گام دوم انقلاب همچون 40 سال اول نیازمند ایثارگری و جهاد است
کد خبر: 3861372
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

گام دوم انقلاب همچون 40 سال اول نیازمند ایثارگری و جهاد است

گروه معارف ـ مدیر کل بنیاد شهید استان همدان در تبیین بیانیه گام دوم اظهار کرد: بدون شک تحقق اهداف انقلاب اسلامی در گام نخست و با طی ۴۰ سال گذشته و در گام دوم انقلاب در صورت برخورداری از «روحیه ایثار و شهادت و جهاد و مقاومت و خودباوری» محقق خواهد شد که این مهم در زندگی شهدا و ایثارگران به خوبی مشاهده می‌شود.

گام دوم انقلاب همچون 40 سال اول نیازمند ایثارگری و جهاد استبه گزارش ایکنا از همدان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد انقلاب و در طلیعه پنجم با انتشار بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راهی برای تعالی اندیشه‌ها و برون‌رفت از مسائل موجود را ترسیم کردند، در واقع ایشان با آگاهی‌دهی به همه اقشار جامعه مسیر سعادت را نشان دادند.
بیانیه گام دوم دارای آموزه‌های جامع و کاملی است، این بیانیه به ‌صورت شفاف آرمان بزرگی را برای انقلاب اسلامی با عنوان «ایجاد تمدن نوین اسلامی» بیان می‌‌کند.
در راستای آشنایی هر چه بیشتر با بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط این مهم با جامعه ایثار و شهادت، خبرگزاری ایکنا همدان با ناصر عارف، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان به گفت‌و‌گویی تفصیلی پرداخته است.
ناصر عارف، مدیر کل بنیاد شهید استان با اشاره به مفاهیم و مضامین اصلی بیانیه گام دوم انقلاب و اهداف این مفاهیم، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ ابلاغ و منتشر شد به نوعی «سند اقتدار ملت ایران» است، بیانیه گام دوم انقلاب علاوه بر جمع بندی نتایج حاصله در ۴۰ ساله نخست، برنامه اجرایی و عملی برای ورود به دهه پنجم و یک هدف گذاری بزرگ برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر است.
وی اضافه کرد: در این بیانیه، مقام معظم رهبری به نتایج حاصل شده در ۴۰ سال گذشته اشاره کرده و بار دیگر به اهداف و آرمان‌‌های انقلاب و ملت اسلامی ایران اشاره فرموده و موفقیت‌های به دست آمده را یادآوری کرده‌اند.
این مقام مسئول ادامه داد: این بیانیه دارای اهداف متعددی است، اول آنکه یادآوری شود که ملت ما در چه شرایطی انقلاب کرده و برای انقلاب چه سختی‌هایی کشیده شده است و سپس آنکه با گذشت ۴۰ سال از انقلاب چه دستاورد‌ها و موفقیت‌هایی برای کشور حاصل شده است.
وی اظهار کرد: اشاره به این موضوعات در بخش نخست بیانیه گام دوم انقلاب به نوعی یادآوری داشته‌ها و پیروزی‌های کشور و یادآور نحوه رسیدن به این پیروزی‌ها و اتحاد و ایستادگی‌های مستمر برای تقویت و تثبیت این پیروزی‌ها است.
عارف ابراز کرد: مقام معظم رهبری در بخش دیگر این بیانیه، برنامه اجرایی و عملی را ارائه نموده و اهداف و برنامه‌های ملی و بین‌المللی ایران در دهه پنجم انقلاب را به صورت کاملاً شفاف و عملیاتی ترسیم نموده و نحوه حرکت و رفتار در حوزه داخل و خارج کشور برای مقابله با دشمن را عنوان کرده‌اند.
وی گفت: ایشان به شرایط و شروط تحقق اهدافی که برای گام دوم انقلاب در نظر گرفته شده نیز اشاره کرده‌اند که همان «اتحاد همه جانبه، اعتقاد به آرمان‌ها، خودباوری، فرصت دادن به جوانان و شعار ما می‌توانیم» است، بدون شک در بیانیه گام دوم انقلاب دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی، توجه به اخلاق و معنویات، استکبار ستیزی، افتخار به گذشته و امید به آینده، در جهان بینی ملت ایران تبلور خواهد داشت.
مدیر کل بنیاد شهید استان در پاسخ به ارتباط بیانیه گام دوم انقلاب با جامعه بزرگ شاهد و ایثارگر، گفت: آنچه که در سال‌های قبل از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب، اتفاقات داخلی، مبارزه با گروهک‌های ضد انقلاب، جنگ تحمیلی و پس از آن تحریم‌ها و تهاجم فرهنگی، ما را پر امید و پر صلابت نگه داشت، «روحیه مبارزه، ایثار و شهادت و از خود گذشتگی» بوده است.
وی افزود: بدون شک تحقق اهداف انقلاب اسلامی در گام نخست و با طی ۴۰ سال گذشته و در گام دوم انقلاب در صورت برخورداری از «روحیه ایثار و شهادت و جهاد و مقاومت و خودباوری» محقق خواهد شد که این مهم در زندگی شهدا و ایثارگران به خوبی مشاهده می‌شود.
عارف گفت: جامعه بزرگ ایثارگران و خانواده معظم شهدا امروز وظیفه دارند ارزش‌ها و همان نگاه عمیق اعتقادی را در جوانان و آینده سازان این مملکت بازآفرینی کرده و آنها را همچون سربازی استوار و دارای تفکرات و بصیرت عمیق پرورش دهند تا بتوانند راه درست از نادرست را تشخیص داده و با برخورداری از روحیه جهاد و شهادت و اتحاد ملی و اعتقادی مسیر را بپیمایند.

دهه پنجم انقلاب دهه توسعه همه جانبه است

این مقام مسئول ادامه داد: امروز همان سربازان حضرت امام در جبهه‌های نبرد وظیفه دیگری بر عهده دارند و آن تربیت نسل بعدی است و این به نظر بنده امروز از مهمترین کار‌ها برای حفظ و پرورش نیروهای اعتقادی و انقلابی است.
وی با اشارهبه بیانیه گام دوم در عصر ورود به «دهه پنجم انقلاب»، گفت: دهه پنجم انقلاب دهه توسعه همه جانبه است، کشور در دهه‌های گذشته موفقیت‌های بسیاری را کسب نموده است که به نوعی زیربنای تحولات بزرگ است.
عارف ادامه داد: باید به این مهم اعتقاد داشت که خواستن، توانستن است، این یک شعار نیست چرا که جوانان، دانشمندان، کارآفرینان، تولید کنندگان و فعالان ما در عرصه‌های علوم انسانی به خوبی این مهم را اثبات کرده‌اند اما این عمل یک شرط دارد و آن اینکه نباید امیدی به دیگر کشورها بست.
مدیر کل بنیاد شهید استان اضافه کرد: این مهم به آن معنا نیست که خود را از دیگر کشورها جدا بدانیم اما نباید همکاری با دیگر کشورها و دانشمندان دیگر کشورها ما را به سمت وابستگی ببرد.
وی افزود: درگام دوم و دهه پنجم انقلاب کشور باید همچنان رتبه‌های عالی علمی در منطقه و جهان را کسب کند و به درجات بالاتر صعود کند، به سمت فناوری‌های نوین رفته و کاستی‌های موجود را برطرف کند که این مهم نیز با اتکا به اعتقادات معنوی و اعتقادی و جوانان مملکت، با اتحاد و همبستگی و با همکاری بین حوزه‌های مختلف علمی و عملی در جامعه عملی می شود.
عارف ادامه داد: در حوزه نظامی کشور اتفاقات بسیار بزرگی رخ داده است به گونه‌ای که اخیرا در پایگاه شهید نوژه همدان هواپیمای جت آموزشی رونمایی شد و قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین فناوری جاسوسی آمریکا توسط سامانه موشکی کاملاً داخلی و ملی ایران ساقط شده و موجب حیرت و تعجب جهان شد که این چیزی به جز اقتدار نیست.
وی در پاسخ به این سوال که در گام دوم انقلاب نحوه غلبه بر چالش‌های اقتصادی چگونه خواهد بود و الزامات نیل به این هدف چه چیزهایی است، گفت: نقشه‌های استکبار جهانی برای براندازی انقلاب اسلامی در حوزه‌های نظامی و سیاسی و حتی فرهنگی شکست خورده است.

 نقشه اقتضاد مقاومتی؛ راهکاری برای مقابله با مشکلات اقتصادی

عارف بیان کرد: دشمن در حوزه اقتصاد با اعمال تحریم‌های به زعم آنان فلج کننده، شکست خورده است آنها خود این را خوب می‌دانند که این نقشه با اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند، دیگر کارایی ندارد و حتی هزینه‌های کمرشکنی برای کشور‌های استکبار و متحدانش در برداشته و دارد.
وی ادامه داد: امروز کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس و آلمان با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو هستند و نمی‌توانند از سیاست‌های کینه توزانه و استکباری آمریکا در تحریم اقتصادی دیگر کشورها تبعیت کنند لذا صدای نارضایتی آنها بلند شده است و همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند تحریم‌ها پر از برکت برای این ملت بود و ما را به خودباوری رساند.

این مقام مسئول گفت: تحریم‌های اقتصادی بلای جان تحریم‌کنندگان خواهد شد چرا که تا قبل از این اگر با برخی بی‌برنامگی‌ها و خیانت‌های داخلی، کالاهای خارجی به وفور در بازار توزیع می‌شد و فرصتی برای عرض اندام تولید کنندگان داخلی نبود، امروز تولید کنندگان داخلی این فرصت را پیدا کرده‌اند تا محصولات با کیفیت و ارزان قیمت خود را به جامعه ارائه نمایند.
مدیر کل بنیاد شهید استان عنوان کرد: ملت ایران فرزند رمضان است و با تحمل سختی‌ها، آینده خود و فرزندانشان را تامین کرده و برای ایران اسلامی عزت، عظمت و استقلال به بار خواهند آورد.
وی در پاسخ به سوال محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب برای مقابله با تهاجمات فرهنگی دشمن، گفت: فضای مجازی علاوه بر تهدید‌، از بسیاری از فرصت‌ها نیز برخوردار است، بنابراین نباید به فضای مجازی به عنوان یک تهدید نگاه شود.
وی ابراز کرد: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، مسئولان امر باید ضمن شناخت دقیق از جامعه هدف و اعتقاد به استفاده به حق مردم از فناوری و ابزارهای ارتباطی ملی و بین‌المللی، برنامه ریزی‌های لازم را برای انتشار پیام‌های ارزشمند فرهنگی و اجتماعی را در فضای رسانه ای میسر کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی فرصت و زمینه‌های بسیاری برای کار کردن وجود دارد، گفت: این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی درست از سوی مسئولان و ورود جوانان خلاق و خوش فکر در این حوزه است، در اهمیت فعالیت‌های سایبری همین بس که مقام معظم رهبری فرمودند «من اگر رهبر نبودم، رئیس فضای مجازی می‌شدم».
وی در پاسخ به شرایط نیل به اهداف اصلی بیانیه گام دوم انقلاب در استان همدان گفت: همدان به عنوان شهر دارالمومنین، دارالمجاهدین و دارالشهدا در تمام دوره‌های تلخ و شیرین انقلاب اسلامی حضور داشته و در راه آرمان‌های بلند نظام گام‌های مهمی برداشته و دین خود را به کشور بزرگ و عزیز ایران ادا نموده است که امروز نیز از این مهم مستثنی نیست.
عارف ادامه داد: در هر صورت در کشور برنامه ریزی‌های کلانی وجود دارد که همه استان‌ها موظف به تبعیت از آن هستند اما هر استانی می‌تواند برنامه اجرایی و بومی خاص خود را داشته باشد.

تدوین سند اجرایی کوتاه مدت و بلند مدت در همدان
مدیر کل بنیاد شهید استان ابراز کرد: با توجه به توانمندی‌های استان همدان لازم است که سند اجرایی کوتاه مدت و بلند مدت به عنوان چشم انداز استان تدوین شود که با توجه به متن بیانیه، همه موضوعات را در بر بگیرد.
وی گفت: مردم استان باید بدانند که در ۵ سال و یا ۱۰ سال آینده به لحاظ اقتصادی، صنعتی، گردشگری، اجتماعی، طراحی شهری، فرهنگ اجتماعی، جایگاه علمی و دانشگاهی، گردشگری مذهبی و دیگر مسائل مختلف چه جایگاهی خواهند داشت.
عارف ابراز کرد: اگر یک برنامه، سند اجرایی و چشم انداز برای استان طراحی شود مسئولان دستگاه‌ها بر اساس سلیقه و تیم اجرایی در اختیار عمل نخواهند کرد و همگی موظف خواهند بود در راستای تحقق آن سند که برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب و اهداف کشور و سیاست‌های داخلی و خارجی و منطقه است گام بردارند.
وی در پاسخ به این سوال که چه نهادهایی بیشتر باید در این حوزه دخیل باشند و بنیاد شهید چه برنامه ای را برای نیل به این اهداف دنبال می‌کند، گفت: در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب همه دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردم نهاد و همه اقشار جامعه، زنان و مردان مسئولند و هر کس وظیفه‌ای در این حوزه دارد.
عارف ادامه داد: باید وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و وزارتخانه و سازمان های کشوری اهداف و برنامه‌های خود را در همین راستا تدوین کرده و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نمایند و دستگاه های برنامه‌ریز و تصمیم‌گیر استان نیز برنامه‌های خود را با توجه به بیانیه گام دوم تنظیم و به دستگاه‌ها و نیروهای اجرایی ابلاغ نمایند.
وی افزود: اما در این بین برخی دستگاه‌ها همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران ظیفه بیشتری به عهده دارند این مجموعه موظف است فرهنگ غنی ایثار و شهادت را که در بطن جامعه، در خانواده شهدا و ایثارگران و در اسناد و خاطرات شهدا به خوبی متبلور است را استخراج کند.
عارف ادامه داد: این مجموعه موظف است فرهنگ ایثار و شهادت را به صورت هنرمندانه در قالب پیام‌های اطلاع رسانی و محصولات فرهنگی در فضای مجازی، برگزاری یادواره‌ها و بزرگداشت‌ها شهدا و فعالیت‌های رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی این برنامه‌ها در سطح جامعه منتشر و نهادینه کند تا همان نقطه وصل، اتکا و نقطه قوت تمام ملت ایران در برابر تهدیدها و در راه رسیدن به فرصت‌ها از دست نرود.
مدیر کل بنیاد شهید استان گفت: بنابراین یکی از رسالت‌های عظیم بنیاد شهید و امور ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و اعتلای معرفت اجتماعی نسبت به نقش پر رنگ ایثارگران در تمامی ادوار است.

نقش زنان در تحقق بیانیه گام دوم
وی در پاسخ به نقش زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه و نقش مهم تربیتی آنان در خانواده در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: انقلاب اسلامی به یک قشر و صنف خاصی تعلق ندارد بلکه همه زنان و مردان فداکار و مومن ایران در آن حضوری فعال دارند.
عارف ادامه داد: آن جوانان غیوری که در سال‌های انقلاب در مقابل رژیم پهلوی و پس از آن در غرب و جنوب ایران در برابر رژیم بعثی عراق حماسه ها از آفریدند، حاصل تربیت مادرانی بودند که در مکتب اباعبدالله(ع) درس گرفته و روحیه جهاد و شهادت را در فرزندان خود زنده کرده بودند.
مدیر کل بنیاد شهید استان ابراز کرد: مادران شهدا بودند که آن فرزندان غیور را تقدیم اسلام و انقلاب کردند. پدران شهدا بودند که ایستادگی و صلابت را به فرزندان خود آموختند و امروز نیز ما نیازمند همان تربیت و پرورش هستیم.
عارف اظهار کرد: زنان جامعه در همه عرصه‌ها بسیار خوش درخشیدند و امروز نیز به عنوان پشتوانه و ستون تربیتی جامعه می‌توانند نقش بی‌بدیلی در سالم سازی جوانان و نوجوانان، سوق آنها به اعتقادات عمیق اسلامی و انقلابی و تقویت روحیه ایستادگی و خودباوری در آنها ایفای نقش کنند.
وی در پاسخ به آخرین سوال مبنی بر علت توجه رهبر معظم انقلاب به جوانان و مخاطب قرار دادن جامعه جوان در بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری در بخشی از بیانیه به لزوم استفاده از تجربیات کسب شده اشاره فرمودند که منبع عظیم اطلاعاتی و اجرایی است.
عارف ادامه داد: تفاوت نیروهای جوان با سایر نیروها این است که جوانان مملو از جسارت و خلاقیت و روحیه خودباوری هستند، برای جوانان کار نشدنی وجود ندارد. ریسک پذیر هستند و جسورانه وارد عرصه‌هایی می‌شوند که شاید افراد مسن جرأت ورود به این حوزه را نداشته باشند.
این مقام مسئول عنوان کرد: خطاب قرار گرفتن جوانان از سوی مقام معظم رهبری به آن دلیل است که این جوانان هستند که آینده ساز این مملکت هستند، این جوانان هستند که با توجه و استفاده از همان تجربیات باید کارهای نو انجام داده و به عرصه‌های مختلف ورود کنند.
وی با بیان اینکه میانگین سنی جانبازان و شهدا در طول سال‌های دفاع مقدس، زیر 29 سال و عموما از جامعه جوانان بودند، گفت: جوانان هستند که باید شجاعت و اعتقاد داشته باشند و حضور آنان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی می‌تواند تاثیرگذار بوده و خوش بدرخشند، این نکته را نباید فراموش کرد که این جوانان بودند که در هشت سال دفاع مقدس پایداری کرده و کشور را به پیروزی رساندند.

انتهای پیام
captcha