به گزارش ایکنا؛ چهل و سومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی» به صاحبامتیازی دانشگاه امام حسین(ع) و مدیرمسئولی جلال غفاری قدیر منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد»، «بررسی تحلیلی ویژگیهای معلم در اسناد آموزشوپرورش کشور و نقد آن با استفاده از دیدگاه شهید ثانی»، «تحلیل مسیر تأثیر نظام آموزشوپرورش کشور بر توسعه اقتصاد مقاومتی (مبتنی بر تعلیموتربیت اسلامی)»، «تربیت اخلاقی علامه طباطبایی(ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی»، «فلسفه تربیتی انتظار: رویکردی به نقش مدارس در تربیت نسل منتظر»، «تأثیر برنامه فلسفه برای کودکان (فبک) بر نگرش اخلاقی دانشآموزان و تبیین مؤلفههای آن از منظر قرآن».
تربیت اخلاقی علامه طباطبایی(ره)
در چکیده مقاله «تربیت اخلاقی علامه طباطبایی(ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی» میخوانیم: «تربیت اخلاقی یکی از دغدغههای مربیان نظامهای تربیتی و اخلاقی جوامع در دوران معاصر است. در کشور ما نیز این موضوع مطرح شده و از الگوهای متعدد و صاحبنظران غربی و اسلامی مختلف استفاده شده است. هدف این مقاله، تبیین تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه(ره) بهعنوان نماینده رئالیسم اسلامی، باتأکید بر چهار عنصر: هدف، محتوا، روش و ارزشیابی است. در این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. هدف غایی تربیت اخلاقی علامه(ره) دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی عامل اخلاقی است. ازنظر علامه، در تربیت اخلاقی، محتوا موضوعیت دارد و برنامهریزان باید در سازماندهی و انتخاب آن تأملات جدی داشته باشند. اولینگام در تربیت اخلاقی علامه (ره) شناخت فضایل و رذایل اخلاقی است. روش دعوت، اصلیترین روش آموزشی تربیت اخلاقی علامه (ره) است. علاوهبراین، در تربیت اخلاقی از روشهایی مثل، اجرای عبودیت، احیای فطرت و روش رفع و پیشگیری بهره برده است. روش اساسی ارزشیابی در تربیت اخلاقی علامه (ره) خودسنجی است. متربی با استفاده از چهار مهارت: مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاقبه با روش خودسنجی به ارزشیابی اخلاقی خود میپردازد.»
فلسفه تربیتی انتظار