ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین
کد خبر: 3849367
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
در گفت‌وگوی ایکنا با استاد دانشگاه کربلا مطرح شد؛

ضرورت ورود دانشگاهیان به عرصه تبیین ابعاد علمی اربعین

گروه بین‌الملل ــ منیر عبدالعال الدعمی، استاد دانشگاه کربلا گفت: پیاده‌روی اربعین علاوه بر تجمع عظیم معنوی، مضامینی را همچون همزیستی فرهنگ‌ها و نژداها، بخشش و امنیت دارد که باید دانشگاهیان با تحقیقات و مطالعات علمی این جوانب ارزشمند را تبیین کنند.

ضرورت ورود دانشگاهیان به عرضه تبیین ابعاد علمی اربعین
منیر عبدالعال الدعمی، عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا و رئیس شعبه اتحادیه دانشگاهیان عراق در کربلا، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: پیاده‌روی اربعین امروز به یک پدیده ارزشمند جهانی تبدیل شده است که افرادی از قومیت‌ها، مذاهب، ادیان و نژادهای مختلف در آن حضور می‌یابند.

وی با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) و نهضت والای حسینی مختص پیروان مذهب تشیع نیست، اظهار کرد: اباعبدالله الحسین(ع) شخصیتی آزاده و نمونه‌ بارز آزادگی است که الگویی وارسته برای همه آزادگان جهان به شمار می‌آید. همچنین، پیاده‌روی اربعین نباید به‌ مثابه پدیده‌ای ایرانی ــ عراقی جلوه داده شود و همزیستی مسالمت‌آمیز نژادها و فرهنگ‌های مختلف جلوه بارز این واقعه است.

این استاد دانشگاه کربلا در پاسخ به پرسشی درباره وظیفه حکومت‌های اسلامی به‌ ویژه عراق و جمهوری اسلامی ایران درباره پیاده‌روی اربعین بیان کرد: این پدیده معنوی امروز به جلوه‌ای برای نشان دادن اقتدار جهان اسلام و تشیع تبدیل شده است و علاوه بر ایران و عراق، کشورهای دیگر اسلامی نیز وظیفه دارند که در این زمینه کمک کنند و برای برپایی هرچه بهتر این مراسم و خدمت‌رسانی زائران و فراهم کردن زمینه حضور میلیونی مردم همکاری کنند.

برگزاری سمینارهای علمی

عبدالعال الدعمی آرامش، بخشش، مهمان‌نوازی، آزادگی، دوستی و محبت و نگاه انسانی داشتن را از دیگر شاخصه‌های پیاده‌روی اربعین دانست و  بر ضرورت برگزاری سمینارها و نشست‌های علمی در حاشیه این مراسم با هدف تبیین ابعاد و جوانب فرهنگ اربعین حسینی تأکید کرد.

ضرورت ورود دانشگاهیان به عرضه تبیین ابعاد علمی اربعین
وی گفت: باید گفته ارزشمند امام حسین(ع) در هنگام خروج از مدینه منوره به کربلا که فرمودند: «همانا من از روى سبك‌سرى و گردن‌كشى و نيز براى ايجاد فساد و ستمگرى دست به اين قيام نزدم، بلكه براى اصلاح اوضاع امت جدّم قيام كردم و مى‏‌خواهم امر به‏ معروف‏ ونهى از منکر كنم، و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب علیه السلام عمل كنم»، بهره بگیریم و در این زمینه آگاهی‌بخشی کنیم که قیام امام حسین(ع) نهضتی اصلاحی و آزادی‌خواه بود و بهتر است در حاشیه اربعین این جنبه آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی بیشتر تبیین شود.

توطئه تضعیف اربعین

رئیس شعبه اتحادیه دانشگاهیان عراق در کربلا در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به توطئه‌ها و اقداماتی که با حمایت برخی قدرت‌های جهانی برای تضعیف راهپیمایی اربعین و دور کردن این پدیده از رسالت اصلی خود در جریان است، تصریح کرد: باید به سمینارها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی در راستای تأکید بر ارزش این آرمان و معرفی آن همراه جلوه‌های والایش توجه ویژه‌ای شود و وظیفه افراد دانشگاهی در این زمینه بسیار مهم است.

اربعین؛ امتداد نهضت حسینی

وی گفت: در راهپیمایی اربعین حسینی مردم از اقشار و گروه‌های مختلف حضور دارند و آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی و مقابله با دیکته‌های استعمار و استکبار جهانی از آرمان‌های اصلی این زائران است که همان امتداد و مسیر نهضت حسینی محسوب می‌شود.

عبدالعال الدعمی درباره مهم‌ترین آثار تربیتی و اجتماعی اربعین ابراز کرد: از آنجا که در پیاده‌روی اربعین افراد خردسال و مسن، زن و مرد، دانشگاهی و غیردانشگاهی و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از قشرهای مختلف حضور دارند، این پدیده می‌تواند کلاس تربیتی مهمی باشد که نظم اجتماعی، احترام به حقوق دیگران، احترام به بزرگترها و افراد مسن، فداکاری و ازخودگذشتگی و... از مسائلی است که در این پدیده معنوی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

استراحتگاه‌های قرآنی

این استاد دانشگاه عراق به برپایی استراحتگاه‌های قرآنی و سخنرانی‌های دینی ــ فقهی در حاشیه راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: این استراحتگاه‌های قرآنی که عموماً از سوی مؤسسات قرآنی وابسته به آستان‌های مقدس عراق برگزار می‌شود، فرصتی مهم برای تشویق جوانان و نوجوانان به حفظ و تلاوت قرآن و آموزش سوره فاتحه و سوره‌های کوتاه کلام وحی به آن‌هاست.

ضرورت ورود دانشگاهیان به عرضه تبیین ابعاد علمی اربعین
وی درباره مهم‌ترین ویژگی‌ها و صفاتی که زائران پیاده‌روی مراسم اربعین حسینی باید به آن آراسته باشند، بیان کرد: زوار باید حامل صفت‌های انسانی، اخلاقی و ارزش‌های والایی همچون صلح‌طلبی و عدالت‌خواهی باشند تا این ارزش‌های مهم در میان کودکانمان فرهنگ‌سازی و نهادینه شود.

منیر عبدالعال الدعمی در پایان از برپایی سومین همایش بین‌المللی اربعین حسینی که 8 مهرماه سال جاری در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، تمجید کرد و گفت: دانشگاه کربلا نیز در نظر دارد کنفرانسی بین‌المللی با حضور دانشگاهیان و صاحب‌نظرانی از کشورهای مختلف جهان به منظور راهکارها و سازوکارهای تبیین جنبه‌های علمی، انسانی، اخلاقی، آزادی‌طلبی و عدالت‌خواهی این پدیده برگزار کند.

ضرورت ورود دانشگاهیان به عرضه تبیین ابعاد علمی اربعین
انتهای پیام
captcha