سه ویژگی بخل،حرص و ترس در وجود مشاوران حکومت راه ندارد
کد خبر: 3863041
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
تفسیر نامه 53 نهج‌البلاغه/ 10

سه ویژگی بخل،حرص و ترس در وجود مشاوران حکومت راه ندارد

گروه معارف ـ استاد دانشکده علوم قرآنی ملایر با اشاره به نامه 53 نهج‌البلاغه و با بیان اینکه در دستگاه حکومت مشاور نباید سه ویژگی بخل،حرص و ترس را دارا باشد، اظهار کرد: مشاور باید دارای ویژگی‌هایی چون جود، سخاوت و شجاعت باشد، این ویژگی‌ها باید به دور از افراط باشد و تبدیل به رفتارهایی چون اسراف، دنیاگریزی و تهور نشود.

سه ویژگی بخل،حرص و ترس در وجود مشاوران حکومت راه نداردبه گزارش ایکنا از همدان، محمدرضا محمدی پیام استاد دانشکده علوم قرآنی ملایر در کارگاه نهج‌البلاغه که به همت این خبرگزاری در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، پس از بر شمردن ویژگی مشاوران بیان کرد: در دستگاه حکومت مشاور نباید سه ویژگی بخل،حرص و ترس را دارا باشند که حضرت علی (ع) با بیان این نبایدها، بایدها را نیز مطرح می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مشاور باید دارای ویژگی‌هایی چون جود، سخاوت و شجاعت باشد، یادآور شد: این ویژگی‌ها حالت تعادلی است که به دور از افراط باید باشد و تبدیل به رفتارهایی چون اسراف، دنیاگریزی و تهور نباید شود.
محمدی پیام افزود: مشاور به منزله مغز حاکم است و وزیر به حکم بازوی حاکم است، در این نامه بدترین وزیر، وزیری معرفی شده است که از قبل در سیستم ظالمین انجام تکلیف می‌کرده‌ چراکه در گناه ظالمان شریک بوده و همدست آنان بوده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به گزینش افراد در سپردن مسئولیت در نظام حکومتی اظهار کرد: در منظر امیرالمومنین (ع) افراد متخصص برای سپردن مسئولیت در اولویت قرار دارند.
وی در ادامه گفت: در صدر اسلام پیامبر اکرم (ص) سعدبن ابی وقاص را به عنوان فرمانده جنگ قرار می‌دهد، چراکه فرد غیر متخصص در انجام امور خطرات و آسیب‌های بیشتری را به بار می‌آورد.
محمدی پیام افزود: در سپردن مسئولیت فردی را باید گزینش کرد که هیچ گناهکاری را یاری نکرده باشد چراکه چنین افرادی زحمت و گرفتاری کمتری را برای حکومت به بار می‌آورند و اگر مسئولی از قبل در حکومت ظالمانه بوده باشد خوی ستمگری در وجود او رشد می‌کند.

وی با اشاره به این فراز از نامه « اَحْسَنُ لَكَ مَعُونَةً، وَ اَحْنى عَلَيْكَ عَطْفاً، وَ اَقَلُّ لِغَيْرِكَ اِلْفاً و همکاریشان بهتر، و نسبت به تو در طریق عطوفت مایل تر، و الفتشان با بیگانه کمتر است» گفت: امیرالمومنین (ع) از مالک می‌خواهد که این افراد را بعنوان خواص در حکومت خود قرار دهد، این جمله امام علی (ع) به معنای آن است که این افراد را در جلسات خصوصی و عمومی خود به عنوان سوگلی قرار دهد.
محمدی پیام با اشاره به معنای واژه « آثَرُ» که خاص و سوگلی است، یادآور شد: این افراد کسانی هستند که حق را هرچند که تلخ باشد به تو (حاکم) یادآوری می‌کنند و اگر مشغول به انجام کاری شدی که خدا دوست نداشته باشد به تو تذکر می‌دهد و کمتر از همه تو را یاری می‌کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به فراز دیگر خاطرنشان کرد: وَ الْصَقْ بِاَهْلِ الْوَرَعِ وَ الصِّدْقِ به اهل پاکدامنى و صدق بپیوند و آنان را آنچنان تعلیم ده که تو را زیاد تعریف نکنند، و بیهوده به کارى که انجام نداده اى تو را شاد ننمایند، که تمجیدِ فراوان ایجاد کبر و نخوت کند، و به گردنکشى نزدیک نماید». با افرادی پیوند بخور که اهل ورع و اهل صدق هستند سپس این افراد را آموزش ده که اهل تعریف و تمجید نباشند چراکه تمجید فراوان انسان را به گردن‌کشی می‌کشاند.

انتهای پیام
captcha