5 پیشنهاد برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی
کد خبر: 3848844
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
سپهدار رهنما تشریح کرد:

5 پیشنهاد برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی

گروه اقتصاد ــ کارشناس پولی و بانکی اظهار کرد: ایجاد تعاملات بیشتر با کشورها و حذف دلار از معاملات خارجی ایران، تشکیل و انعقاد پیمان‌های پولی چندجانبه و استفاده نکردن از سوئیفت و تعامل با کشورهایی که به لحاظ روابط با آمریکا مشکل دارند همانند چین، هند، ترکیه و روسیه از راهکارهای مقابله با تحریم‌ها علیه بانک مرکزی هستند.

به گزارش ایکنا، دولت آمریکا در هفته‌های اخیر و در اقدامی غیرمنتظره تحریم‌های جدیدی علیه اقتصاد ایران به ویژه بانک مرکزی در نظر گرفت. البته چند سال است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تحریم مواجه بوده اما در تحریم‌های اخیر این بانک به حمایت از تأمین مالی تروریسم هم متهم شده و همین موضوع هم کار را مقداری سخت‌تر می‌کند. اینکه آیا اساساً می‌توان بانک‌های مرکزی را مورد تحریم قرار داد یا خیر؟ موضوعی است که از منظر قوانین و مقررات بین‌المللی نیازمند بررسی‌های بیشتر است. همچنین آن‌گونه که از شواهد پیداست هدف اصلی آمریکا از این اقدام نه تنها فشار بر دولت بلکه فشار بر مردم ایران است.

برای بررسی بیشتر این موضوع با سپهدار رهنما، کارشناس پولی و بانکی و مدیر مسئول مجله «راهبردهای نوین بانکداری» به گفت‌‌وگو نشستیم که وی در ابتدا به ایکنا گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا چند سالی است روز به روز در حال تشدید است و هر روز ابعادی جدید از این فشارها مشخص می‌شود. تحریم جدید آمریکا و فشارهای اقتصادی شدیدی که به جمهوری اسلامی ایران به ویژه بانک مرکزی وارد می‌شود نمونه‌ای آشکار از اعمال آخرین فشارهای آمریکاست که مستقیم منافع مردم را نشانه گرفته است.

اهداف آمریکا از تحریم بانک مرکزی

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اصولاً تحریم بانک مرکزی به دلیل اینکه تبادلات خارجی به ویژه در بحث سلامت، دارو و ... از طریق این نهاد انجام می‌شود تلاطم‌هایی در معیشت و نرخ ارز و عدم ثبات اقتصادی کشورها را دربردارد و لذا اصولاً چنین کاری اخلاقی نیست و نباید به این نحو علیه هیچ کشوری انجام شود.

رهنما با اشاره اهداف پشت پرده آمریکا از فشار اقتصادی بر ایران یادآور شد: تحریم‌های شدید بانکی و نفتی دو مقوله است که آمریکا به شدت روی آن پافشاری می‌کند و بعضی اعتقاد دارند که این اقدام آمریکا در وارد کردن فشارهای اقتصادی به ایران، با هدف راضی کردن عربستان و دوشیدن منافع ملی این کشور است.

بهانه‌های ناصحیح آمریکا برای تحریم بانک مرکزی ایران

مدیر مسئول مجله «راهبردهای نوین بانکداری» بیان کرد: رئیس جمهور آمریکا هم بارها اعلام کرده که به جای توسل به جنگ نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور کارساز است و این تحریم بانک مرکزی به خاطر حمایت‌های مالی بانک مرکزی ایران از حزب‌الله لبنان و ... است.

یکی از فشارهایی که معمولاً در زمان تحریم بانک مرکزی متصور است عدم تعادل و افزایش نرخ ارز است. دولت و بانک مرکزی باید به شدت روی این موضوع حساس باشند و بازار ارز را کنترل کنند و به هیچ وجه اجازه افزایش نرخ ارز را ندهند


این کارشناس امور پولی و بانکی یادآور شد: همچنین رئیس‌جمهور آمریکا، متهم کرده که صندوق توسعه ملی ایران و بانک مرکزی ایران به جای تأمین رفاه مردم ایران به عوامل تروریستی خدمات می‌دهند و با این ذهنیت‌های ناصحیح و غیرمنطقی، روزبه‌روز فشارهای خود را بیشتر و تحریم‌ها را جدی‌تر کرده است.

پیشنهادهایی برای مقابله با تحریم‌ها علیه بانک مرکزی

رهنما در ادامه به بیان پیشنهادات خود برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی پرداخت و گفت: ایجاد تعاملات بیشتر با کشورها و حذف دلار از معاملات خارجی ایران، تشکیل و انعقاد پیمان‌های پولی چندجانبه و استفاده نکردن از سوئیفت و تعامل با کشورهایی که به لحاظ روابط با آمریکا مشکل دارند همانند چین، هند، ترکیه و روسیه سه مورد از این راهکارها هستند. این کشورها می‌توانند با همکاری یکدیگر، هم سوئیفت را دور زده و از شبکه بین‌المللی دیگری جهت مبادلات و تعاملات بانکی استفاده کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد چهارم بنده، کنترل نرخ ارز در بازار آزاد است. یکی از فشارهایی که معمولاً در زمان تحریم بانک مرکزی متصور است عدم تعادل و افزایش نرخ ارز است. دولت و بانک مرکزی باید به شدت روی این موضوع حساس باشند و بازار ارز را کنترل کنند و به هیچ وجه اجازه افزایش نرخ ارز را ندهند.

این کارشناس مسائل بانکی در پایان اظهار کرد: اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار جهت تحرک بخش خصوصی و اقتصاد کشور و جلوگیری از قاچاق کالا که متأسفانه یکی از دلایل رکود اقتصاد هر کشور است، پیشنهاد پنجم بنده است؛ چراکه بخش بزرگی از فضاهای داخلی را تصاحب می‌کند و تقاضای برای ارز را افزایش می‌دهد. دولت باید حتماً جلوی قاچاق کالا را بگیرد تا بتواند در کنترل نرخ ارز به بانک مرکزی کمک می‌کند.

 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حسین عظیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۱۸:۵۷
0
0
درود بر دکتر رهنما
captcha