ضرورت اصلاح نگاه جامعه نسبت به معلولین
کد خبر: 3867910
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

ضرورت اصلاح نگاه جامعه نسبت به معلولین

گروه اجتماعی ــ رئیس بهزیستی شهرستان همدان گفت: بیشتر افراد جامعه از نحوه برخورد با معلولین آگاهی کامل ندارند و آداب برخورد و معاشرت را نمی‌دانند، این در حالی است که باید با به نحوی با این قشر از جامعه رفتار کنیم که به خاطر این دست از مسائل به حالت منزوی درنیایند.

ندانستن آداب برخورد با معلولین آنها را منزوی می‌کندبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان همدان، رضا افشاری، رئیس بهزیستی شهرستان همدان در بازدید از مرکز توانبخشی روزانه کودکان اتیسم روزنه با اشاره به مشکلات افراد دارای معلولیت و سختی کار پرسنل مراکز توانبخشی گفت: فعالیت در این مرکز به نسبت سایر قسمت‌ها دشوارتر است چراکه انتظار خانواده‌های کودکان اتیسمی برای پیشرفت فرزندشان با بیم و امید همراه است.

وی افزود: در مركز توانبخشی اتیسم، هیچ چیز بالاتر از ایجاد تغییرات مثبت در این كودكان و دیدن لبخند رضایت بر لب خانواده هایی كه برای نخستین بار لبخند فرزندشان یا توانمند شدن او را مشاهده کنندوجود ندارد.

افشاری بیان کرد: ناگفته نماند تمام افرادی كه برای كودكان اتیسم كار می كنند، انگیزه و عشق بالایی دارند چرا كه كار با كودكانی كه اکثرا حرف نمی زنند و یا رفتارهای غیر قابل پیش ‌بینی دارند، بسیار فرسایشی است.

رئیس بهزیستی همدان گفت: از سوی دیگر در سایه سکوت و عدم اطلاع رسانی افراد آگاه و یا متخصص، رفتارهای غیر اصولی برخی عوام و افراد ناآگاه با افراد دارای معلولیت و بویژه کودکان اتیسمی، این کودکان و به ویژه خانواده هایشان را عذاب می دهد. بیشتر افراد جامعه از نحوه برخورد با معلولین آگاهی کامل ندارند و آداب برخورد و معاشرت با معلولین را نمی‌دانند، این در حالی است که باید با ایشان به نحوی رفتار کنیم که به خاطر این‌ دست از مسائل به افراد منزوی تبدیل نشوند.

افشاری با تأکید بر اینکه باید به‌ حقوق افراد معلول در استفاده از وسایل و اماکن عمومی احترام بگذاریم، یادآور شد: اگر قصد برگزاری مراسم یا جلسه‌ای را داریم که در آن معلولین نیز حضور دارند باید امکانات مورد نیاز آن‌ها را فراهم کنیم، در مورد مشکل آنها سوال نپرسیم بخصوص اگر می دانید فرد یا خانواده اش تمایلی به پاسخ دادن سؤالتان ندارند و در نظر داشته باشید که اکثرا فرد دارای معلولیت برای پاسخ دادن به سؤال‌های مطرح‌شده به زمان بیشتری نیاز دارد.

رئیس بهزیستی شهرستان همدان با اشاره به شناسائی ۱۴۰کودک اتیسمی، تعداد کودکان این مرکز را ۷۰ نفر اعلام کرد و گفت خدمات متنوع کاردرمانی، گفتار درمانی، مشاوره فردی گروهی، ویزیت روانپزشکی، بازی، ورزش گروهی، کلاس سفال و نقاشی زیر نظر مربی آموزش دیده، برخی از خدمات این مرکز است.

انتهای پیام
captcha