نقش مهم آموزش‌وپرورش در آگاه‌سازی دانش‌آموزان از خطرات ایدز
کد خبر: 3848810
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

نقش مهم آموزش‌وپرورش در آگاه‌سازی دانش‌آموزان از خطرات ایدز

گروه اجتماعی ــ معاون استاندار مرکزی آموزش و پرورش را از جمله دستگاه‌ها برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان از بیماری ایدز دانست و بر لزوم آگاه شدن دانش‌آموزان از خطرات ایجاد این مشکل در جامعه تأکید کرد و افزود: آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر می‌توانند در این زمینه گام‌های مؤثری بردارند.

ورودی به بیماری ایدز مسدود شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی، امروز 17 مهر در جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری این استان برگزار شد با اشاره به تأمین وعده ناهار 40 نفر از بانوان آسیب‌پذیر تا پایان سال، گفت: با توجه به اینکه 99 درصد مردم از بیماری عفونی ایدز مصون هستند لذا نیازمند پیشگیری اولیه هستیم تا آمار افزایش پیدا نکند.

وی با طرح این سؤال که برای حفاظت و ادامه صیانت از اکثریت مطلق مردم که مبتلا به این بیماری نیستند چه باید کرد، اظهار کرد: ورودی به بیماری باید کاهش و حتی مسدود شده و نرخ شیوع را کاهش دهیم.

اکرمی اضافه کرد: ورود ما به این بیماری نیازمند بازنگری است، از روز اول این بیماری به گونه‌ای مطرح شد که بازدارندگی را ایجاد تا مردم از آزمایش دادن واهمه داشته باشند، در صورتی‌که این بیماری همچون بیماری‌های سخت دیگر است که مردم برای درمان راحت به آزمایشگاه‌ها جهت آگاهی از سلامت خود مراجعه می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در رابطه با بیماری ایدز بازدارندگی جمعی مشاهده می‌شود و آنهم به این دلیل است که ما ورود مناسب نداشته‌ایم و برای ورود به این بیماری دچار خودسانسوری می‌شویم. در پیشگیری اولیه وزارت بهداشت به عنوان متولی امر و سایر دستگاه‌های اجتماعی باید با دقت و جدیت به آن بپردازند.

اکرمی افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود تا بازدارندگی‌ها بین آحاد مردم جامعه وجود نداشته باشد و همه افراد در معرض خطر خودشان داوطلبانه اقدام به آزمایش کنند، راهکارهای پیشگیری اولیه باید تدوین، احصا و عملیاتی شود.

معاون استاندار مرکزی در تشریح پیشگیری ثانویه هم گفت: افراد مبتلای غیر شناسایی شده در جامعه تردد دارند و قطعا این ویروس را گسترش می‌دهند مسئولان باید با آگاهی‌بخشی و ایجاد حس امنیت بین افراد در معرض خطر که خودشان از بیماری خود اطلاعی ندارند برای آزمایش اقدام کنند با اقدام ما و حضور داوطلبانه آنان هم خود فرد درمان‌ شده و هم سایرین را بیمار نمی‌‌کند.

اکرمی لزوم طراحی راهکارهای به‌روز و علمی برای عدم گسترش ویروس ایدز در جامعه را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید تصمیم‌های درست حتی اگر سخت باشد اتخاذ شود. در حال حاضر با وجود اطلاعات موجود چه باید کردها باید مورد توجه قرار گیرد، ما مسئولان بررسی کنیم چه تصمیم‌هایی اخذ شود تا پیشگیری‌های اولیه و ثانویه در جامعه محقق شود.

وی آموزش و پرورش را از جمله دستگاه‌ها برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان از بیماری ایدز دانست و بر لزوم آگاه شدن دانش‌آموزان از خطرات ایجاد این مشکل در جامعه تأکید کرد و افزود: آموزش و پرورش با همکاری علوم پزشکی و هلال احمر می‌توانند در این زمینه گام‌های مؤثری بردارد. جامعه 270 هزار نفر دانش‌آموزی استان را از هم‌اکنون آگاه سازیم، لازم هم نیست شیوه‌های آموزشی پیچیده باشد می‌توان خیلی واضح و شفاف توضیح داد تا خودمراقبتی در جامعه ایجاد شود. تا پایان مهر ماه برنامه عملیاتی در این حوزه برای سال تحصیلی پیش‌رو تدوین شود که نتایج آن در جلسات پایان سال ارائه خواهد شد.

اکرمی به برنامه‌های انجام شده توسط بهزیستی استان هم اشاره کرد و افزود: صدا و سیما آمادگی دارد دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌های خود را به صدا و سیمای استان ابلاغ کند، برای گام برداشتن در این حوزه باید از ایجاد حس نگرانی جلوگیری کرد و از طرف دیگر جامعه در این بخش احساس مسئولیت کند و این مهم در سایه آگاهی رقم می‌شود.

وی همچنین استفاده از فضای مجازی را برای بیان این مشکل و جلوگیری از پیامدهای این رخداد مهم ارزیابی کرد و افزود: کلیپ‌های آموزشی در این حوزه‌ها باید مستمر باشد تا منتج به نتیجه مطلوب شود، تهیه محتوا با دانشگاه علوم پزشکی و انتشار برعهده اداره کل امور اجتماعی استانداری باشد.

اکرمی افزود: نشستی با حضور رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شود، تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا حتی یک انسان به دلیل کمبود اعتبارات مبتلا نشود. دانشگاه‌ها هم در این خصوص در مراکز تحت اختیار طرح موضوع کنند تا دانشجویان هم اطلاعات خود را افزایش دهند.

وی بابیان این نکته که مراجعه به مراکزdic  کم شده است و یکی از علل آن به کمبود اعتبارات و بخشی دیگر به تصمیمات استانی باز می‌گردد، اظهار کرد: خبرنگاران، علوم پزشکی، اداره کل امور اجتماعی و بهزیستی با هم‌فکری روند مراجعه افراد به این مراکز را افزایش دهند.

اکرمی ادامه داد: برای پرداختن به مباحث مختلف منتظر برگزاری جلسات نباشیم، تهیه 40 غذا اگر همان روزهای اولیه به بنده اطلاع می‌دادید همان روز حل می‌شد. ما مسئولان در رابطه با کاهش مراجعه افراد به مراکز dic مسئولیم همه ما در این رابطه هم مسئولیت قانونی و هم مسئولیت شرعی داریم، جان و سلامت مردم و به دنبال آن حفاظت از سلامت جامعه برای ما بسیار حائز اهمیت است و تکلیف برعهده ماست.

انتهای پیام
captcha