درب خانه امیرکبیر در هزاوه به روی گردشگران گشوده می‌شود
کد خبر: 3850187
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰

درب خانه امیرکبیر در هزاوه به روی گردشگران گشوده می‌شود

گروه فرهنگی ــ معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مرمت کامل خانه منسوب به خاندان امیرکبیر انجام شده و از فردا، ۲۴ مهرماه به روی گردشگران گشوده می‌شود.

محسن کریمی، معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به بهره‌برداری رسمی از منزل امیرکبیر در روستای هزاوه اراک، گفت: فردا همزمان با برگزاری «نهمین جشنواره انگور هزاوه» درب خانه امیرکبیر که به صورت کامل مورد مرمت قرار گرفته به روی علاقمندان گشوده می‌شود و از این پس گردشگران می‌توانند از این بنا دیدن کنند.

وی بیان کرد: خانه امیرکبیر که در سال 1389 به ثبت آثار ملی رسیده در سال ۱۳۹۲ توسط میراث فرهنگی تملک و عملیات مرمت و احیای کامل آن آغاز شد. با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی این بنا، مرمت سازه و استحکام‌بخشی آن انجام شده و سقف بنا، درب و پنجره‌ها، تاسیسات، قنوات و ... به صورت کامل مرمت شد و کف‌سازی آن نیز انجام گرفت.

کریمی با اشاره به اینکه برای مرمت این بنا ۶۰۰ میلیون تومان از منابع استانی با تخصیص سازمان برنامه‌ و بودجه استان هزینه شده است، گفت: قرار است این خانه در آینده به موزه امیرکبیر و مرکز مطالعات تاریخ معاصر استان تبدیل شود.

این بنا در دو طبقه به وسعت 625 مترمربع و زیربنای 815 متر مربع احداث شده است. میرزا محمدتقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار متولد ۱۱۸۶ در روستای هزاوه شهرستان اراک بود. وی اصلاحات بزرگی را در ایران بنیانگذاری کرد که این اصلاحات اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز و تا پایان صدارت او دنبال شد.

انتهای پیام
captcha