جلوه فرهنگ قرآن در اربعین/ وظیفه سنگین رسانه و هنرمند
کد خبر: 3850329
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷

جلوه فرهنگ قرآن در اربعین/ وظیفه سنگین رسانه و هنرمند

گروه اجتماعی ـ امام جمعه دزفول با تأکید بر اینکه وظیفه خطبا، رسانه‌ها و هنرمندان است که جلوه فرهنگ اسلامی و قرآنی را در ظرف اربعین به نمایش بگذارند، گفت: در اربعین اتفاقات و رفتارهایی دیده می‌شود که همه آنها مبنای قرآنی دارند و بسیاری از آیات شریفه قرآن در اربعین جامه عمل می‌پوشند.

قاضی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی قاضی، امام جمعه دزفول در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: حرکت عظیم اربعین حسینی برای ما محبان اهل‌بیت(ع) درس‌ها و پیام‌های فراوانی به همراه داشته است. نباید به اربعین به عنوان یک راهپیمایی 80 کیلومتری بین نجف تا کربلا نگاه کرد. همان‌طور که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان دانشگاه تربیت پاسدار امام حسین(ع) اشاره فرمودند، یکی از ظرفیت‌های اربعین، ظرفیت رسانه‌ای بودن آن است. امروز اربعین تبدیل به رسانه شده است و مقابله گسترده رسانه‌های استکبار نتوانسته‌ است آن را از اثرگذاری بیندازد و امروز اربعین مثل طوفانی حقایق را به گوش جهان بشری می‌رساند.

وی اظهار کرد: در سیر تطوری که اربعین داشته است هر ساله شاهد رویش‌های جدیدی نه فقط در میان مسلمانان؛ بلکه برای همه مذاهب و ملل و نحل مختلف هستیم. اینها یک آزاده‌خواهی و حریت‌خواهی فطری را دریافتند و جذب مغناطیس امام حسین(ع) و اربعین امام شدند. این می‌تواند گام بلندی برای پیشرفت و تکامل جهان بشری باشد. یعنی اگر ادعا کنیم که اربعین یک خدمت بزرگ و یک مکتب برای رشد و تعالی بشریت است، این ادعای اغراق آمیزی نیست؛ لذا اربعین ظرفیت‌های فراوانی دارد که باید بشناسم، استفاده کنیم و هر ساله بخشی از این گنج پنهان را بتوانیم در اختیار بشریت قرار دهیم.

قاضی گفت: به نظر می‌رسد همه کسانی که توفیق پیدا می‌کنند در این حرکت عظیم الهی شرکت کنند یک تزکیه نفسی می‌کنند و با یک هدف مقدس ریاضت نفسی را تحمل می‌کنند. این تحمل رنج و مشقت برای رسیدن به یک هدف مقدس، انسان را تربیت می‌کند. لذا ما باید بتوانیم ابعاد مختلف اخلاقی، اجتماعی، انسانی و اعتقادی اربعین توجه داشته باشیم و اربعین را در عرصه‌های مختلف اربعین را وارد زندگی کنیم.

امام جمعه دزفول با بیان اینکه می‌توان بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی جامعه را که بعضاً به صورت معضل درآمده است، با نسخه اربعین برطرف کرد، گفت: برای مثال کسانی که در این حرکت بزرگ شرکت می‌کنند باید بعد از برگشتن دستاوردی داشته باشند. این دستاورد می‌تواند مثل گشوده شدن یک گرهی از مسائل اجتماعی باشد. در این صورت فرهنگ اربعین، کار خودش را کرده است؛ مثلاً اگر شخصی طلبی یا حقی از کسی دارد و او نمی‌تواند آن را پرداخت کند، انسان آن را با امام حسین(ع) معامله کند و به شکرانه توفیق زیارت از او بگذرد و بگوید امیدوارم در روز قیامت همین شفاعت و مرحمت را در حق من انجام دهی.

وی ادامه داد: اگر این فرهنگ در جامعه ما کارکرد داشته باشد چقدر می‌تواند در معضلات جامعه مفید واقع شود. لذا به نظر می‌رسد رسانه‌ها، سایت‌های خبری و هنرمندان می‌توانند این رفتارها را به نمایش بگذارند. در اربعین اتفاقات بسیار زیبایی می‌افتد که هر یک برای ما درس عبرتی است. نمونه آن صمیمیت و اخوتی است که امام حسین(ع) باعث آن شده است. در اختیار گذاشتن منزل از سوی میزبانان این حرکت و هدایایی که زوار برای آنها می‌برند، از این قبیل است.

قاضی با تأکید بر اینکه باید این زیبایی‌ها را به نمایش بگذاریم، گفت: ما در دعا خطاب به خداوند عرضه می‌داریم «یا من أظهر الجمیل» یکی از صفات خداوند این است که زیبایی‌ها را ظاهر می‌کند و زشتی‌ها را می‌پوشاند. فرهنگ حسینی هم همین است. در اربعین اتفاقات و رفتارهایی دیده می‌شود که همه اساس و بنای قرآنی دارند. خیلی از آیات شریفه قرآن در اربعین جامه عمل می‌پوشند؛ ایثار، اخلاص، تواضع، مهر و محبتی که بین مسلمانان تحقق پیدا می‌کند. ما باید نمایان شدن فرهنگ اسلامی و قرآنی را در ظرف اربعین به نمایش بگذاریم. لذا هنرمندان، نویسندگان، خطبا و رسانه‌ها، وظیفه بسیار سنگینی دارند باید بتوانند این ظرفیت عظیم و الهی را به نمایش بگذارند و بتوانند در مقابل هجمه دشمن با دست پر ظاهر شوند.

انتهای پیام
captcha