احیای سنت‌های فاخر مذهبی؛ مهم‌ترین رسالت مبلغان اربعین
کد خبر: 3849207
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

احیای سنت‌های فاخر مذهبی؛ مهم‌ترین رسالت مبلغان اربعین

گروه اجتماعی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان با بیان اینکه اربعین ویترین شیعیان و مسلمانان است، افزود: مهم‌ترین رسالت مبلغان در اربعین حسینی پاسداشت فرهنگ و احیای سنت‌های فاخر مذهبی است.

مهمترین رسالت مبلغان اربعین حسینی؛ احیای سنت‌های فاخر مذهبی

به گزارش ایکنا از سمنان، حجت‌الاسلام علی شکری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، صبح امروز، 20 مهر در مراسم بدرقه مبلغان دینی سمنان اعزامی به اربعین حسینی، با اشاره به اینکه این اداره‌کل در سطح هشت شهرستان استان، ۸۲۷ مبلغ بانو و آقا را ویژه اربعین اعزام می‌کند که ۳۴۷ نفر از آنان راهی پیاده‌روی اربعین می‌شوند و مابقی در مراسم درون استان، اجرای برنامه خواهند کرد، افزود: از بین این تعداد روحانیان اعزامی، ۲۵ خطیب ویژه در طول ایام اربعین برنامه‌های تبلیغی خود را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: از میان ۴۸۰ مبلغ اعزامی ویژه اربعین ۳۵۰ نفر بومی هستند همچنین ۴۲ نفر خطیبان ویژه در طول اربعین برنامه‌های تبلیغی خود پیاده خواهند کرد که در این راستا در ایام اربعین ۸۸ مبلغ غیربومی نیز در سطح استان اعزام خواهند شد.

شکری با بیان اینکه تبیین هدف والای امام حسین(ع) در قیام عاشورا، سبک زندگی حسینی و عاشورایی، فرهنگ مقاومت، مسائل منطقه‌ای و اقتصادی و سیاسی، احادیث، معضلات اجتماعی، آیات قرآن و ... در زمره محورهای تبلیغی مبلغان در اربعین است، متذکر شد: اربعین در حقیقت آینه رفتار مسلمانان و به خصوص شیعیان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان  یکی از رسالت‌های روحانیان اعزامی را انتقال برنامه‌های تبلیغی معرفت زیارت، احترام به حاکمیت عراق، احترام به مذهب و میزبانان اربعین، اهداف زیارت و ... به زائران برشمرد و افزود: اختلاف‌افکنی بین مسلمانان، تکریم میزبانان، ضرورت حفظ وحدت و همچنین شبهات دینی، مسائل اعتقادی  در زمره دیگر مواردی است که مبلغان اعزامی درباره آن‌ها تذکر خواهند داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه اربعین ویترین شیعیان و مسلمانان است، افزود: مهم‌ترین رسالت مبلغان در اربعین حسینی پاسداشت فرهنگ و احیای سنت‌های فاخر مذهبی است.

وی یادآور شد: یکی از برنامه‌هایی که امروز در حاشیه بدرقه روحانیان و مبلغان اعزامی به اربعین اجرا شد، آئین سنتی چاووشی خوانی بود، مراسمی که توسط پیرغلامان اهل بیت(ع) استان سمنان غالباً انجام می‌شود، ولی این روزها کمتر از آن یاد می‌شود.

شکری با بیان اینکه این اداره‌کل با برگزاری مراسم چاووشی‌خوانی در بدرقه زوار قصد دارد تا این آئین سنتی را غنا بخشد، گفت: چاووشی‌خوانی این روزها مورد بی‌مهری واقع‌شده و اشعار زیبای آن جز در سینه پیر غلامان درجایی دیگر وجود ندارد؛ لذا باید نهادهای فرهنگی، هنرمندان، فعالان عرصه رسانه و ... برای احیای این سنت نیکو اقدام کنند.

یادآور می‌شود، آئین سنتی چاووشی‌خوانی از آداب‌ و رسوم سنتی اسلامی و پسندیده و همچنین بدرقه تعدادی از مبلغان اعزامی به پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی با حضور اعضای شبکه تبلیغی، فعالان فرهنگی و مذهبی برگزار شد. چاووشی‌خوانی پیر غلامان باهدف زنده نگه‌داشتن این سنت حسنه اسلامی و دینی در زمره بخش‌های قابل توجه این مراسم بود، همچنین در حاشیه این مراسم تنی چند از کارکنان تبلیغات اسلامی استان نیز به مراسم اربعین اعزام شدند.

انتهای پیام
captcha