ویژگی‌های خانواده مهدوی/ رزق حلال نقش محوری در تربیت فرزند دارد
کد خبر: 3853659
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
حجت‌الاسلام اباذری:

ویژگی‌های خانواده مهدوی/ رزق حلال نقش محوری در تربیت فرزند دارد

گروه حوزه‌های علمیه ــ پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت با تشریح ویژگی‌های خانواده مهدوی بیان کرد: پدر در خانواده مسئول تامین نیازهای خانواده به خصوص به دست آوردن رزق حلال است و باید بر این مسئله اهتمام زیادی داشته باشد، زیرا رزق حلال نقش مهمی در تکامل فرد دارد.

رزق حلال نقش محوری در تربیت فرزند داردحجت‌الاسلام والمسلمین محمود اباذری، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت، در ادامه سلسله مباحث خود در مورد «خانواده مهدوی» که در گفت‌وگو با ایکنا، بیان شد به اهمیت ازدواج اشاره کرد و گفت: پیامبر فرمودند: «ما بنی فی الاسلام بناء احب الی الله و اعز من التزویج...»؛ در اسلام بناهای زیادی اعم از مادی و معنوی مانند بنای سفر و معامله و ... وجود دارد؛ پیامبر(ص) فرمودند که در اسلام هیچ بنایی عزیزتر و محبوب‌تر از تشکیل خانواده وجود ندارد و رحمت الهی با ازدواج نازل می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی گفته می‌شود خیر و برکت رفته است، افزود: خانواده‌های زیادی وجود دارند که در آستانه طلاق هستند و جوانان زیادی مجرد هستند که موجب خشم خدا می‌شود.

برتری تأهل بر تجرد

اباذری با اشاره به روایتی دیگر بیان کرد: روایت داریم که خواب انسانی که ازدواج کرده برتر از فرد مجردی است که روزه می‌گیرد و تهجد شبانه و نماز فراوان دارد، همچنین روایت دیگری داریم که دو رکعت نماز انسان مزدوج در نزد خدا از انسان مجردی که شب‌ها را به شب‌زنده داری و روزها را به روزه می‌گذراند افضل است.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اگر کسی کمک کند که این بنا شکل بگیرد (زیرا ممکن است جوانانی توان این کار را نداشته باشند) براساس روایات، چنین فردی جزء کسانی است که روز قیامت خداوند به او نظر می‌کند و کسی که خدا به او نظر کند اهل بهشت است.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: روایتی از امام کاظم(ع) نقل شده است که فرمودند: سه دسته افراد هستند که در روزی که هیچ سایه رحمتی نیست و وحشت و عطش و هراس وجود دارد در سایه عرش الهی خواهند بود؛ یکی کسانی که تلاش می‌کنند تا افراد مجرد، ازدواج کنند.

ازدواج در قرآن کریم

این استاد حوزه تصریح کرد: در قرآن هم در مورد اهمیت ازدواج آیات زیادی وجود دارد که از مجموعه آن به نتیجه می‌رسیم که مجرد نباید وجود داشته باشد و حتی زنی که به هر دلیل بیوه شده بعد از عده نگه داشتن، باید ازدواج کند.

اباذری افزود: قرآن کریم فرموده که اگر به هر دلیلی خانواده‌ای از هم پاشید مانع ازدواج مجدد زن این خانواده نشوید و البته این مسئله را قرآن جزء ویژگی‌ باورمندان به قیامت عنوان می‌کند؛ خداوند برای آن برهان هم آورده است و آن این که این مسئله سبب پاکی و طهارت جامعه است.

اباذری اضافه کرد: روایتی از پیامبر(ص) آمده است که وقتی جوانی در ابتدای جوانی و نه 30 و 35 سالگی، ازدواج کند شیطان ضجه و ناله می‌زند که ای وای کار بر من سخت شد ولی متاسفانه سن ازدواج در جامعه به نحو ناشایستی بالا رفته است. 

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه اهمیت ازدواج به علت این است که ظرفیت انسان، بی نظیر و متفاوت‌تر از تمامی موجودات حتی اجنه است که آنان هم اراده دارند تصریح کرد: یکی از سنگین‌ترین آیات قرآن، 7 آیه بعد از آیه 30 سوره بقره است که یک جلد تفسیر تسنیم در مورد همین هفت آیه است و هنوز هم حق آن ادا نشده است و امام زمان(عج) باید بیایند و تفسیر کنند؛ تمامی این آیات در مورد جایگاه انسان است.

وی تصریح کرد: در این آیات گرچه به بدی برخی انسان‌ها و کشت و کشتار و خونریزی آنان و ریختن خون‌ها و فساد در زمین اشاره شده است، ولی مقام انسان تا جایی بالا رفته است که همه ملائکه به فرمان خدا باید بر او سجده کنند و ابلیس هم که از فرمان خدا روی می‌گرداند به شقاوت ابدی مبتلا می‌شود.

پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: پدر در خانواده مسئول تامین نیازهای خانواده به خصوص به دست آوردن رزق حلال است؛ زیرا رزق حلال نقش مهمی در تکامل فرد دارد و مادر وظیفه سالم‌سازی افکار فرزندان را دارد و صحبت او و رفتارش حتی در جنین اثر دارد.

انتهای پیام
captcha