خرافه‌ و بی‌مبناگرایی؛ مهم‌ترین آسیب رواج عقد آریایی/ ملی‌گرایی افراطی منجر به بروز رفتارهای غیر منطقی می‌شود
کد خبر: 3856736
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸

خرافه‌ و بی‌مبناگرایی؛ مهم‌ترین آسیب رواج عقد آریایی/ ملی‌گرایی افراطی منجر به بروز رفتارهای غیر منطقی می‌شود

گروه اجتماعی ـ یک استاد گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اظهار کرد: جامعه‌ای که فلسفی و پرسشگر نباشد و هر رفتاری را بدون دلیل بپذیرد ولو رسوم به ظاهر بی ضرر خود را به سمت خرافه و فضایی بی‌منطق پیش می‌برد.

بی‌مبناگرایی و خرافه‌گرایی مهم‌ترین آسیب رواج عقد آریایی/ ملی‌گرایی افراطی منجر به بروز چنین رفتارهایی می‌شودبه گزارش ایکنا از همدان، طبق اعلام دادستانی انقلاب همدان 10 دفتر ازدواج در شهریورماه امسال در همدان که مراسم عقد آریایی و غیرشرعی را برگزار کرده بودند پلمب شد.

محمد معصومی، استاد گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، در بررسی چرایی شکل‌گیری چنین رفتارهایی، اظهار کرد: مسئله ترویج عقد آریایی نیازمند تحقیق و بررسی از افرادی است که این نوع عقد را انجام می‎دهند اما به نظر می‌رسد 2 موج این مسئله را ایجاد کرده است.
وی افزود: افرادی که به دنبال انجام عقد خود به این صورت هستند و نمی‌خواهند مراسم عقد آنان به طریق شرعی و اسلامی و به صورت صیغه عربی خوانده شود درگیر موجی به نام دین‌ستیزی و فرهنگ ستیزی شده‌اند که این موج در فضای مجازی تقویت می‌شود.
معصومی با اشاره به موج دیگری که این دسته از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: ملی‌گرایی افراطی موجی است که منجر به بروز چنینی رفتارهایی می‌شود و یکی از گزاره‌های اصلی آن عرب ستیزی و دین ستیزی است که دین را ناشی از فرهنگ عرب معرفی کرده و ذهنیت چنین افرادی بیشتر از سوی جریان روشن‌فکری سکولار و مکتب پان ایرانیسم هدایت می‌شود.
وی با اشاره به پلمب 10 دفتر ازدواج در همدان ابراز کرد: اینکه فکر کنیم با پلمب این دفاتر صورت مسئله پاک می‌شود و این جریان تمام شده است اشتباه است بستن این دفاتر راه حل نیست، هرچند این اقدام کاملا قانونی و حقوقی بوده است و اگر اقلیتی نحوه عقد شرعی و اسلامی را قبول نداشته باشد اما باید پایبند به قانون باشند.
این کارشناس ارشد حقوق با تأکید بر اینکه این رفتار نیازمند یک تغییر فرهنگی است، ابراز کرد: لازم است بستر فرهنگی در این زمینه محیا شود و حمایت از جامعه مبلغین قوی‌تر شود.
وی با اشاره به تاریخچه «عقد آریایی» خاطرنشان کرد: سنت‌هایی همچون عید باستانی نوروز و یا چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های ایران باستان است که اکثر مردم چه دیندار و چه بی دین تاریخچه آن را می‌دانند اما اینکه منبع و مرجع این نوع عقد به کجا باز می‌گردد سوالی است که باید افرادی به آن پاسخ دهند که این نوع رفتار را ایجاد کرده‌اند، تاکنون منبعی ارائه نشده است که ریشه و مبدأ این عقد را نشان دهد اما راه مکاشفه علمی باز است و اگر چنین چیزی وجود داشته آن را اثبات کنند.
معصومی با بیان اینکه اصلی‌ترین آسیبی که رواج این رفتار یعنی عقد آریایی دارد ترویج بی‌مبناگرایی و خرافه‌گرایی است، یادآور شد: در این صورت ممکن است رسومی مانند عزای آریایی یا فرزند آوری آریایی نیز ایجاد شود بدون آنکه منطقی علمی و آئینی پشت آن باشد.
وی با طرح این سوال که این رسم به یکباره از کجا آمد، ابراز کرد: باید دید چه جریانی در پشت این ماجرا است، ترویج و روآمدن چنین رسمی دارای اتاق فکری است که امیدوارم کشف شود اما قطعا این جریان مؤیدی دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی افراد در کنار قائل بودن به عقد شرعی اسلام این نوع آئین را برای خود برگزار کرده‌اند، گفت: از لحاظ شرعی ایرادی بر این زوج نمی‌توان گرفت اما از آنجا که نقاط مثبت و منفی جامعه را عادت‌های فرهنگی ما به وجود می‌آورد باید مبنای کاری که انجام می‌دهیم را بدانیم.
معصومی ادامه داد: جامعه‌ای که فلسفی و پرسشگر نباشد و هر رفتاری را بدون دلیل بپذیرد ولو رسوم به ظاهر بی ضرر خود را به سمت خرافه و فضایی بی‌منطق پیش می‌برد.
این استاد دانشگاه اشاره کرد: برای هر رفتاری از خود باید سوال کرد که مبنا، تفسیر، توضیح و ریشه و مبدأ آن چیست؟ در غیر این صورت جامعه تبدیل به جامعه‌ای غیر عقلایی می‌شود.

انتهای پیام
captcha