اصرار بر دیدن نتیجه امر به معروف در همان لحظه اشتباه است/ «بگویید و بروید»
کد خبر: 3856230
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲

اصرار بر دیدن نتیجه امر به معروف در همان لحظه اشتباه است/ «بگویید و بروید»

گروه اجتماعی ـ مدیرکل سازمان تبلیغات استان همدان با اشاره به صحبت رهبر معظم انقلاب مبنی بر اثرگذاری و انجام امر به معروف که «بگویید و بروید»، تصریح کرد: گاهی ما در انجام امر به معروف سماجت می‌کنیم و اصرار داریم که اثر آن امر به معروف را همانجا ببینیم لذا این سماجت در دیدن نتیجه امر به معروف منجر به نزاع می‌شود.

اصرار بر دیدن نتیجه امر به معروف در همان لحظه اشتباه است/ «بگویید و بروید»پنج‌شنبه شب 16 آبان، خودوریی متعلق به دو خانم ابوالحسن کیهانی سرپرست سازمان تبلیغات کبودراهنگ را مورد اصابت قرار داد.
سرپرست سازمان تبلیغات کبودراهنگ به یک مادر و دختر که در حال سگ گردانی در پارکی در جوار منزل وی بوده است به دلیل ایجاد آلودگی صوتی و بهداشتی از سوی این سگ‌ها تذکر می‌دهد و سپس در حالیکه این دو خانم به سمت خوردوی خود می‌رفتند به این روحانی ضربه وارد کرده که از ناحیه پهلوی راست، سینه و پای راست دچار آسیب می‌شود.
این ماجرا به گفته حجت‌الاسلام کیهانی تنها مربوط به آن شب نبوده و در طی 7 ماه گذشته 7 الی 8 بار منجر به جر و بحث شده است که هر بار با پلیس 110 تماس گرفته شده، در همان شب نیز با پلیس تماس گرفته می‌شود و این برخورد قبل از رسیدن پلیس اتفاق می‌افتد.
در حال حاضر پرونده‌ای در مراجع قضائی همدان در این رابطه تشکیل شده است که طبق گفته ستاد امربه معروف استان این پرونده در دست بررسی است و جزئیات دقیق ماجرا را بازپرسی پس از تکمیل تحقیقات خود بیان می‌کند.
محمد هادی نظیری، مدیرکل سازمان تبلیغات استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به موضوع پیش آمده، اظهار کرد: روز پنج‌شنبه در پی تذکر آقای کیهانی به دو خانم که در حال گرداندن سگ در نزدیکی منزل وی بودند با خودروی خود، سرپرست سازمان تبلیغات شهرستان کبودراهنگ را مورد اصابت قرار می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه روزی که این ماجرا اتفاق افتاده است در استان همدان حضور نداشته است، بیان کرد: در این خصوص پرونده قضائی تشکیل شده و بازپرس پرونده در حال تکمیل اطلاعات خود است که پس از به نتیجه رسیدن آن می‌توان به صورت دقیق اظهار نظر کرد.
نظیری با بیان اینکه متولیان امر به معروف مراقبت‌های پیشگیرانه ندارند، با ذکر مثالی توضیح داد: در نزدیکی این اداره مکانی برای نگهداری زنان بی‌پرست و بزهکار وجود دارد، تقریبا هر روز نزاعی در بین این افراد شکبل می‌گیرد که ممکن است آسیب‌های جدی را در پیش داشته باشد اما لازم است قبل از اینکه این آسیب ایجاد شود برای آن فکری کرد، اما متاسفانه گاهی تا مشکل اساسی ایجاد نشده راهکاری برای پیشگیری آن مورد نظر قرار نمی‌دهیم.
وی ادامه داد: در مورد مشکل پیش آمده این درگیری نزدیک به 7 یا 8 مورد از قبل منجر به تماس با پلیس 110 شده بود که هر بار به نحوی رفع شده بود اما سوال این است که وقتی یک موضوع چندین بار ایجاد مسئله کرده است چرا برای حل آن کاری انجام نشده است، اگر فکری می‌شد الان شاهد این مسئله و بازتاب‌های اجتماعی آن نبودیم.

پیش قضاوت؛اولین عامل ایجاد درگیری
وی ادامه داد: این ماجرا در فضای مجازی و در ذهن مردم تاثیراتی را ایجاد کرده که این اثرات مثبت نبوده و آسیب‌های روحی روانی را در مردم ایجاد می‌کند.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی همدان با تحلیلی بر علت وقوع جسارت‌هایی که برخی نسبت به آمران به معروف و یا ناهیان از منکر دارند، توضیح داد: گاهی وجود پیش قضاوت در ذهن افراد منجر به چنین برخوردهایی می‌شود که این مسئله ناشی از تلاش برخی در شبکه‌های اجتماعی در تغییر دادن نگاه مردم نسبت به برخی اصناف به خصوص طلاب است.
نظیری گفت: گاهی تذکر مودبانه می‌دهیم اما فرد به تندی برخورد می‌کند چراکه دارای پیش ذهنیتی نسبت به روحانیون است در مواقعی پیش آمده که پس از صحبت با این افراد که از آنها میپرسم مرا از قبل می‌شناسد یا اینکه برخورد بدی از من دیده اید که توهین می‌کنید می‌گوید خیر و تنها دلیل تند برخورد کردن او روحانی بودن من بوده است.

شرایط و آداب امر به معروف 
وی با اشاره به عامل اثرگذار دیگر در پیش‌آمدن چنین اتفاقاتی، اظهار کرد: عامل دیگر شرایط و آداب امر به معروف و نهی از منکر است و این آداب کمی دشوار است و لازم است، افرادی که در این زمینه ورود می‌کنند با آگاهی و اطلاعات کافی باشند و اخلاق امر به معروف را بشناسیم.
نظیری با اشاره به صحبت رهبر معظم انقلاب مبنی بر اثرگذاری و انجام امر به معروف که «بگویید و بروید»، تصریح کرد: گاهی ما در انجام امر به معروف سماجت می‌کنیم و اصرار داریم کهد اثر آن امر به معروف را همانجا ببینیم لذا این سماجت در دیدن نتیجه امر به معروف منجر به نزاع می‌شود.
وی ادامه داد: البته این مشکل از فضای بی‌تفاوتی ایجاد شده در جامعه نسبت به این فریضه نشأت می‌گیرد که آمران به معروف و ناهیان از منکر خود را در عرصه انجام این عمل تنها می‌بینند و به دنبال به ثمر نشاندن این فریضه هستند.

انتهای پیام
captcha