ضرورت ایجاد در هم تنیدگی میان کتابخانه‌ها و اجتماع / اهدای بیش از 100 هزار منابع اطلاعاتی به کتابخانه‌های عمومی همدان
کد خبر: 3857940
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲

ضرورت ایجاد در هم تنیدگی میان کتابخانه‌ها و اجتماع / اهدای بیش از 100 هزار منابع اطلاعاتی به کتابخانه‌های عمومی همدان

گروه فرهنگی ـ مدیر کل کتابخانه‌های استان همدان گفت: در یک سال اخیر بیش از 100 هزار منابع اطلاعاتی به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است.

ضرورت ایجاد در هم تنیدگی میان کتابخانه‌ها و اجتماع / اهدای بیش از 100 هزار منابع اطلاعاتی به کتابخانه‌های عمومی همدانبه گزارش ایکنا از همدان، عاطفه زارعی، مدیر کل کتابخانه‌های استان همدان، امروز دوشنبه 27 آبان ماه در آئین گرامیداشت بیست و هفتمین هفته کتاب اظهار کرد: از اهداف اصلی این مجموعه، تقویت کتابخانه‌های عمومی در شاخص‌های زیر بنا، منابع، اعضا، فناوری اطلاعات و تجهیزات است.
مدیر کل کتابخانه‌های استان همدان افزود: به عبارتی از اهداف اصلی این مجموعه، تأکید بر کارکرد اجتماعی کتابخانه‌های عمومی است که در این راستا با توجه به اقدامات فرهنگی و ترویجی در جامعه باید در هم تنیدگی عمیقی میان کتابخانه‌ها و اجتماع به وجود آید.
وی ابراز کرد: این مهم را نباید فراموش کرد که در آینده هیچ محیطی بخشنده تر و بارورتر برای یادگیری شخصی و غنابخشی و فرصت‌های اقتصادی بهتر از کتابخانه‌های عمومی وجود نخواهد داشت.
زارعی گفت: کتابخانه‌ بخش جدا ناپذیر از یک سیستم آموزشی موفق است که کمک قابل توجهی به جایگاه کشور به عنوان ملتی با سواد انجام می‌دهد به همین دلیل در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی، ارتقاء کتابخانه‌های عمومی کشور و تحول کتابخانه‌ها از تمرکز به کتابخانه به تمرکز به اجتماع تا برآورده ساختن نیاز‌های اطلاعات خاص مردم و جوامع تأکید شده است.
مدیر کل کتابخانه‌های استان ادامه داد: در همین راستا همایشی در فروردین ماه سال جاری در شهر اهواز برگزار خواهد شد، در راستای کمک به کارکرد اجتماعی کتابخانه‌های عمومی اقدامات شاخصی در سطح استان انجام گرفته است.
وی اشاره‌ای به شاخص کتابخانه‌های عمومی استان طی یک سال اشاره داشت و عنوان کرد: شرکت در جشنواره روستایی دوستدار کتاب یعنی «هدد سفید و خاطره نویسی»، برگزاری مراسم تقدیر از نویسندگان بومی اهل قلم و چهل قلم و آئین نکوداشت شاعران از جمله برنامه‌های این مجموعه است.
زارعی از برگزاری جشنواره قصه گویی در استان همدان، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه همکاران، نویسندگان و کاربران بومی، کتابخانه گردی در سالروز تأسیس نهاد کتابخانه عمومی کشور، عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌های آموزش و پرورش، بنیاد شهید، اتاق بازرگانی، جهاد دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای خبر داد.
این مقام مسئول ادامه داد: برگزاری باشگاه کتابخوانی در کتابخانه عمومی، برگزاری باشگاه‌های مقاله‌خوانی در حوزه‌های مختلف با کارکرد اجتماعی کتابخانه و اشاعه اشتراک تجربیات، افتتاح و راه اندازی چندین کتابخانه عمومی از آبان ماه سال گذشته تا ابان ماه سال جاری از دیگر برنامه‌های این مجموعه در طول یک سال اخیر است.
وی با بیان اینکه در مجموع 82 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند بیان کرد: در هفته کتاب امسال 120 عنوان برنامه و در یکی سالی که گذشت بیش از هزار برنامه توسط این مجموعه در سطح استان اجرا شده است.
زارعی با بیان اینکه بیش از 100 هزار منابع اطلاعاتی به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است گفت: اهدا هزار و 200 نسخه کتاب توسط مرحوم رستمی در شهرستان اسدآباد، اهدا 6 هزار نسخه کتاب توسط بنیاد شهید و 4 هزار نسخه کتاب توسط سید علی اکبر فامیل روحانی از شاخص‌ترین اهدایی‌های کتاب است.
وی با بیان اینکه در 4 روستا استان پیشخوان کتابخانه راه اندازی شده است ابراز کرد: تجهیز 22 کتابخانه عمومی استان به پایگاه اطلاع رسانی نور مگز و تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان به سیستم وای فای از دیگر برنامه‌های این مجموعه در یک سال گذشته است.
مدیر کل کتابخانه‌های استان ابراز کرد: از دیگر اقدامات هفته کتاب در سال جاری، افتتاح کتابخانه عمومی زندانیان شهرستان ملایر با مشارکت اداره زندان‌ها بود که این‌ امر می‌تواند فرصتی برای بازآموزی مجدد این افراد باشد.

زارعی از افتتاح و بهره برداری سه کتابخانه عمومی در استان خبر داد و گفت: تجهیز و آماده‌سازی کتابخانه عمومی شهید مظاهری مریانج، افتتاح کتابخانه شهدا گمنام رزن و اتمام طرح توسعه کتابخانه شهید رجایی اسدآباد که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: کتابخانه شهید رجایی اسدآباد نیازمند فضای بزرگتری بود به همین علت طی پیگیری‌هایی که با شهرداری اسدآباد صورت گرفت ۲۴۰‌متر این کتابخانه توسعه داده شد و با این اتفاق امکان استفاده همزمان آقایان و خانم‌ها از کتابخانه وجود دارد.
این مقام مسئول اشاره ای به جشنواره رضوی داشت و گفت: امسال در جشنواره کتابخوانی رضوی ۶۱ هزار و ۲۲۵ نفر در بخش‌هایی مانند پویش‌ها معرفی کتاب و منابع آنلاین شرکت کرده‌اند، سال گذشته نیز این استان میزبان جشنواره قصه‌گویی استان‌های غرب کشور بوده است که در این جشنواره سه نفر از شهروندان همدانی به مراحل بالاتر راه یافتند.

وی با عنوان کرد: در راستای کمک و حمایت از مردم مناطق سیل زده، کتابخانه‌های عمومی چندین طرح مختلف از جمله پویش بهار مهربانی و طرح مهربانی نیز برگزار کرد.

گفتنی است در پایان این مراسم، از 22 کتابخانه فعال استان در حوزه های مختلف تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

انتهای پیام
captcha