جدول زمان‌بندی اجراهای سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی
کد خبر: 3849433
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

جدول زمان‌بندی اجراهای سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی

گروه فرهنگی ــ جدول زمان‌بندی اجراهای سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه و یادمان شهدای گمنام شهرستان اندیمشک منتشر شد.

اجرا

به گزارش ایکنا از خوزستان، جدول زمان‌بندی اجراهای سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی از سوی دبیرخانه سوگواره منتشر شد. آثار این سوگواره از 22 تا 27 مهر در پایانه مرزی چذابه و یادمان شهدای گمنام شهرستان اندیمشک از ساعت 11 تا 20 اجرا می‌شوند.

طبق این جدول اجراهای تئاتر میدانی و تعزیه در پایانه مرزی چذابه ساعت 11، 17 و 18 و 19 است و اجراهای نمایشی در یادمان شهدای گمنام اندیمشک ساعت 20 خواهد بود. طی این مدت 12 گروه نمایشی به اجرای نمایش و تعزیه می‌پردازند.

گفتنی است؛ سومین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و استانداری خوزستان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور، اداره‌ کل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، شورای راهبردی تئاتر خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان به دبیر اجرایی مصطفی بوعذار در استان خوزستان برگزار می‌شود.

 

اجرا

محمد یاقوت پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در پیامی به سومین سوگواره ملی تعزیه نوشت: «آئین‌های عاشورایی و از آن جمله تعزیه در نگاه علوم اجتماعی جزئی تفکیک‌ناپذیر از مجموعه‌هایی به حساب می‌آیند که در فرهنگ به آن‌ها فرآیندهای مناسکی اطلاق می‌شود و تقریبا در تمام جوامع کنونی و گذشته انسانی وجود داشته‌اند. پس افزون بر مباحث اعتقادی و عاطفی از این منظر نیز می‌توان به نقش مهم مراسم عاشورا و آیین‌های عاشورایی اشاره کرد و آن اینکه این مناسک، مناسکی هویت‌ساز هستند؛ یعنی، افراد شرکت‌کننده در آن‌ها با مشارکت خود و بر اساس بازتولید الگوهای برگرفته از نمونه‌های آغازین به شخصیت خود هویت می‌بخشند و  با هر بار تکرار مراسم، هویت‌ها، بازسازی‌شده و انسجام می‌یابند.

پس هر جامعه‌ای از خلال مجموعه‌ای از چنین فرایندهای آیینی می‌تواند خود را تعریف، الگوهای مرجع خود را ساخته و به حیات اجتماعی، اعتقادی خود با وحدت و اتحاد ادامه دهد. حال وقتی به آیین باشکوهی همچون ره‌پویی میلیونی زوار اربعین که علاوه بر ریشه‌های اعتقادی و مذهبی می‌تواند میان امت واحده مسلمین انسجام بخش و وحدت آفرین نیز باشد می‌رسیم بر اهالی تئاتر استان مرز نشین خوزستان واجب بود که این دو آیین را با هنرمندی به هم گره بزنند و چه والاتر از اینکه سوگواره تعزیه‌ای در وسعت ملی در مسیر زوار اربعین برگزار شود.

خدا را شاکریم که در این سه ساله مدیریت هیئت رئیسه جدید انجمن هنرهای نمایشی استان و با حمایت مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاونت محترم هنری و شورای راهبردی تئاتر استان این مهم محقق شد و استمرار یافت. شایسته است از حمایت‌های ایشان و همچنین مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی کشور و مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و استاندار محترم و هنردوست و مجموعه ادارات استان و بالاخص دبیر اجرایی پرتلاش و صادق این سوگواره که در برپایی این رویداد ارزشمند یاری‌گر برافرازی بیرق سومین سوگواره ملی تعزیه در یادمان شهدای گمنام اندیمشک به عنوان مبدأ ورودی زوار به خوزستان و پایانه چذابه به عنوان مرز خروجی زوار عزیز بودند کمال امتنان را داشته باشم. باشد که راه حسین (ع) چراغ راه همواره ما در همه ایام باشد.»

 

انتهای پیام
captcha