لزوم مدیریت دقیق بازگشت زائران اربعین از مرز مهران
کد خبر: 3850622
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
سلیمانی دشتکی تاکید کرد:

لزوم مدیریت دقیق بازگشت زائران اربعین از مرز مهران

گروه اجتماعی - استاندار ایلام گفت: با توجه به اینکه بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز مهران در یک بازه زمانی کوتاه انجام می‌شود، این کار باید همانند موج رفت به خوبی مدیریت شود تا با کمترین مشکل این عملیات انجام شود.

لزوم مدیریت دقیق بازگشت زائران اربعین از مرز مهران
به گزارش ایکنا از ایلام، قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام عصر امروز 24 مهرماه در جلسه قرارگاه اربعین ویژه مرز مهران با تشکر از تلاش مسئولان کمیته های این قرارگاه در خدمات رسانی به زائران افزود: سال قبل در چنین روزهایی مشکلات‌مان شروع شده بود اما امروز شرایط به گونه ای مدیریت شده که هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تا دیشب نزدیک یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران عبور کردند و بیش از ۷۲۵ هزار نفر نیز از مرز مهران وارد شده‌اند، اظهار کرد: سال قبل خروج و ورود از مرز مهران خیلی کمتر از امسال بود اما با مشکلات متعددی مواجه بودیم.
سلیمانی با اشاره به اینکه تاکنون مشکلات سال قبل را نداشته ایم و این به دلیل اقدامات صورت گرفته در حوزه زیرساخت است، اضافه کرد: زیرساخت خوبی در مسیر ارتباطی ایجاد شد و کارهایی که در مهران صورت گرفت باعث شد تا عملیات تردد زائران با آرامش کامل انجام شود.
استاندار ایلام یادآور شد: از جمله اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات گذشته در پایانه مرزی و مسیر منتهی به مرز مهران می توان به راه اندازی سرویس های متعدد بهداشتی و سایبان و همچنین محل گذری که تا رسیدن به مرز طرف مقابل در خاک عراق ایجاد کردیم، اشاره کرد.
وی گفت: گره کور ترافیک سنگینی سال گذشته در مسیر ارتباطی ایلام به مهران و بالعکس بوجود آمد و مشکلات طاقت فرسایی برای تمام دستگاه ها ایجاد و نارضایتی عجیبی بوجود آورد چون تمام اتوبوس بین شهری و برون شهری از یک مسیر می گذشتند اما مسال کنار گذر غربی مهران برای تسهیل در تردد زائران زیر بار ترافیک رفت که در کاهش بار ترافیکی این شهر و پایانه برکت تاثیر زیادی داشت.
سلیمانی دشتکی ادامه داد: همچنین زیرگذری که در مهران ایجاد شد، کار بزرگی است و یک راه جدا نیز برای پایانه برکت زده شد که راه خروج و ورود به آن از مسیر قدیمی جدا شد و کار مهمتر اینکه در زیرساخت و تعریض و دو بانده شدن جاده ایلام به مهران تحولات چشمگیری ایجاد شد.
وی همچنین با اشاره به تصادف رانندگی زیاد در کشور عراق به دلیل نامناسب بودن زیرساخت های ارتباطی در این کشور یادآور شد: زیرساخت های ارتباطی استان ایلام امسال بسیار مطلوب و مناسب بود و مشکلات نقاط حادثه نیز رفع و با خط کشی مناسب و جدا کننده (نیوجرسی) تلاش کردیم از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود.
سلیمانی دشتکی با تاکید بر لزوم استقرار اکیپ های سیار پزشکی در مسیر ایلام به مهران و بالعکس افزود: این اقدام در رسیدگی سریعتر به حوادث احتمالی جاده ای و انتقال مصدومان به مراکز درمانی و کاهش امار تلفات جانی این حوادث موثر است.
وی افزود: همچنین امسال شیوه خدمات رسانی تغییر کرد، هر چند سه روز نخست به دلیل شروع زود هنگام سفر زائران اربعین و ۱۱ برابر شدن جمعیت نسبت به سال گذشته با مشکل کمبود آب شرب مواجه بودیم اما با تلاش تمام سازمان ها و نهادهای ذیربط این مشکل به سرعت برطرف شد.
سلیمانی دشتکی در ادامه با بیان اینکه امروز متوجه شدم برخی از اتوبوس های بین شهری کرایه را افزایش داده اند، گفت: اگر جلوی این موضوع گرفته نشود در انتقال زائران با مشکل حدی مواجه  خواهیم شد لذا از رئیس کل دادگستری استان و مدیرکل تعزیرات حکومتی درخواست کردم به این موضوع ورود کرده و سریع به این مساله رسیدگی کنند.
استاندار ایلام در ادامه با انتقاد از عدم حضور فرماندهان ناجا و مسئولان قرارگاه انتظامی و ترافیکی اربعین مستقر در مرز مهران در این جلسه تاکید کرد: در سفر فرمانده ناجا به مهران بر ضرورت حضور فرماندهان این نیرو در جلسات قرارگاه اربعین استان و فعالیت آنان زیر نظر قرارگاه استانی اربعین تاکید شد.
سلیمانی با بیان اینکه ستاد اربعین متعلق به دولت نیست بلکه به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده و همه باید در آن باشند، اظهار داشت: جزیره ای عمل کردن درست نیست و همه باید دست در دست هم دهیم تا کارها را به خوبی پیش ببریم.
وی همچنین به سفر وزرای کشور و راه و شهرسازی به استان ایلام و مرز مهران در روز پنجشنبه اشاره کرد و گفت: در این سفر آخرین وضعیت مرز مهران و فعالیت های صورت گرفته بررسی و ارزیابی می شود.
سلیمانی دشتکی همچنین به افزایش حجم زائران در بازگشت از اربعین و اینکه باید برنامه ریزی لازم صورت بگیرد تا با مشکل ترافیکی در ایام پیش رو مواجه نشویم، اشاره کرد و افزود: موکب های مستقر در مرز مهران باید تا پایان بازگشت زائران به کشور فعال بوده و خدمات رسانی کنند.
وی اضافه کرد: پیس بینی می شود در سه روز آینده بیش از یک و نیم میلیون نفر از مرز مهران وارد کشور شوند که باید آب مورد نیاز آنها توسط دستگاه‌های مربوطه تامین شود.
استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مقوله اربعین علاوه بر رسالت مذهبی و دینی باید وجهه اقتصادی نیز داشته باشد بر ضرورت ساماندهی دست فروشان مستقر در مرز مهران تاکید کرد.
انتهای پیام
captcha