گزارش کودک‌همسری در گیلان نداریم
کد خبر: 3850373
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

گزارش کودک‌همسری در گیلان نداریم

گروه اجتماعی - مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه هیچگونه مشکلی برای بازپروری کودکان خیابانی نداریم، تصریح کرد: خوشبختانه در گیلان گزارش کودک‌همسری نداریم.

حسین نحوی نژاد، مدیرکل بهزیستی استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، از فعالیت 358 مهدکودک شهری، 122 روستامهد و 21 مهدکودک حاشیه شهرها در گیلان خبر داد و اظهار کرد: از جمعیت 170 هزار نفری کودکان زیر 6 سال گیلان تنها 14 هزار و 500 نفر، یعنی کمتر از هشت درصد در این مهدهای کودک تحت آموزش قرار دارند.

وی با بیان اینکه مدیریت آمادگی ها و پیش دبستانی ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است، گفت: مدیریت مهدهای کودکان زیر 6 سال نیز به سازمان بهزیستی محول شده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به وضعیت نرخ سالمندی گیلان، تصریح کرد: حضور سالمندان در خانواده نیاز زوج های شاغل به مهدکودک را کم کرده است و لذا پدربزرگ ها و مادربزرگ ها وظیفه تربیت کودکان را به دوش می کشند.

این مقام مسئول از اجرای طرح «یک وعده غذای گرم» در 115 روستامهد استان و برای دو هزار و 500 کودک طی امسال خبر داد و بیان کرد: برای اجرای این طرح هشت میلیارد و 200 میلیون ریال تخصیص یافته و علاوه بر ایجاد اشتغال در سطح روستاها موجب ارائه آموزش های اولیه و مهارت های زندگی اجتماعی به کودکان می شود.

نحوی نژاد از افزایش 29 درصدی شهریه مهدهای کودک خبر داد و اظهار کرد: برای نخستین بار برنامه شامل سازی در مهدهای کودک استان به اجرا در می آید، یعنی کودکان با معلولیت های خفیف می توانند در کنار کودکان معمولی از مزایای آموزشی بهره مند شوند. البته این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود که ممکن است کودکان معلول در هر خانواده ای متولد شوند و باید امکان آموزش در کنار دیگر کودکان برای آنان وجود داشته باشد. اجرای شامل سازی موجب می شود کودکان مردم دوستی و کمک به همنوع را فرابگیرند.

وی با بیان اینکه مراکز حمایتی، اسکان، آموزشی و توانمندسازی کودکان کار و کودکان خیابان از هم جداست، ادامه داد: 11 مرکز رفاه خانواده و کودک با تحت پوشش قرار دادن 250 کودک داریم. همچنین کمک هزینه شهریه مهدکودک یک هزار کودک توسط بهزیستی پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه اعتیاد، طلاق و از کارافتادگی والدین شرایطی برای کار کردن کودکان زیر سن قانونی ایجاد می کند، گفت: 11 ارگان و نهاد از جمله بهزیستی متولی ساماندهی کودکان کار هستند لذا در گیلان مرکزی برای بازپروری کودکان کار دارای خانواده، مهاجر و حاشیه نشین ایجاد کردیم. طی سه ماهه ابتدای امسال نیز 148 کودک کار شناسایی شده است. همچنین 31 کودک آسیب دیده و بی سرپرست به صورت شبانه روزی در مرکز کودکان خیابانی تحت حمایت و مراقب بهزیستی هستند.

نحوی نژاد با بیان اینکه بهزیستی گیلان هیچگونه مشکلی برای بازپروری کودکان خیابانی ندارد، تصریح کرد: بهزیستی نمی تواند آزادی کسی را سلب کند. همچنین دختران خیابانی نیز در خانه های امن تحت نظر و مراقبت هستند و خوشبختانه در گیلان گزارش کودک همسری نداریم.

انتهای پیام
captcha