانی مردم عراق، رعایت مسائل اخلاقی و اسلامی، توجه به نماز اول وقت، ترویج و گسترش فرهنگ و معارف اهل‌بیت(ع)، نهضت امام حسین(ع) و اربعین و جهانی کردن فرهنگ عاشورا، تقویت اتحاد اسلامی و همگرایی مذهبی از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

وی تبیین اربعین به عنوان فرصت برای تبیین و ابلاغ پیام عاشورا را از اهم اهداف کارگروه فرهنگی بانوان دانست و افزود: تبیین برای ابلاغ فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی، همسو کردن نگرش‌ها و ایجاد وحدت بین مسلمانان از دیگر اهداف به شمار می‌آید. ارتقای روحیه همین نیست که در پیاده‌روی اربعین شرکت داشته باشیم باید در ماه‌های بعد از اربعین هم صیانت شود.

امین‌الله رضایی، مدرس و پژوهشگر تاریخ اسلام هم در ادامه نشست بیان کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های جامعه اسلامی این است که برای شناسایی الگوی اسلامی تلاش کنیم و در قرآن کریم هم الگوهایی متناسب با جنسیت‌های مختلف مطرح است به طور مثال در رابطه با پیامبر(ص) می‌فرماید؛ «لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَةٌ حَسَنَةٌ». الگوی بی‌مانند برای بانوان هم بزرگانی همچون حضرت زینب(س)، حضرت زهرا(س) و حضرت مریم(س) معرفی می‌شود.

حضور بانوان در بخش‌های مختلف جامعه امری ضروری است

وی ادامه داد: از صدر اسلام شخصیت‌هایی همچون حضرت خدیجه کبری(س) و حضرت فاطمه(س) در صحنه‌های مختلف اجتماعی حضور داشتند و حضور آنان در صحنه اجتماعی و سیاسی دلالت براین دارد که نمی‌توانیم زن را از ورود به عرصه‌های مختلف جامعه حذف کنیم. اگر قرار بر حذف بانوان بود قطعا پیامبر اسلام(ص) در سنت و روش خود این کار را انجام می‌داد؛ لذا حضور بانوان در بخش‌های مختلف جامعه امری ضروری، شرعی و حتمی است.

تشریح اهم فعالیت‌های ستاد اربعین استان مرکزی/ انتقال فرهنگ زینبی(س)؛ رسالت بانوان در پیاده‌روی اربعین

رضایی بابیان اینکه بانوان در نظر داشته باشند حضور آنان در اجتماع با در نظر گرفتن پاره‌ای از ملاحظات و شرایط است، اظهار کرد: وقتی قافله اسرا وارد شام می‌شود به دلیل تبلیغات گسترده امویان برای حذف سنت پیامبر و حضرت امیر(ع) مردم برای دیدن آنان آذین بسته و جشن گرفتند و پای‌کوبی می‌کردند، سعد ساعدی یکی از صحابه پیامبر(ص) نقل می‌کند وقتی از زیارت بیت‌المقدس باز می‌گشتم وارد شام شدم فضا را شلوغ دیدم سؤال کردم عید خاصی دارید گفتند نه، این اسرا اهل‌بیت پیامبر(ص) هستند که وارد شام شدند، برای زیارت این بزرگان وارد شده و خود را معرفی کردم اولین درخواست حضرت سکینه(س) با اینکه حجاب ایشان کامل بود این بود که ای سعد اگر پول همراه داری به نیزه‌داران حامل سرهای بریده بده تا از محمل‌های بانوان فاصله بگیرند که ما از نگاه‌های مردم در عذاب هستیم.

بانوان در پیاده‌روی اربعین حجاب را بر هر چیزی مقدم بدارند

وی ادامه داد: تقاضای حضرت سکینه(س) و دیگر بزرگان نشان‌گر این است که آنان در سخت‌ترین شرایط صیانت از حجاب، عفاف و حیا را مدنظر داشتند، حتی در قصر یزید حضرت زینب(س) می‌فرماید؛ آیا عدالت است زنان شما در پرده باشند و اهل‌بیت رسول‌الله(ص) در مقابل مردم. توجه به این نکات ظریف اما مهم دلالت بر این دارد که بانوان در پیاده‌روی اربعین باید حجاب خود را مقدم بر هر موضوع دیگری بدانند.

رضایی با اشاره به تبلیغات گسترده دشمنان مبتنی بر عدم حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین هم گفت: بخش عظیمی از جامعه ما را زنان تشکیل داده و دشمنان از هر فرصتی برای دور نگه داشتن بانوان از عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهند. در صورتی‌که نقش بانوان در نهضت مشروطه، مبارزه با کشف حجاب، پیروزی انقلاب، دوران دفاع مقدس، سازندگی و حتی اردوهای جهادی قابل اغماض نیست.

بانوان پرچم‌داران راهیپمایی بزرگ اربعین هستند

وی افزود: دشمن با تحلیل‌های ضد دینی و اسلامی قصد دارد اربعین که بیداری اسلامی است را کمرنگ جلوه دهد و لذا تبلیغات گسترده‌ای را در خصوص بانوان انجام می‌دهد. آنان برای اقامه سیاست‌های استکباری خودشان و کمرنگ جلوه دادن فرهنگ عاشورا و اربعین، شبهات و ادعاهای پوچ و بیهوده را برای عدم حضور بانوان بیان می‌کنند. خود آنان می‌دانند حضور بانوان حضور آقایان را در اربعین پررنگ‌تر خواهد کرد زیرا بانوان پرچم‌داران راهیپمایی بزرگ اربعین هستند.

امیدی در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص وجود مشکلات موجود هم اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین، حرکتی فراملی است و مشکلاتی را قطعا دارد و این مشکلات در دوره‌های مختلف با هم متفاوت است، در دوره‌ای اگر فردی سفر زیارت اربعین می‌رفت دست‌هایش را قطع می‌کردند اما بازهم مردم به کربلا عزیمت می‌کردند. هرچند ما در این دوران رشد و شکوفایی تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم اما مشکلاتی وجود دارد.

وی بابیان این نکته که مردم ما دقیقه نودی هستند و برای گرفتن گذرنامه روزهای آخر هجوم می‌آورند، ادامه داد: حجم سنگین مردم در روزهای منتهی به اربعین باعث می‌شود گذرنامه‌ها در مدت زمان بیشتری آماده شود، هرچند دوستان ما تلاش دارند این مشکل را رفع کنند.

مردم انتظار نداشته باشند صفر تا صد سفر رایگان باشد

امیدی افزود: مردم انتظار نداشته باشند صفر تا صد سفر رایگان باشد، حتما توشه‌ای برای خود در نظر داشته باشند، هرچند موکب‌ها خدمت‌رسانی دارند اما به امید رایگان بودن صرف نباشند، به قول بچه‌های جنگ جیره جنگی همراه داشته باشند؛ چراکه کرایه‌های عراق بسیار سنگین است و ممکن است ماشین در اختیار نداشته باشند و باید کرایه را پرداخت کنند. باید در نظر داشت شور حسینی که در پیاده‌روی اربعین موج می‌زند به شعور حسینی تبدیل شود؛ رعایت حجاب، اقامه نماز اول وقت نهفته در شعور حسینی است که باید اقامه شود.

وجود موکب‌های اختصاصی بانوان

اعظم محمدی، مسئول کارگروه فرهنگی ستاد اربعین استان هم در ادامه مطالب خود گفت: برای رفاه حال زائران هم موکب‌های مشترک و هم موکب‌های خاص بانوان دیده شده است، تا کنون 66 موکب در سامانه ثبت شده و دارای شناسنامه هستند. در استان 12 موکب مشترک جهت اسکان و تغذیه برای بانوان و آقایان فعال است. در نجف موکب مشترک نداریم اما در صحن حضرت زهرا(س) موکب‌هایی از دیگر استان‌ها حضور دارند که می‌توانند استفاده کنند. از نجف تا کربلا 5 موکب مشترک، در کربلا هم 5 موکب مشترک، کاظمین یک موکب مشترک و دو موکب مختص به بانوان در کربلا استقرار دارند.

وی بابیان اینکه 180 خادم در موکب‌های مشترک خارج از کشور و 150 خادم در موکب‌های داخل کشور به کارگیری شدند، تصریح کرد: در موکب‌ها علاوه بر ارائه خدمات اسکان و غذا، خدمات فرهنگی از جمله برپایی نمایشگاه اربعین، قصه گویی، نمایشگاه عفاف و حجاب، عرضه محصولات فرهنگی، آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی، پاسخ به سؤالات شرعی، آموزش آداب زیارت، توصیه‌های فرهنگی، توجیه عملکرد ستاد عتبات، واکس زدن کفش زائران نیز ارائه می‌شود.

محمدی در خصوص طرح نائب‌الشهید هم گفت: امسال برای اولین بار شهدای خانم استان را بانوان به عنوان نائب شهدا باشند، اسامی شهدا از بنیاد شهید اخذ شده و در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

مقدمات اقامه نماز جماعت برای بانوان فراهم شود

امین‌الله رضایی، مدرس و پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه مبحث خود گفت: در سفرهای مکرر به عتبات و عالیات آسیب‌شناسی‌هایی را به صورت میدانی مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌ام، یکی از آسیب‌های موجود عدم فضای کافی و مناسب برای حضور بانوان در نمازهای جماعت است، اگر اماکنی مناسب برای اقامه نماز در نظر گرفته شود قطعا تعداد بیشتری از آنان رغبت به اقامه نماز به جماعت دارند، بهتر است به تهیه مقدمات اقامه نماز جماعت برای بانوان بیشتر توجه شود.

وی با تأکید بر اینکه اقامه نماز اول به بهانه رسیدن زودتر به کربلا نباید فراموش شود، اظهار کرد: خداوند به حضرت زینب(س) ولایت تکوینی داده است چراکه خداوند در حدیثی قدسی می‌فرماید؛ «وَرَدَ فِی الْحَدِیثِ الْقُدْسِیِ‏ یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا غَنِیٌّ لَا أَفْتَقِرُ أَطِعْنِی‏ فِیمَا أَمَرْتُکَ‏ أَجْعَلْکَ غَنِیّاً لَا تَفْتَقِرُ یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا حَیٌّ لَا أَمُوتُ أَطِعْنِی‏ فِیمَا أَمَرْتُکَ‏ أَجْعَلْکَ حَیّاً لَا تَمُوتُ یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا أَقُولُ لِلشَّیْ‏ءِ کُنْ فَیَکُونُ*- أَطِعْنِی‏ فِیمَا أَمَرْتُکَ‏ أَجْعَلْکَ تَقُولُ لِشَیْ‏ءٍ کُنْ فَیَکُونُ‏؛ اى فرزند آدم! من غنى هستم و احساس نیاز نمی‌کنم، تو در فرمان‌هایم مرا اطاعت کن تا تو را نیز غنى گردانم و نیازمند نشوى. اى فرزند آدم! من زنده‌اى هستم که نمی‌میرم، در فرمان‌هایم اطاعتم نما تا تو را زنده‌اى گردانم که نمیرى. اى فرزند آدم! من به هر چیزى بگویم باش، موجود خواهد ‌شد، تو در فرمان‌هایم اطاعتم کن تا تو را به مقامى برسانم که به هر چه گفتى باش، موجود می شود»

وی ادامه داد: ولایت تکوینی در سایه نماز، عبادت و تسلط بر هوای نفس به وجود می‌آید، امام باقر(ع) می‌فرمایند؛ در کوفه همه مردم هلهله کرده بودند و زنگ‌ها نواخته می‌شد که حضرت زنیب(س) نتواند سخنرانی کند اما ایشان تنها با نگاهی باعث شد که نفس مردم در سینه حبس و زنگ‌ها از صدا بیفتند و این از نشانه‌های ولایت تکوینی است و هر فردی که پرهیزگار باشد و خدا را عبادت مخلصانه کند مورد عنایت خاص قرار می‌گیرد.

رضایی گفت: در مسیر کربلا افرادی زائران را به خانه‌های شخصی خود دعوت می‌کردند، بانوان و بدون محرم این دعوت را اجابت می‌کردند با وجود اینکه موکب‌های متعدد و خوبی در مسیر قرار دارند رفتن آنان از نظر عقلی پسندیده نیست، هرچند تاکنون گزارشی از مشکلات در این بخش نداشته‌ایم اما بیان این سخنان برای پیشگیری است. بانوان مکان‌هایی برای اسکان در نظر بگیرند که قانونی بوده و تحت نظر سازمان حج و زیارت باشد.

بانوان تنها با کاروان‌ها سفر کنند

وی برلزوم سفر بانوان تنها با کاروان تأکید کرد و افزود: سفر با کاروان از بروز بسیاری مشکلات می‌کاهد، کاروان یکی از راه‌های امنی است که مشکلات و آسیب‌ها را برطرف می‌کند. گاه کاروان‌هایی مشتمل بر 40 خانم سفر می‌کنند که بانوان کمتر برای تردد دچار مشکل می‌شوند. تا مرز ایران مشکل خاصی برای بانوان نیست اما از مرز به آن طرف مشکلات بسیاری را برای سوار شدن به وسایل نقلیه و رفتن به نجف و کاظمین دچار مشکلاتی می‌شوند بی‌شک اگر با کاروان تردد کنند جابه‌جایی با وسایل تقلیه در عراق با سهولت بیشتری همراه است.

اعزام زائران از طریق مساجد

محسن امیدی در خصوص اعزام زائران از طریق مساجد هم گفت: برای کاروان‌ها و دفاتر مجوزهای قانونی صادر می‌شود که می‌تواند با توجه به ضوابط افراد با مراجعه به دفاتر نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. اگر زائران از طرف مساجد قصد عزیمت دارند باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند، در صورت ثبت‌نام در این سامانه افراد مشمول بیمه و استفاده از خدمات بهداشت و درمانی می‌شوند، در غیر این صورت آزاد سفر می‌کنند و ممکن است مشمول بیمه نشوند.

وی ادامه داد: ثبت‌نام زائران در سامانه سماح باعث می‌شود آمار ما دقیق‌تر باشد و اگر اشکالی در اسکان و تغذیه و دیگر موارد وجود دارد با سرعت بیشتری رفع کنیم.

امیدی از مشارکت خیرین برای اعزام زائران به ویژه زائراولی‌ها از قشر محروم و کم‌برخوردار خبرداد و گفت: با توجه به اینکه بودجه‌ای در این خصوص در نظر گرفته نشده است، افراد علاقمند می‌توانند جهت اعزام با مساجد هماهنگ کنند در صورتی‌که خیرینی اقدام به این کار کرده باشند قطعا می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. اداره کل اوقاف و سازمان عتبات هم در اعزام افراد بی‌بضاعت خدماتی را ارائه می‌دهند. سازمان عتبات می‌تواند بین زائر اولی‌ها با خیرین ارتباطی ایجاد کند تا افراد راحت‌تر به این سفر رهسپار شوند.

امیدی اضافه کرد: تمام دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب حوزه علمیه که امسال قصد سفر به عتبات را داشته باشند در ایام اربعین می‌توانند بدون سپرده وثیقه درخواست گذرنامه داده و از کشور خارج شوند.

محمدی هم در ادامه سخنان بیان کرد: بنده پیشنهاد مؤکد دارم بانوان با کاروان سفر کنند، بانوان با مسئولیت مسئول گروه به زیارت دوره‌ای مشرف شوند، مسئولان کاروان‌ها برای زائران کارت صادر کنند حتما کپی از شناسنامه کارت ملی و پاسپورت داشته باشند که در صورت گم شدن مدارک اصلی، کپی مدارک برای دریافت گذرنامه موقت از آن استفاده شود.

توصیه‌های ضروری به بانوان

وی ادامه داد: توجه به مهر ورود و خروج، ثبت‌نام در سامانه سماح، پرهیز از اسراف، دریافت غذای کودک برای فرزندان، رعایت آداب زیارت، عدم همراه بودن پول زیاد، رعایت عفاف و حجاب، دریتفت میان‌وعده از موکب‌های عراقی در صورت دعوت، خودداری کنند، از دریافت داروی زیاد، توجه به نماز اول وقت، همراه داشتن مقداری خرما، بادام و انجیر خشک، عدم سکونت زیاد در منازل عراقی‌ها، رعایت نظافت، رعایت نظم و انضباط در مرزهای ایران و عراق، پرهیز از گرفتن عکس از مناطق نظامی از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد.

محمدی به نقش بانوان در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در استان 700 خادم خانم مشغول فعالیت هستند، تمامی شهرستان‌ها مدیر واحد خواهران دارند که تکلیف نظارت را عهده دارند، این افراد وظیفه جذب خیرین برای نذرورات را برعهده دارند. این نذورات در قالب وجوه نقدی یا هدیه طلاجات است که خود فرد بانی نحوه هزینه‌کرد را اعلام می‌کند. 40 درصد آورده‌های ما هر سال توسط بانوان با پرداخت وجوهات نقدی یا اهدای طلا تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: برخی از افراد علاقمند هستند یک متر از صحن حضرت زینب(س) یا صحن حضرت زهرا(س)در کربلا به نام خودش یا فرد دیگری باشد و سند افتخار دریافت کند اما با وجود اینکه برای هر متر باید 3 میلیون تومان پرداخت کند از این فیض محروم می‌شود، عتبات با همکاری بانک انصار درصدد است این مبلغ را متناسب با وضعیتی افراد قسط‌بندی کند در پایان اقساط 36 ماهه هم سند افتخار برای او صادر می‌شود.

محمدی از ساخت دو نیم ضریح واگذار شده به استان برای سرداب غیبت امام زمان(عج) در سامرا خبرداد و افزود: قرار براین است 50 درصد کار توسط مردم خیر زرندیه و 50 درصد توسط مردم اراک تهیه شده است. کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند که افراد می‌توانند برای مشاهده روند کار به کارگاه مراجعه کنند.

محمدی به آیه 32 سوره مبارکه«حج» که می‌فرماید؛ «ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ این است (سخن حق) و هر کس شعائر (دین) خدا را بزرگ و محترم دارد این از صفت دلهای باتقواست» و آیه 23 سوره«شوری» «قُلْ لَّا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى، بگو: من از شما بر این (رسالت خود) هیچ مزدى جز مودّت نزدیکانم را نمى ‏خواهم» استناد کرد و افزود: راه شناخت ائمه را باید بشناسیم و به دیگران معرفی کنیم. ورود به ساخت‌و‌سازها و توسعه حرم‌های مطهر است که می‌تواند به توسعه فرهنگ حسینی و علوی کمک کند؛ چراکه هرچه اماکن از امکانات بیشتری برای زائر برخوردار باشند قطعا زائر بیشتری را جذب می‌کنند.

ضرورت حفظ حریم و حرمت حجاب

رضایی، پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه مبحث خود در خصوص آسیب‌ها اعلام کرد: حضور بانوان در ورودی کربلا به دلیل کثرت زوار در روزهای پایانی اقدام پسندیده‌ای نیست، ازدحام در روزهای منتهی به اربعین به حدی است که تردد برای بانوان بسیار سخت است و گاه شاهدیم چندین خانم بین خیل گسترده‌ای از آقایان قرار می‌گیرد، بنده خودم شاهد بودم بانوان در حجم سنگین جمعیت قادر به کنترل حجاب نبودند و روسری از سرشان باز شد یا اینکه قصد دارند بین‌الحرمین مشرف شوند، بانوان در نظر داشته باشند رفتن به حرم و رساندن خود به بین‌الحرمین مستحب است اما حفظ حرمت، حریم و حجاب برای بانوان واجب است، بانوان از مسیرهایی که اختلاط زن و مرد بسیار است حضور پیدا نکنند؛ چراکه خلق این تصاویر در کشور عراق و در انظار عراقی‌ها با وجود حساسیت آنان روی زنانشان کار پسندیده‌ای نیست، این رفتارها با انتقال پیام عاشورا و فرهنگ حسینی(ع) تناسب ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه ابزاری برای تبیین فرهنگ عاشورا و اربعین استفاده شود، اظهار کرد: بی‌شک برای این مراسم(پیاده‌روی اربعین) بودجه دولتی در نظر گرفته نشده است و تمامی خدمات مردمی است و با توجه به حضور نهادهای مردمی لازم است افراد تأثیرگذار در جامعه همچون هنرمندان، مروجان و مبلغان دینی ورود پیدا کرده و با طرح موضوعاتی از دید هنری توسط هنرمندان و ارائه مبانی دینی توسط مبلغان مردم را به رعایت آداب زیارت ترغیب کنند.

این مدرس دانشگاه بابیان اینکه جریان‌سازی اربعین و عاشورا می‌تواند در سبک زندگی اسلامی تأثیرگذار باشد، گفت: در جریان عاشورا افرادی برای منصرف کردن امام حسین(ع) پیش‌قدم شدند اما ایشان فرمودند خداوند دوست دارد مرا کشته ببیند و با طرح موضوع کشتن 70 نبی توسط قوم بنی‌اسرائیل بیان فرمودند من در مدینه هم بمانم کشته می‌شوم و راه نجاتی برای من نیست، یا باید بیعت کنم یا باید بجنگم و چه بهتر این اتفاق در مکانی اتفاق بیفتد که تأثیرگذاری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) هم به این موضوع واقف بود و با این بینش و فهم دقیق همراه قافله از مدینه حرکت و به سمت کربلا عازم شدند تا پیام‌رسان خوبی برای کربلا و واقعه عاشورا باشند، ولایت‌مداری ایشان از موضوعات مورد توجه است، همچنین شهامت و شجاعت ایشان در فرهنگ عاشورا ذکر شده است اما مدیریت و تدبیر بهنگام ایشان از جمله حلقه‌های مفقوده‌ای است که به آن پرداخته نشده است.

ویژگی‌های خانواده عاشورایی برای خانواده‌ها بازگو شود

رضایی افزود: نهضت عاشورا را نمی‌توان صرفاً یک رخداد دانسته و به آن در قالب فرهنگ متعالی نگاه کنیم، در بطن این فرهنگ سبک زندگی عاشورایی و تربیت خانواده عاشورایی نهفته است که باید برای خانواده‌ها بازگو شود. در این سبک معیارهای شناخت سره از ناسره، ارجح دانستن مرگ با عزت، حجاب، تسلیم بودن به رضای خدا و ... وجود دارد که برای نوجوانان و جوانان به ویژه خانواده‌های جوان باید بیان شود. بانوان جوان باید بدانند حضرت زینب(س) چه کارهایی انجام دادند تا با تأسی از ایشان پیام‌رسان خوبی برای فرهنگ عاشورایی باشند.

وی به سالروز شهادت حضرت رقیه(س) نیز اشاره کرد و افزود: داشتن عطوفت و مهربانی از شاخصه‌های رفتاری و عملی خاندان بنی‌هاشم است، پیامبر(ص)، حضرت امیر(ع)، امام حسین(ع) به فرزندان خود به ویژه دختران احترام خاصی قائل بودند، امام حسین حبیب‌الله است یعنی همیشه چشمش و امیدش به معشوق است و همین عشق به معبود باعث شد تا راحت‌تر دل از فرزندان خود به ویژه رقیه(س) و سکینه(س) بکند و به دیدار الله بشتابد، صبر حضرت رقیه(س) بر مصیبت شهادت پدر بسیار بزرگ است و دختران کودک و نوجوان شهدای مدافع حرم با تأسی از ایشان بر نبود پدر آرام می‌گیرند.

رضایی بابیان اینکه علت قیام اباعبدالله(ع) بر اهل علم و دانش پوشیده نیست اما این تبیین در نزد توده مردم کمتر بیان می‌شود، اظهار کرد: امام حسین(ع) برای برقراری حکومت اسلامی قیام کرد، حکومت حق تصرف بر امورات مردم است و این حق تصرف را تنها خداوند در اختیار دارد و تفویض آن به انبیاء و ائمه شده است، هدف از قیام حکومت بود که در سایه حکومت دینی امر به معروف و نهی از منکر کرد تا اصلاح سنت جدش تحقق پیدا کرده است، حکومت در پیام عاشورا کمتر پرداخته بود.

امیدی، دبیر ستاد اربعین استان مرکزی در بخش پایانی سخنان خود اضافه کرد: امسال با توجه به حذف ویزا متقاضی زیارت بسیار زیاد است و اعزام به عتبات تقریبا از محرم اغاز شده است هر روز بین 20 تا 25 هزار زائر از مرز عبور کردند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود آماده نبودن زیرساخت‌ها برای حجم بالای مسافران در زمانی زودتر از زمان مقرر است، از طرفی به مردم توصیه اعزام‌های زودتر داده می‌شود اما زیرساخت‌ها از 14 مهر یا 15 مهر مهیا شده است، این مشکل در دستور کار ستاد اربعین استان قرار گرفته است که ان‌شاءالله برای سال آینده این مشکل رفع شده و زیرساخت زودتر از زمان فعلی در اختیار زوار قرار گیرد.

امیدی نرخ کرایه اتوبوس‌ها تا مرز مهران را 80 هزار تومان و اتوبوس‌های vip را 120 هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر راننده‌ای از رقم مصوب بیشتر دریافت کرد زائران می‌توانند به پایانه‌های مسافر‌بری، ستاد اربعین استان و یا پلیس‌راه اطلاع‌رسانی کنند تا با فرد خاطی برخورد شود.

محمدی نیز در پایان سخنان خود با بیان اینکه زائران نذورات خود را جهت توسعه زیرساخت‌های موجود به ستاد عتبات استان تحویل دهند افزود: مردم نذورات خود را می‌توانند به شماره‌حساب 1310.2059877.1 نزد بانک انصار واریز کنند، شماره کارت عتبات نزد بانک ملی 6037991199538996 است.

انتهای پیام
captcha