بررسی «اصول جزئی خط نستعلیق دوره صفویه» در قزوین
کد خبر: 3849241
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷

بررسی «اصول جزئی خط نستعلیق دوره صفویه» در قزوین

گروه فرهنگی ــ نشست تخصصی، «بررسی اصول جزئی خط نستعلیق دوره صفویه» با حضور استاد محمد شهبازی در حوزه هنری قزوین برگزار شد.

«اصول جزئی خط نستعلیق دوره صفویه» در حوزه هنری قزوین بررسی شد

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قزوین، نشست تخصصی «بررسی اصول جزئی خط نستعلیق دوره صفویه» صبح شنبه 20 مهر با حضور استاد محمد شهبازی و جمعی از هنرمندان و خوشنویسان در حوزه هنری قزوین برگزار شد.

در این نشست شهبازی به تحلیل و بررسی اهمیت نقطه، انواع اتصالات حرف دال و کرسی بندی حروف و کلمات دوره صفویه پرداخته گفت: وضعیت نقطه‌گذاری در قواره کلمات تأثیر دارد به همین دلیل وقتی یک قطعه «دفتری، دو سطری، چلیپا» و یا یک سطر نوشته می‌شود و سپس نقطه‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی نقاط را به دو دسته ثابت و تابع تقسیم کرده افزود: همیشه وقتی نقاط ثابت را گذاشتیم، سپس برای نقاط تابع یا معلق بر اساس خلوت و جلوت تصمیم‌گیری می‌کنیم.

شهبازی به اهمیت زیباشناختی اتصالات حرف دال پرداخته یادآور شد: دال‌هایی که وسعت حروف ما قبل آن‌ها کوتاه و کوچک است دال پایین قرار می‌گیرد، دال‌هایی که وسعت حروف ما قبل آن‌ها متوسط باشد، دال هم سطح و دال‌هایی که وصل بلند یا کشیده دارند (دال) بالاتر قرار می‌گیرد.

این استاد خوشنویسی یکی از ویژگی‌های نستعلیق دوره صفویه را کرسی بندی دانسته خاطرنشان کرد: خوشنویسان این عصر به‌جای خط کرسی (خط زمینه) از کرسی بندی استفاده کرده‌اند، آن‌ها معتقد بودند کلمات باید در جای خود باشند به همین دلیل بخش عمده حجم کلمات نستعلیق را بالای کرسی قرار داده و فقط دوایر را در زیر خطوط قرار داده‌اند.

در این جلسه که به مناسبت هفته خوشنویسی توسط حوزه هنری و انجمن خوشنویسان قزوین برگزار شد؛ آثار خوشنویسان عصر صفوی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد.

انتهای پیام
captcha