خانه قرآن آل‌الرسول(ص)؛ تنها خانه قرآن سفیددشت
کد خبر: 3849700
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

خانه قرآن آل‌الرسول(ص)؛ تنها خانه قرآن سفیددشت

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر خانه قرآن و عترت آل‌الرسول(ص) سفیددشت با اشاره به اینکه خانه قرآن آل‌رسول(ص) تنها خانه قرآن فعال در سفیددشت است، گفت: این مجموعه منحصراً فعالیت قرآنی را در دستور کار قرار داده است و محوریت کار قرآن است، اما در این منطقه خیر وجود ندارد و در اکثر مواقع کارهای خانه قرآن با صرف هزینه‌های شخصی اداره می‌شود.

سمیه نفر سفیددشتی، مدیر خانه قرآن و عترت آل‌الرسول(ص) سفیددشت شهرستان بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به علاقه شخصی‌اش به کار قرآنی، اظهار کرد: پیش از آغاز به کار خانه قرآن آل‌رسول(ص)، 8 سال به عنوان مربی قرآن در آموزش و پرورش مشغول آموزش قرآن به کودکان بودم که در این مدت، به سرفصل ارائه شده اکتفا نمی‌کردم بلکه همواره دانش‌آموزان را به یادگیری سوره‌های کوچک و حفظ قرآن تشویق می‌کردم به گونه‌ای که همه دانش‌آموزانم آیت‌الکرسی را حفظ بودند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت خانه قرآن آل‌الرسول(ص) از دو سال پیش و در منزل شخصی‌اش، گفت: با موافقت همسرم، طبقه اول منزل را وقف فعالیت خانه قرآن کرده‌ایم و تمام کلاس‌ها و فعالیت‌ها در این مکان برگزار و آموزش‌ها به کودکان و نوجوانان دختر و پسر زیر 15 سال و بانوان بزرگسال 15 تا 45 سال، ارائه می‌شود.

رشته‌های آموزشی خانه قرآن آل‌الرسول(ص)

نفر در تشریح رشته‌های آموزشی این خانه قرآن، گفت: آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید، ترتیل و حفظ جزء یک و سی قرآن از جمله آموزش‌های ارائه شده به قرآن‌آموزان است، ضمن اینکه برخی کلاس‌های جنبی مانند آموزش چرتکه با استقبال خوب نوجوانان روبرو شده است.

وی با بیان اینکه کودکان این خانه قرآن در سه مقطع 3 تا 4 سال، 4 تا 5 سال و 5 تا 6 سال، ساماندهی شده‌اند، تأکید کرد: درواقع دو رده سنی نخست، کودکان مهد قرآنی و مقطع سنی 5 تا 6 سال قرآن‌آموزان پیش‌دبستانی ما را تشکیل می‌دهند که با پرداخت شهریه می‌توانند از آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

آموزش قرآن با لحن عربی

نفر ادامه داد: آموزش قرآن به کودکان با تأکید بر رعایت لحن عربی ارائه می‌شود تا آنان از ابتدا با این شیوه تلاوت مأنوس باشند، ضمن اینکه در کنار آموزشِ تلاوت قرآن و سُور و داستان‌های قرآنی، آموزش‌هایی نظیر ریاضی، علوم، الفبا و آمادگی نوشتن برای کودکان پیش‌دبستانی وجود دارد تا این افراد برای ورود به کلاس اول آماده باشند.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های خانه قرآن آل‌الرسول(ص) برای کودکان، تصریح کرد: برگزاری جشن‌های قرآنی، برپایی مراسم جشن یا سوگ‌های ویژه کودکان مانند شهادت حضرت علی‌اصغر و حضرت رقیه و بزرگداشت دهه کرامت از جمله مهم‌ترین برنامه‌های مذهبی و فرهنگی برای کودکان قرآن‌آموز است.

سفیددشت خیر ندارد

این مربی قرآن با اشاره به محرومیت منطقه سفیددشت، به برخی مشکلات این منطقه اشاره کرد و گفت: در این منطقه خیر وجود ندارد و اکثر مواقع کارهای خانه قرآن با صرف هزینه‌های شخصی اداره می‌شود، ضمن اینکه در سفیددشت مربی قرآنی برای آموزش حفظ وجود ندارد و دعوت مربی از بروجن نیز بسیار هزینه‌بر است.

نفر تصریح کرد: مربی روخوانی، روانخوانی و تجوید نیز به صورت خیریه با خانه قرآن همکاری دارد و گاه از قرآن‌آموزان مبلغی برای تشکر از زحمات وی جمع‌آوری می‌شود، ضمن اینکه بنده نیز به عنوان مربی تجوید در طی تابستان فعالیت داشتم و هزینه دریافتی از این کلاس صرف تهیه جایزه برای افراد برتر کلاس شد.

وی با اشاره به رویه این خانه قرآن، گفت: برای تعامل هر چه بیشتر با خانواده‌ها به ویژه مادران و بر اساس برنامه‌ریزی قبلی، هر روز از یکی از مادران دعوت می‌شود تا یک روز کامل را در خانه قرآن در کنار کودکشان و سایر کودکان در کلاس‌ها حضور داشته باشد و از نزدیک با فعالیت‌ها آشنا شود و ساعاتی را در این محیط بگذراند.

نفر با اشاره به اینکه استقبال بانوان سفیددشت از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در سال‌های اخیر به مراتب بهبود یافته اما مطلوب نیست، ادامه داد: اخیراً با دعوت از خانم پیردهقان جلسات تفسیر قرآن کریم در مسجد سفیددشت دایر اما به دلیل عدم استقبال بانوان این جلسات منحل شد.

وی در ادامه با گلایه از مسئولان در خصوص مشکلات مربوط به بیمه قرآنیان، گفت: بنده تا پیش از تأسیس خانه قرآن بیمه قالی‌بافی دریافت می‌کردم اما به دلیل احراز سمت مدیریتی به عنوان مدیر این دارالقرآن، بیمه قالی‌بافی قطع شد و علی‌رغم پیگیری‌های فراوان مشمول بیمه قرآنی هم نشده‌ام.

نفر با اشاره به اینکه خانه قرآن آل‌رسول(ص) تنها خانه قرآن فعال در سفیددشت است، گفت: این مجموعه منحصراً فعالیت قرآنی را در دستور کار قرار داده است و محوریت کار قرآن است که البته نباید تلاش‌های قرآنی و فرهنگی همسر امام جمعه سفیددشت که از 5 سال گذشته در جریان است، نادیده گرفته شود.

وی با بیان اینکه تمرکز امر آموزش قرآن در خانه قرآن آل‌رسول(ص) بر کودکان و نوجوانان معطوف است، ادامه داد: با اینحال تلاش می‌شود جلسات تفسیر و تدبیر در قرآن کریم برای بانوان برگزار شود و آیاتی انتخاب می‌شوند که جنبه آموزشی و تربیتی برای مادران و زنان داشته باشد و به ارتقای فکری و فرهنگی آنان کمک کند.

انتهای پیام
captcha