اربعین، خاستگاه امت اسلامی است
کد خبر: 3849067
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
آیت‌الله حسینی‌بوشهری:

اربعین، خاستگاه امت اسلامی است

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام جمعه موقت قم با بیان اینکه حقیقتاً اربعین، خاستگاه امت اسلامی است، گفت: امروز باید کاری کنیم نه فقط مسلمانان که دنیای بشریت با منطق گویای حسین بن علی(ع) آشنا شوند.

اربعین، خاستگاه امت اسلامی است

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، امام جمعه موقت قم، امروز، ۱۹ مهر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مصلای قدس قم با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی بیان کرد: اربعین حسینی و راهپیمایی اربعین، موضوعی معمولی نیست و بُعد بین المللی پیدا کرده است؛ راهپیمایی اربعین نماد تعظیم شعائر، عصبانیت دشمن، وحدت امت اسلامی حول محور حسین بن علی است.

امام جمعه موقت قم ادامه داد: امروز باید کاری کنیم نه فقط مسلمانان که دنیای بشریت با منطق گویای حسین بن علی(ع) آشنا شوند، حقیقتا اربعین، خاستگاه امت اسلامی است.

حسینی‌بوشهری در ادامه با اشاره به اتفاقات اخیر کشور عراق گفت: امروز شرایطی پیش آمده که دشمن از هر زمان دیگر عصبانی تر است، دشمن در جریان اتفاقات اخیر در کشور عراق دو هدف را دنبال می کرد؛ هدف اول، تحت الشعاع قرار دادن اربعین حسینی بود تا شاید زائرین وحشت کرده و تعداد کمتری در این رویداد عظیم حضور پیدا کنند؛ اما شاهد هستیم حضور به حدی بوده که در آن سوی مرز، قابلیت حمل و نقل زائران وجود ندارد. همچنین هدف دوم دشمن، ایجاد تفرقه بین ملت ایران و عراق بود که تیر دشمن به سنگ خورد.

وی عملکرد مثبت نخست وزیر عراق را عامل عصبانیت آمریکا و غرب دانست و عنوان کرد: رویکرد نخست وزیر عراق، گسترش رابطه با ایران و عدم همراهی با آمریکا است؛ حمایت از جبهه مقاومت در سوریه، لبنان و یمن، تسریع در بازگشایی گذرگاه ابوکمال که محور ارتباطی میان کشورهای سوریه، عراق، لبنان و ایران است، تصفیه دولت و ارتش از مفاسد امنیتی و اقتصادی از جمله کارهای نخست وزیر عراق است که برای آمریکا ارزان تمام نمی شود؛ لذا آمریکایی ها درصدد فتنه در عراق هستند.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: پس از صدور بیانیه از سوی آیت الله سیستانی مردم عراق متوجه دست های پشت پرده این ناآرامی‌ها شدند و امروز زائران با امنیت برای زیارت به عراق می‌روند.

دانش هسته‌ای حفظ می‌شود

حسینی‌بوشهری در بخش دیگر با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با نخبگان کشور اظهار کرد: امروز 4000 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند و زنجیره علم و فناوری، تولید کالا و تجاری سازی و تولید ثروت را، همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده بودند شکل دادند؛ مسئولان باید کمک کنند تا جوانان نخبه با بی مهری مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه دانش هسته ای دارای کاربردهای فراوانیست، گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری عنوان کرده اند، سلاح هسته ای را شرعا حرام می دانیم؛ اما اعلام می کنیم که از آثار و برکات سودمند دانش هسته ای بهره مند خواهیم شد.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه برای ملت ما مایه افتخار است که در نانو رتبه چهارم جهان را داریم، افزود: اگر تأکیدات مقام معظم رهبری نبود، همچنان وابسته به بیگانگان بودیم.

حسینی‌بوشهری با اشاره به درگیری ها در یمن گفت: از جمعیت 27 میلیونی یمن، 23 میلیون در فقر به سر می برند، دشمن دست از بحران سازی بردارد، ملت یمن و عزت آنها را به رسمیت بشناسد تا منطقه روی آرامش ببیند.

موانع مهم در اجرای عدالت اجتماعی

امام جمعه موقت قم در بخش دیگر با اشاره به اهمیت فریضه امربه معروف و نهی از منکر در جامعه عنوان کرد: یکی از معروف های مهم که پرداختن به آن وظیفه همگان از مسئولین و مردم است، مسئله رعایت عدالت اجتماعی در جامعه است.

وی ادامه داد: از موانعی که سر راه اجرای عدالت قرار می‌گیرد، مربوط به حاکمان و مسئولان جامعه است؛ اما آحاد جامعه نیز در مواردی بر سر راه عدالت اجتماعی مانع می شوند؛ از جمله این موارد، عدالت گریزی، عدم همراهی مردم و مسئولان و نیز عدم رعایت انصاف در رابطه با یکدیگر است.

وی از موانع مهم در اجرای عدالت اجتماعی را عدم نظارت لازم از سوی مردم دانست و گفت: جامعه‌ای که نظارت و حساسیت نداشته باشد، نباید درخواست عدالت اجتماعی داشته باشد؛ وجود قانون و نظم می تواند مستمسک خوبی باشد اما تا جامعه نخواهد، عدالت اجرایی نخواهد شد.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه عدالت باید با حضور و چشمان بیدار مردم تحقق یابد گفت: برای اجرای عدالت اجتماعی، مردم مسئولند و باید با دیدگان باز مطالبه گر باشند و در این صورت است که مسئولان در جامعه، تعدی و تجاوز به حقوق عامه نخواهند کرد.

انتهای پیام
captcha