سلیقه کودکان را با ادبیات کهن غنا ببخشیم
کد خبر: 3856055
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱

سلیقه کودکان را با ادبیات کهن غنا ببخشیم

گروه فرهنگی ـ کارگردان نمایش «پرپر، سیمرغ پر» گفت: باید برای ادبیات کهن در تئاتر کودک و نوجوان ارزش قائل شد تا سلیقه کودکان به سمت غنی شدن برود چرا که کودکان به تئاترهایی نیاز دارند که علاوه بر جنبه سرگرمی اندیشه، عرفان، فکر و فلسفه نیز در آن گنجانده شود.

سلیقه کودکان را با ادبیات کهن غنا ببخشیمرضا عبدالعلی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به اینکه جای خالی ادبیات کهن در تئاتر کودک و نوجوان احساس می‌شود، بیان کرد: باید برای ادبیات کهن در تئاتر کودک و نوجوان ارزش قائل شد تا سلیقه کودکان به سمت غنی شدن برود چرا که کودکان به تئاترهایی نیاز دارند که علاوه بر جنبه سرگرمی اندیشه، عرفان، فکر و فلسفه نیز در آن گنجانده شود.
وی با تأکید بر اینکه می توان ادبیات کهن و جنبه سرگرمی تئاتر را تلفیق کرد، افزود: با این شیوه می توان به تئاترهای تأثیرگذار رسید که به روز کردن و ‌جنبه دراماتیک دادن به ضرب المثل ها یکی از این راه ها است بنابراین می توان زیرساخت هایی آماده کرد تا نویسندگان گردهم آیند و متون کهن فارسی مانند شاهنامه فردوسی را برای رده های سنی مختلف به روزنویسی کنند.
این هنرمند عرصه تئاتر با بیان اینکه داستان نمایش «پرپر، سی مرغ پر» برگرفته از منطق الطیر عطار است، اظهار کرد: پرداختن به ادبیات کهن و به روز کردن آن همواره از دغدغه هایم بوده است و از آنجا که کودکان و نوجوانان با ادبیات کهن آشنایی ندارند، به روز کردن این متون ضروری به نظر می رسد.
این کارگردان زمان صرف شده برای تمرین نمایش را زمان زیادی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه برای این گونه نمایش ها، مخاطب نوجوان وجود ندارد، از تکنیک هایی استفاده شد که تمام سنین با آن ارتباط برقرار کنند.
وی درباره نمایش حاضر در جشنواره خاطرنشان کرد: برای اجرا از رنگ و حرکت هایی که از نظر بصری برای کودکان جذابیت دارد استفاده کردیم و از نظر محتوایی نیز نشان دهنده هفت مرتبه ای است که انسان به خودشناسی می رسد.
عبدالعلی زاده با اشاره به اینکه در سال های قبل هم در جشنواره حضور داشته ام به طوریکه جشنواره از نقاط مثبت فراوانی برخوردار است و البته نقص هایی هم دارد، یادآور شد: متأسفانه در سالن ها زیرساخت برای اجرا آماده نیست و با توجه به اینکه هزینه های زیادی برای برگزاری آن صرف می شود، این مشکلات کماکان باقی است.
وی در ادامه اظهار کرد: هنرمندان عرصه تئاتر همدان از نظر کیفی در رده خوبی در کشور قرار دارند و اگر به صورت مداوم در سالن ها اجرا داشته باشند بسیاری از نواقص رفع خواهد شد.
این هنرمند عرصه تئاتر در ادامه با بیان اینکه متأسفانه تئاتر کودک و نوجوان منبع درآمد عده ای از هنرمندان است که این عرصه را راحت ترین راه پرش می دانند، ادامه داد: تئاتر کودک به هنرمندان کارکشته ای که روان کودک را بشناسند، نیاز دارد علاوه بر این حضور روانشناس در کنار کارگردان از ضرورت های این شاخه از هنر نمایش است.
وی در پایان برگزاری جشنواره ها را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: جمع شدن گروه های نمایشی ملی و بین المللی موجب بالا رفتن سلیقه هنرمندان و ‌مخاطبان می شود.

انتهای پیام
captcha