آمریکا از کردهای سوریه برای اهداف خود بهره می‌برد
کد خبر: 3850338
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
کارشناس نظامی سوریه در گفت‌وگو با ایکنا:

آمریکا از کردهای سوریه برای اهداف خود بهره می‌برد

گروه بین‌الملل ــ محمد عباس، سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه، با اشاره به تحولات اخیر در شمال شرق این کشور، آمریکا را دولتی دانست که متحدان خود به ویژه گروه‌های شبه نظامی کرد در سوریه را برای اهداف خود به کار می‌گیرد.

ارتش ترکیه، عملیاتی را با عنوان «چشمه صلح» در شرق فرات در خاک سوریه آغاز کرده است. مقامات ترکیه مدعی هستند که این عملیات را به منظور تأمین امنیت خاک خود انجام می‌دهند.

اردوغان می‌گوید که ترکیه در این عملیات با گروه‌های پ.ک.ک و پ.ی.د مبارزه می‌کند. آنکارا، پ.ی.د و شاخه نظامی آن ی.پ.گ را گروه‌‌‌های تروریستی می‌داند.

کشورهای جهان واکنش‌های زیادی را در برابر این عملیات ترکیه از خود نشان داده‌اند، اما در حال حاضر نشانه‌هایی از احتمال توقف این عملیات مشاهده نمی‌شود. از سویی دیگر آمریکا که تاکنون مدعی حمایت از کردهای سوریه بوده است، نشان داد که در تحولات میدانی پشت متحدان خود را خالی می‌کند.

در همین رابطه و برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار ایکنا با «محمد عباس»، کارشناس نظامی و سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه، گفت‌وگو کرده است که شرح آن از نظر می‌گذرد:

تحلیل شما از حمله اخیر ترکیه به شمال سوریه و پیامدهای آن برای منطقه چیست؟

تجاوز ترکیه به سوریه از سال 2014 شروع شد و چیز جدیدی نیست اما به شکل منفی توسعه یافته است. ترکیه می‌خواهد برگ قدرتمندی برای تأثیرگذاری در کمیته نگارش قانون اساسی سوریه دراختیار داشته باشد. پشت پرده این تجاوز گسترش دادن دایره جنگ و ویران کردن شهرهای باقی مانده و زیرساخت‌ها و تاریخ سوریه است. پیامد این تجاوز در بی‌ثبات کردن منطقه خودش را نشان خواهد داد.
 
آیا سوری‌ها در بعد سیاسی و نظامی برنامه‌­ای برای مقابله با حمله ترکیه دارند؟

ارتش سوریه مأموریت‌های خود را در راستای تفکر دفاع راهبردی انجام می‌دهد. مأموریت ارتش سوریه در ادلب بود اما اکنون فرماندهان ارتش جبهه‌های جدیدی را در منطقه‌های شمال شرق سوریه باز کرده‌اند. البته اقداماتی که نیروهای دموکراتیک سوریه انجام می‌دهند در روند پیشروی نیروهای ارتش سوریه به سمت مرزها اختلال ایجاد می‌کند و نیروهای دموکراتیک نقش تخریبی دارند. برنامه تقابل با این تجاوز ترکیه در دستور کار مقاومت ملی سوریه قرار دارد.

ایران و روسیه به عنوان متحدان سوریه در برابر این حملات چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟

بدون شک ایران و روسیه در متوقف کردن تجاوز ترکیه و حفظ حاکمیت ملی سوریه و حمایت از ثبات دولت سوریه و تقویت این کشور برای مقابله با تروریسم نقش بزرگی دارند. تهران و مسکو ابزارهای قوی برای فشار بر آنکارا در اختیار دارند. ترکیه به بهانه امنیت ملی این حمله را انجام داده اما چرا زمانی که جبهه‌النصره و القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در شمال سوریه بودند، نگران امنیت ملی خود نبود؟ 

رفتار و تعامل آمریکایی‌­ها با کردهای متحد خود را چگونه ارزیابی می‌­کنید؟ نتیجه اعتماد به آمریکا چیست؟

آمریکا متحدی ندارد و از همه در راستای اهداف خود بهره می‌برد و این گونه روابط ملت‌ها را بر هم می‌زند. خروج آمریکا از برخی مناطق به معنای خروج کلی و کامل نیست بلکه آنها تسلیحاتی را هم برای نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) بر جای و فرماندهانی را هم برایشان باقی گذاشته‌اند. آمریکا معتقد است که همه در خدمتش هستند. بنابراین نباید به آن اعتماد کرد.

گفت‌وگو از محمد فاطمی‌زاده

انتهای پیام
captcha